Jeg fant en oppskrift på en sjokoladekake i et ukeblad som jeg bare mååå dele - utrolig god!!!
Den var "vanlig", men jeg gjorde den om til lavkarbo :p
[color=#000080][/color]
200 g mørk sjokolade (f.eks fra Sukkerfritt)
100 g smør
2,5dl mandelmel/malte mandler (Opprinnelig 1,5dl hvetemel)
1 dl kakao
1,5 ts bakepulver
1/2 ts salt
4 egg
2 dl splenda/annet (Opprinnelig 3,5dl sukker)
1 dl cremé fraiche
[color=#000080][/color]
Smelt sjokolade og smøret.
Bland "mel", kakao, bakepulver og salt.
Pisk egg og søtningsmiddel luftig. Vend sjokoladeblandingen i eggedosisen. Rør i "melblandingen" i sjokoladedeigen. Tilsett cc, rør til en glatt røre.
Hell røren i en smurt form, 24-26cm (Jeg strødde den med malte mandler også)
Stekes midt i ovnen i ca 25 minutter.
La kaken avkjøle helt i formen. Løsne fra formen. Dekk med aluminiumsfolie og la ligge kaldt i 1 døgn.
[color=#000080][/color]
Jordbærkrem:
2dl jordbærpuré
3 stk gelantinark
2dl fløte
125gr kremost (Jeg brukte den med mandarin/ananas)
søtning etter smak
[color=#000080][/color]
Legg gelantinen i kaldt vann i 5-10 minutter.
Bland ca 1,5dl av jordbærpuréen med kremosten.
Kok opp resten av puréen og smelt gelantinen i den.
Bland det i kremostblandingen.
Pisk fløten med søtning til krem.
Sett kaldt.
Bre over kaken og pynt med ekstra jordbær før servering!
(Skal prøve med bringebær neste gang!!)
[color=#000080][/color]
Ingen trodde det var en lavkarbokake, og alle syns den var kjempegod :cool:
[color=#000080][/color]
Har ikke regnet ut karbene i den. Er ikke hverdagsmat uansett...:D
[color=#000080][/color]
Her er et dårlig bilde av et stykke:
Tja, den smakte vel litt mørk sjokolade...men det går jo an å bruke andre sjokolader fra f.eks Sukkerfritt; melkesjokolade, melkesjokolade med nøtter eller hvit sjokolade :)
Naaam, det må jeg prøve ;)
Lage den til bursdagen til mamma i helgen, kanskje....
Da lurer jeg bare på en bitteliten ting, vanskelig å lage????:rolleyes:....har innvitert mange til kaffe søndag, skal lage kaker, men kunne og tenke meg lage en jeg kunne skeie litt ut med......:D, mine bakeferdigheter strekker seg ikke så veldig langt altså.....
Stønn, NEI, du blingser ikke, Charlott :eek: :o
Og HVOR har jeg orginaloppskriften mon tro....:confused:
Har ikke laget den siden i sommer...Må leite gjennom oppskriftene mine (Som er litt rundtom....).
Har planer om å lage denne på fredag, så MÅ finne den i morgen!!!!
Kommer tilbake med antall grader når jeg har funnet det ut :o
[size=3][/size] Tassa69, den var ikke vanskelig å lage :)
Bare litt tidkrevende siden den skal hvile ett døgn, og kremen bør få sette seg noen timer.
(Jeg la kaken i formen igjen, så tok jeg på kremen og lot kaken stå i kjøleskapet til servering.)
Blæææh, har ikke funnet oppskriften enda...Og jeg skulle laget den i kveld, men tar det i morgen, da rekker den å ferdig til søndags ettermiddag!
Hvis jeg ikke finne den i kveld (Skal leite i boden nå før Idol begynner igjen), så steiker jeg den på ca 175 grader - høres helt "normalt" ut for en kake :D
Jeg stekte denne i går og skal ha på krem og spise den i dag.
Jeg stekte ved 180 grader midt i ovnen, og da var den ferdig gjennomstekt etter 25 minutt iallefall.
Gleder meg til å smake den i dag!:)
Kaka ble en stor suksess hos kakeekspertene her i huset.
Konklusjonen var at bunnen smakt deilig litt bitter sjokolade og dette ble balansert med den litt syrlige kremen.
Jeg brukte forresten mer fløte enn oppskrifta sier; jeg tok en liten fløtekartong.
Dere som har bakt den: Brukte dere malte mandler eller mandelmel? Jeg brukte mandelmel i min, og den ble veeeeeldig tørr. Men sjokkis-smaken ble utmerket:D
Jeg brukte malte mandler, og den ble absolutt ikke tørr. Jeg hadde den i kjøæleskapet natten over innpakket i folie før jeg lagde kremen dagen etter og serverte den.
Vår ble veldig saftig!
Hmm, da er no det grunnen. Noen andre som har prøvd mandelmel? Lurer på om jeg har lest et sted at mandelmel krever mer fuktighet enn malte mandler, så det kan jo være grunnen. Får prøve malte mandler neste gang:)
Dytter på denne jeg, for det var en fantastisk god kake. Byttet ut toppingen med vaniljekrem og sjokolademousse, og det ble helt supert det også.
Nå er lavkarbo sjokoladekake til konfirmasjonen i boks, etter flere forsøk med ikke så gode resultater
Tusen takk for oppskrift :blomster:
Det ville jeg defintivit ikke gjort. Kokosmel gjør alt så voldomt tørt, og suger væske som fy. Hvis du skal bruke kokosmel i stedet for malte mandler, må du tilsette mer væske.
Men, det er ikke avfettet mandelmel som brukes i oppskriften, men vanlig malte mandler (som også kalles mandelmel).
Knallgod hvis man liker mørke sjokoladekaker :D
Jeg synes ikke det smaker mandler i det hele tatt, bare mørk sjokolade.
Stekte den på 175 grader i 20 min. Neste gang skal jeg se om den kanskje er ferdig allerede etter 15-18 min.
Nam, nam :D
Edit: Brukte 1 plate 70 % og en plate 86 % (det var det jeg hadde). Hvis du vil ha litt mindre sjokoladesmak, så bruk litt lysere sjokolade.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.