< Tilbake til oversikten

Kjøtt: Merker og produkter

Eris sa for siden:

Er litt nysgjerrig på hvilke kjøttprodukt dere sverger til. Er det Gildes kjøttfulle biffer eller Nordfjord Kjøtt's bacon med svor?

Hva bruker dere mest? Hvorfor? Hva unngår dere?

Kanutten sa for siden:

Jeg kjøper kjøtt kun fra ferskvaredisken. Jeg vil klemme og lukte på kjøttet før jeg kjøper det. Og da går det stort sett i koteletter av svin og indrefileet av storfe. Dette fordi at da vet jeg hva jeg får.

Charlott sa for siden:

Sambo er svoren Gilde-tilhenger (forøvrig på Gilde vi møttes, jeg jobbet i kantina og han var sjåfør ;) ), opplever at særlig Nordfjord sine produkter er trevlete og med mye vann i :/ Mener et av de andre merkene vi bruker heter Matmesteren? Finner det på Rimi...

LilleFly sa for siden:

Vi bruker endel nordfjord produkter, aldri tenkt over det :)

TrillTrall sa for siden:

Ikke nødvendigvis Gilde nei, ikke etter at vi har funnet ut at f.eks. Nordfjords koteletter er billigere og mye saftigere og bedre. :) Gildes kjøttkaker er jo ikke spiselige, men Coop sine går an, men hjemmelagde er jo best da. :)

Bruker vel både Matmesteren og Nordfjord av kjøttdeig, tar vel den som er billigst i øyeblikket, det er jo bare oppkvernet kjøtt.

Kanutten sa for siden:

Vil dessuten poengtere at indrefilet av storfe fra paraguay eller hvor det sulle være er IKKKKKKKKE det samme som storfe fra Norge.. Jeg kastet et par kilo indrefillet fra paraguay fordi jeg ikke likte smaken eller lukta.. Foret til dyra har mye å si.

Kanutten sa for siden:

Ikke kastet.... Gav bort til lillebror... :o Han er ikke så nøye...

TigerTove sa for siden:

Bor sammen med en bonde som leverer til Gilde, så her i huset kommer ikke annet på bordet.. Men for min del er det ikke noen krise.

Regret sa for siden:

Her går det i hva som er billigst! Merket spiller ingen rolle, men det må være ekte kjøtt ja, ikke noe juksegreier..

BenteR sa for siden:

Samme her!
Har ikke økonomi til å handle på første klasse, så jeg velger rimelige varianter av rene varer.
Pleier også å fylle opp et par frysere med lam og parter av okse + elg.
Passer alltid på å handle stort når det kommer gode tilbud, uavhengig av merke.

Sanney sa for siden:

har en del paraguay kjott, og himmel saa godt det er. moert og god smak. syns det er mye bedre enn en del norsk kjott.
ellers kjoeper jeg noe i ferskvaredisken, eller noe som ser bra ut, merke bryr meg ikke saa mye. men jeg er noe prisbevisst, har ikke allverdens med penger.

Eris sa for siden:

Det var informativt.

Jeg trodde at mange bare valgte biffer til 600kr per stykk, bare kjøtt fra "overklassen". Det er jo ganske dyrt.

Carisma sa for siden:

Jeg har helt motsatt erfaring. Gilde kjøper jeg ikke! Ved en feil kjøpte jeg en pakke gilde og en pakke Nordfjord-biff n gang, og vi måttekaste Gilde-biffen. Den smakte tran! :eek: (ikke eneste gangen det har vært dårlig kjøtt derfra...)

Finnes det? bortsett fra Kobe-biff altså? :confused:

Yrla sa for siden:

Jeg er redd svinekjøtt så unngår det helt. Storfe er for mektig og lam for fettete. (Har vært veggis) Jeg kjøper kyllingfileter fra first price fordi de er billige og unner meg skavet reinsdyr innimellom. Sønnen min elsker de billige nordfjordpølsene på rema. Jeg spiser mye ost,jeg.

kamp sa for siden:

Kylling fra holte (økologisk), Hå eller liveche. Tilnød prior kyllingfilet..

