< Tilbake til oversikten

Hva putter dere i salaten?

Tiril77 sa for siden:

Jeg spiser mye salat, og putter alt mulig i den.. Men har i det siste forstått at mye av det jeg putter i salaten er FYY.. Ikke skal man spise paprika, løk inneholder mye karber, samme gjør hvitløk. Mais er fy, og tomater er partystopper.... Hva har dere da i salaten?? Salat med isbergsalat og agurk er ikke så mye å rope hurra for. .

Jeg kunne sikkert ha sitti å bladd opp næringsinnholdet på alle varer jeg kunne tenke meg å putte i, men jeg spør heller dere kloke hoder her inne :cool:
Kan jeg spise oliven? sukkererter? redikker? fetaost? marinert hvitløk??

Hva putter DERE i salaten som er lavkarbo vennlig??

Regret sa for siden:

Når vi spiser salat så er salaten middagen også, ikke en tilleggsrett. Så jeg har i salat, squash, LITT ananas og fetaost. Det hender vi bruker pinjekjerner også. I salaten så har jeg litt kylling som er stekt med salt og pepper. Om det ikke er mektig nok så har jeg på litt rømmedressing fra peppes.
Dette er mer mektig enn det kanskje høres ut og 1 sånn skål er mer enn nok som en middag for meg.

lille_trille sa for siden:

Fetaost, vanlig ost, oliven, skinke, kylling, egg, reker. Bruker noen ringer av rødløk i salaten min. Purreløk er ok.

Photobscura sa for siden:

Mais stemmer, det bør du ikke spise. Men paprika? Og løk? Hvor har du det fra? Den røde paprikaen, som har mest kh, inneholder fortsatt bare 4,8 gram. Løk har en type karbohydrat (fruktan) som ikke påvirker blodsukkeret. Det kan du trygt spise! Hvitløk også. Oliven, ja! Null kh, sukkerarter, redikker og fetaost, hvitløk -spis i vei! :)
Jeg vil anbefale deg å se på lista over tillatte grønnsaker for den filosofien du følger (jeg vet ikke helt hva du mener med litt karboredusert Lindberg, egentlig). Lista er som regel laaaaaaaaaaaaaang!

Jeg har ofte laget denne salaten, noe jeg komponerte sammen på måfå før en tur i marka, og den er sabla god:

• Kjøttbiter av nesten en hel grilla kylling
  • 200 gram ekte feta (av geit/sau) skjært i terninger
  • 2 vårløk
  • En halv medium stor rødløk
  • En halv stor rød paprika
  • Et halvt romansalathode
  • Ca en grov neve grønne oliven (så ikke før jeg hadde kjøpt de at de var fylt med paprika, men det spiller nok ikke så stor rolle, jeg skjærte de dessuten i to)

Dressing:

• Ca en halv dl god olivenolje
  • 3-4 ss eplecideredikk
  • Ca en halv ts salt
  • Fem seks runder med pepperkverna
  • Ca en ts timian
  • Ca en ts basilikum

Rist dressingen i en boks med lokk, og hell over salaten, bland godt.

manne sa for siden:

Forskjellige salater, agurk, minimais i biter, purre, paprika og ost... I tillegg kommer kylling, skinke eller sjømat om salaten er hovedrett .. :)

Tiril77 sa for siden:

Jeg har bare lest her inne at for å øke antall karber, så var løk, hvitløk og rød paprika fint.. men det er bare å gomle i vei altså?? :D:D Eeeelsker marinert hvitløk på glass.. (er det rart jeg er singel?? hehehe :p)

nellie sa for siden:

Du som spiser "litt karboredusert Lindberg" trenger hvertfall ikke bekymre deg noe særlig over løk og paprika:)

Cyan sa for siden:

På vanlig Lindberg kan du jo i tillegg ha både bønner/linser i salaten og hakkede nøtter :sikle: Det er det jeg savner aller mest på det ketogene kostholdet mitt :o Jeg bruker også mye avokado og egg i salatene mine.

Newstart sa for siden:

Angående løk: Hvorfor blir jeg sulten igjen med en gang jeg er ferdig med middags måltidet da? Går og gnager etter noe å spise i flere timer etterpå. Men kutter jeg ut løken så trenger jeg ikke kveldsmat engang:confused:

nellie sa for siden:

Trodde det der med fruktan ikke var aktuellt likevel, jeg?

Photobscura sa for siden:

' Hmm ... Det var rart. Det har jeg aldri opplevd!

Jeg måtte lete opp den infoen igjen, og fant ut litt mer av det. Det er fruktan i løk, som ikke er effektive karbohydrater, da de spaltes i tykktarmen, og ikke påvirker blodsukkeret, men det er i tillegg effektive karbohydrater. Omtrent 5 gram pr 100.

jvsandem sa for siden:

Nå gjorde du en middelaldrende mann glad her, jeg har fått dilla på hvitløk. :cool:

Tiril77 sa for siden:

Takk for svar.. Da skal jeg fortsette å krydre salaten min med masse godt. .og ikke minst marinert hvitløk... mums...:sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.