< Tilbake til oversikten

Hvor mye gikk du ned første uka?

Dolly sa for siden:

Min kollega er litt bekymra for at hun bare gikk ned 0,5 kg første uka....

Hva gikk du ned?

Regret sa for siden:

Det kommer jo helt an på hvilket kosthold man kommer ifra og hvor overvektig man er, samt hvilken gren innenfor lavkarbo man er på, og hvor mye vann man har i kroppen.

Jeg, på ketolyse, kom fra lavkalori og var rett under overvektig. Jeg gikk ned 1,2 kg. Kun vann.

Ueland sa for siden:

Jeg vil anbefale å gjøre som deg, veie seg hver dag. Da lærer hun jo fort litt mer om hvordan kroppen oppfører seg med naturlige vektvariasjoner. Og da vil hun jo og fort kunne holde en oversikt over hvordan kroppen oppfører seg om hun har drukket mer enn normalt etc.

Jeg gjør det samme selv :)

Dolly sa for siden:

Det kan vel ha med alkoholinntak i helga også.. hun er ikke veldig overvektig

Regret sa for siden:

Det kan det være, alkohold binder vann. Hadde jeg vært henne, så hadde jeg holdt meg langt unna alkohol den første tiden, det ansees som en utskeielse. Men selvsagt, hun gjør som hun vil :)

Ueland sa for siden:

Spørs vel på typen alkohol men f.eks øl har jo mye av alt.

nellie sa for siden:

Alkohol er vel vanndrivende, ikke vannbindende? Men den slækker ned forbrenninga i en periode da.

Regret sa for siden:

hmm tror det kan være litt diskusjon om akkurat dette. Så jeg tror det kan virke vanndrivende hos noen, men vannbindende hos andre.. Uansett så er ikke utskeielser med alkohol gunstig i oppstartingsfasen ved hvilken som helst diett dersom man ønsker best mulig resultater. Misforstå meg rett da, jeg er ikke ute etter å ta noen, folk gjør som de vil :)

smgj sa for siden:

Alkohol var vanndrivende for meg til jeg var 22-23. Så snudde det. Nå oppfører det seg motsatt. Sikkert noe som har skjedd i kroppen i mellomtiden. :confused:

Regret sa for siden:

Alkohol tørker som kjent ut kroppen (derav fyllesyke), og når kroppen blir sånn inntørket så begynner den å spare på det lille vannet den får tak i, så sånn sett er det både vanndrivende og vannbindende for å forklare det litt :)

mamz sa for siden:

Gikk ned 1,6 kilo den første uka på ketolysekuren :)

Tufso86 sa for siden:

Jeg gikk ned 1,3 kg første uka.

Señora sa for siden:

2,7 kilo første 6 dagene. Hadde mye å ta av og mye vann i kroppen :vannsamler:

kattungen sa for siden:

Må bare slenge meg inn i alkohol-diskusjonen :p

Alkohol virker hemmende på utskillingen av ADH (anti-diuretisk hormon), noe som gjør at mens en drikker er det helt normalt å måtte på toalettet oftere enn når man er edru ;) Alkohol vil dermed være vanndrivende mens man drikker, og fram til ADH-produksjonen starter opp igjen (promille tilnærmet 0). Dermed vil kroppen være uttørket fordi ADH-mangelen har gjort at vi har utskilt for mye væske, og man vil samle vann i ca en døgn etter at man har blitt edru for at kroppen skal rekke å produsere med ADH og få igang prosedyrene igjen ;)

Resultat: dere har begge rett! :p Alkohol er både vanndrivende/uttørkende OG man samler vann av det :p

Tufso86 sa for siden:

Takk for oppklaringen kattungen! Det er akkurat slik det er med meg. Jeg tømmes totalt for både det ene og det andre når jeg drikker alkohol, springer på toalettet hele kvelden. Dagen derpå går jeg omtrent ikke på do i det hele tatt, foruten et par dråper når jeg står opp.

Regret sa for siden:

Var jo omtrendt hva jeg skrev da, bare at du hadde litt bedre og mer forklarende ord der ;) Da er vi isåfall enige!

Tidl. medlem sa for siden:

Jeg gikk opp en kilo første uka, ned en kilo (så jeg kom i null uka etterpå) og ca 1/2 kg i uka de første ukene deretter.

Bestemamma sa for siden:

Jeg gikk ned 3,7 kg første uka.....:)

chbbe sa for siden:

Jeg veide meg 10 dager etter at jeg begynte. Da hadde jeg gått ned 7,9 kg. Jeg begynte på 137,7 kg.

langaard sa for siden:

Jeg er også en skikkelig KAMEL!
Tør ikke veie meg enda, men klærne strammer ikke lenger:D

chippy sa for siden:

4.4 første uke, men uke 2 la jeg på meg 1.5 kilo igjen, for så å bare gå ned igjen etter det. Kroppen gjør hva den selv vil noen ganger:D

Buck sa for siden:

Jeg gikk ned 2 kg første uken. Gikk fra et veldig usunt kosthold da.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.