Min sambo leser "The Paleo Solution", som dekker intoleranse-kostholdet hans fullstendig og blir glødende overbevist om alt.
Hvor står folk på gressforet kjøtt? I denne boken henvises det til forskning som viser at utegående fe produserer kjøtt med mye mer omega-3 enn fe som får korn og kraftfor. (Og det hjelper ikke at kornet er økologisk heller)
Får man i det hele tatt kjøpt gressforet kjøtt som vanlig forbruker?
Bror har gressforet storfe. Men når dyra slaktes så blir ikke kjøttet merket med hvor de kommer fra. Kun hvor de er slaktet. Hadde det stått gårdsbruk kunne forbruker selv valgt hvilken gård de vil ha kjøttet fra. Bror elsker dyra sine. Han jobber 10-15 timer hver dag.
Bror har drevet med naturlig drift i mange år, men han får ikke gehør for det grunnet disse reglene. Så kjøtt fra hans gård blir blandet med kjøtt fra mer effektive gårder...
Jeg foretrekker produkter der dyra får gå fritt, både pga dette og fordi jeg er for et bedre liv for produksjonsdyra. Høns er ofte to eller tre i et lite bur. Der blir som regel en av de plaget og stukket hull på av de andre sine nebb.
Er flere som produserer såkalt "ekstensivt", uten kraftför. Deriblandt oss :)
Om det er merka rase på storfekjøttet er Herford og Aberdeen Angus mest sannsylig "grassfôra", mens Charolais og Limousin kan fôres "hardere" og gir derfor oftere kraftfôr.
Mattilsynet er nøye og det er ei papirmølle man må gjennom, er ganske strengt for å slakte for salg. Det går selvfølgelig ann å sende til slakt og så "ta igjen" kjøttet. Jeg ville alliert meg med en bonde i nærheten, evt en gårdsbutikk. Hvis du holder til på østlandet kan du jo sjekke ut denne :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.