Svinekoteletter, ribbe o.l. kjøper jeg der jeg er. Matmesteren, gilde e.l.

Okse variere veldig.. Liker ikke nordfjord grytekjøtt.. Men ikke gilde sitt heller :P
Kjøper en del oksehaler og høyrygg, og det blir som regel fra ferskvare disk. Innimellom gilde. Andre produsenter har ikke de varene.
Bruker lite indre/ytrefilet fordi jeg syns at høyrygg og oksehaler har mest smak!

Lam kommer fra Vølstad. En gård noen venner av meg har. Fikk et lam i fjor og ønsker to lam i år. Vist jeg kjøper lam utenom så blir det også hva som er i butikken og det som er biligst i den aktuelle butikken. KJøper som regel fra Helgø eller meny når de har på tilbud og fryser.
Men det kan ikke sammenlignes på smak med det jeg får fra vølstadgården.

Så totalt sett er det bare kylling og lam jeg egentlig har preferanser om. Annet kjøtt går etter tilgjengelighet og pris.

halkatlala sa for siden:

her går det også etter hva som er billigst.

Trj sa for siden:

Siden Gilde er en STOR produsent, blir det mye av det. Har også stort sett gode erfaringer med dette merket. Jeg velger iallfall bort produsenter som har kommet dårlig ut gjennom avisomtaler etc. Både Coop og Rema (Nordfjordkjøtt) har sine egne merker, men det er jo ofte produsert for dem, bl. a av Gilde (når det gjelder Coop iallfall, før under merket Goman - samme produkt som Gilde). Jeg har likevel - ved finlesing - oppdaget at produsenter med dårlig rykte har produsert for Coop (jeg glemmer aldri ei ribbe fra en produsent som stadig fikk dårlige omtaler fra Mattilsynet, usj). Jeg følger NØYE med. Når det gjelder ferdigprodukter (pølser, bacon etc) har jeg svært god erfaring med bl. a Jacobs utvalgte, det tørrsaltede baconet fra Jacobs smakte eventyrlig og til lavere pris enn enn flere andre prodsenter.

Rikkem0r sa for siden:

Kjøttdeig, biff, svin kjøper jeg stort sett fra Gilde( evt hvis jeg er i sverige rasker jeg med meg derfra), det tror jeg bare har blitt sånn fordi det stort sett er kiwi eller meny jeg handler på=) Kylling kjøper jeg i sverige eller prior.. Lam og viltkjøtt bruker jeg aldri, igrunn bare fordi jeg ikke er en super-kokk :D
Ellers kan jeg anbefale pølser og tapas-kjøttdeig fra Jacobs utvalgte( Meny), lavt KH-innhold og snæksi ;)

Cherry sa for siden:

Jeg spiser ikke så mye svin jeg. (Naturlig konsekvens av å ha vært kjæreste med en ikke helt norsk person)

Sånn ellers orker jeg ikke smaken på nordfjordproduktene! X-tra produktene er heller ingen vinner her.

Kjøper kun karbonadeig ettersom den er renere enn kjøttdeig. Ellers syns jeg finsbråten lammepølser er helt okei om man ser bortfra hva de er laget av. Spiser mye fisk jeg:p

Trj sa for siden:

Orker heller ikke kjøttdeig og har spist karbonadedeig i stedet i årevis. Kompenserer med annet fett. :D

Newstart sa for siden:

Holder oss til Nordfjord for det er billig. Enkelt og greit. Kan kjøpe Gilde når det er på tilbud men syns faktisk ikke det er så godt som Nordfjord. First Price koteletter prøver jeg å holde meg unna da de er alltid full av bensplinter som setter seg fast både i tenner og hals.. fysj.:cool:

Klara sa for siden:

Spiser de fleste merkene, egentlig, men akkurat kylling kjøper jeg økologisk pga det deilige fettet! De bleke priorkyllingene smaker ikke i nærheten av de økologiske med ordentlig gult fett.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.