< Tilbake til oversikten

Karbohydrater i avocado - næringstabell vs atkins

slankepia sa for siden:

Hei.

Har hele tiden gått utifra atkins sin KH tabell hvor det står at en liten 1/2 avokado inneholder 1,8 kh mens næringstabellen på nettet sier 0,5g per 100g. Får ikke det til å stemme

Kitt sa for siden:

Det finnes 2 typer avocado!

slankepia sa for siden:

Nei og nei! Hadde håpet det bare var 0,5 jeg :(

slankepia sa for siden:

når jeg sjekket innholdet på avocadoen jeg hadde kjøpt i dag så sto det faktis 0,5g per hundre. Det var en sånn hass avocado.. Blir forvirret av dette jeg.

Niller sa for siden:

Avokado indeholder langt flere kulhydrater, dvs. omkring 11g pr 100g, protein ca. 1,8 og fedt ca. 11-12g, men ofte spiser man jo ikke så meget at det bliver et problem....medmindre man lever på meget lavcarb....

Kitt sa for siden:

:confused::confused::confused:
Så du ikke innlegget lenger oppe her?
Avocado inneholder langt fra så mye karber og er helt trygt å spise en av innimellom selv på ketolyse!

Kitsu sa for siden:

Bama.no oppgir også 0.5g/100g. Men spørs om de da regner vekten på hele avokadoen, stein, skall og alt.

Kitt sa for siden:

De skal regne av spiselig del! :)

Kitsu sa for siden:

Ser at det er det som står på Bama.no, næringsinnhold.no og matvareguiden.no, mens amerikanske sider opererer med 1.5 til 2g/100g. Aner ikke hva som er riktig jeg. :confused:

slankepia sa for siden:

PÅ selve avocadoen jeg kjøper står det faktis 0,5 kh.. Er det ikke det som står på matvaren som vanligvis er det nærmeste?

Livsglede sa for siden:

Hm.... man lærer så lenge man lever. Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes 2 typer avocado. Men når jeg ser på de to bildene, så er det nok den med den bruneste blanke stenen jeg bruker, kjente den mest igjen. Var iallefall den jeg hadde til frokost imorges. Måtte sjekke med den siste halve som ligge i kjøleskapet:D Takker for info:D

Kitsu sa for siden:

Tror jeg fortsetter å regne 0,5g kh/100g jeg. For avocado er godt, og jeg vil spise MASSE av det. Og er det egentlig høyere, så velger jeg å la med lure - med god samvittighet. XD

Peppa Gris sa for siden:

Den med mest karber er så klart best, er ikke det typisk :D

Kitsu sa for siden:

Aldri smak nass-avocado jeg. Er den virkelig bedre enn hass?

Carisma sa for siden:

:nei: Hass er bedre, den andre smaker vannete

Peppa Gris sa for siden:

Nass er best, den er sånn oljete deilig uten å bli blaut :D

Okie sa for siden:

hehe aldri hørt om nass og jeg er forresten gærn etter advokado. fant noen billige noen i sverige - selv om de var småe. men de er så faste! Liker dem bløte;)

slankepia sa for siden:

Det er kanskje like greit at vi aldri har prøvd den Nass avocadoen :-p haha

Lillemy71 sa for siden:

Det er nå ikke så mye kh i noen av avocadoene da ettersom Nille her oppgir kh-innhold i en standard størrelse avocado. Nå vet ikke jeg helt hva hun mener med standard størrelse, men de jeg har hatt ligger på mellom 150-200 gram bare for kjøttet og da vil det jo være noe mindre kh per 100 g.

Paris sa for siden:

Jeg blir ikke helt klok på dette jeg, kan man eller bør man ikke spise avocado? Har sett på det som en sikker vinner!:p

Kitt sa for siden:

Spis avocado med god samvittighet!:D
Bare ikke en hel hver eneste dag!;)

Cherry sa for siden:

Why not? Jeg spiser noe noen ganger til og med to:p

slankepia sa for siden:

kom ttil å tenke på en ting. I norge er jo fiberinnholdet allerede trekt fra. Det er det jo ikke i america.. Kan dette være forklaringen til karbohydrat-forskjells-mysteriet? Mulig jeg virker heeelt teit nå, men bare en tanke :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.