Da jeg har sittet å pøst på med kanel i Te'en for å dempe søtsug kom jeg plutselig på at det kanskje innholder masse karbohydrater.. HAr letet på næringstabeller uten at det sto noe. er det noen som vet innholdet? Er desperat!
Nei nei, men har nok gått litt mer enn normalt inntak i dag ja :-p Det var et desperat forsøk på å dempe søt suget. Nå forstår jeg hvorfor det virket :-p
Du har Egenkomponert i kostholdsfilosofiboksen din, men snakker om induksjon. Er du egentlig på Atkins da, eller, siden det bare er der det er snakk om induksjon?:confused:
Er så mye lettere å holde greie på hva man skal si til hvem, råd osv, når man vet hvilken filosofi de følger! :D
Tror nok ikke kanel er det som tipper deg nesten uansett hvor mye du får i deg! Klarer nok ikke spise så mye.....:p
jeg spiser MYE kanel :( men har funnet ut at man kan kjøpe kanel med lavere doser kumarin (som visstnok er det stoffet i kanel som kan være skadelig ved høye doser), så nå skal jeg gå til ansakaffelse av det :D
Jepp, ceylonkanel inneholder minimale mengder kumarin - som er grunnen til at jeg snart har kommet meg gjennom en halv kilo. Jeg spiser stort sett kanel hver dag.
det er mye andre matvarer (som inneholder ordet krydder) innimellom der da.. men noen krydder står der :) man kan sikkert søke på hvert enkelt krydder også :)
Jeg forstår godt at man er redd for en del tilsettningsstoffer i krydder - og at det er veldig greit å holde seg unna krydder med sukker.
Samtidig synes jeg faktisk at det å begynne å telle karbohydrater og veie krydder virker som en liten avsporing, men jeg vet jo at mange er veldig nøye med telling og veiing.
Det jeg mener er at det ikke er mulig å vite akkurat hvor mye karbohydrater man får i seg, med komma. Alle tomater har f.eks. ikke 2,5g kh per 100g. Det er gjennomsnittstall og slik jeg forstår det avhengig av hvor de har vokst, hvilket vanninhold de har, hvilken type det er med mer. Feilmarginen i karbohydratregnestykket i resten av maten tror jeg er større enn krydderet kan bidra med.
Nå ønsker jeg at lavkarbo skal være et sunt kosthold, uten masse regler og intens telling. Og tror at det er viktigere å se helheten enn å drive med kommaregning :)
Så jeg hadde lyst å prøve å få inn et litt annet perspektiv bare - enn at man skal bli redd for naturlige krydder :)
Når vi vet at de aller fleste krydder er en eller annen form for plante... så er det jo ikke rart at det er mye KH i dem:(
Foresten er det ikke bare plantemateriale, men den er tørket også... så alt vannet er jo borte, desto mer karber pr 100 g.
Hvete er jo også en tørket og malt plante...:o
Men vi får da vanligvis ikke i oss så mange gram krydder at det utgjør noe eller?? Jeg har i allefall ikke regnet det med noe sted... burde jeg?:confused:
Jeg har spist ketogent i over et år nå, og jeg har ikke giddet telle hverken krydder eller kaffe i denne tiden. Har holdt meg i ketose likevel, og jeg får i meg forholdsvis STORE mengder av begge deler, spesielt pulverkaffe. Tror dermed ikke det er veldig nødvendig å telle med disse, og om man skal så burde det holde å bare telle et eller to gram ekstra kh om dagen, så man har en viss margin å gå på.
Skal sies at jeg er en av dem som fort faller ut av ketose, men det skjer alltid etter inntak av sukkeralkoholer. Så lenge jeg holder meg under 20g kh om dagen som kommer fra grønnsaker o.l., så har jeg holdt meg i ketose uansett hvor mye jeg krydrer ting eller hvor mange kanner kaffe jeg drikker. XD
Men kaffe inneholder svært lite i forhold til krydder som paprika, kanel og karri. Jeg har pøst på med karri, dill, timian og paprikapulver uten å regne på karbene fordi det smaker sterkt og godt. Dumme meg. Min fråtser-side stikker ut der den får sjansen.No more karri og paprika pulver fra nå. Kun LITT dill og timian fordi det er så sunt.
Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet som det heter. Å kutte ut alt krydder er i overkant hysterisk. Men om man er redd for det bør man først begynne å veie det man bruker for å se hvor lite det utgjør.
Syntes egentlig det utgjor en ganske stor del jeg :-( Bare en teskjei med karri kom jo på 5karb eller noe.. husker ikke helt da det er lenge siden jeg veide og telte.. men husker at jeg fikk karasjokk da jeg fint klarer å bruke mer enn en teskjei med karri når jeg lager karrisaus.. :-(
Måtte ut å veie og regne.. ser at det er 1 gram som er 5,8. bruker ihvertfall 0,5g når jeg lager karrisaus så blir jo litt. Ihvertfall når en for eksempel har krydret omeletten til frokost, og krydrer mellommåltid og kvelds. Men ja, er enig at det blir litt hysterisk. Kommer sikkert til å slutte å telle det etter hvert. Maten blir jo mye bedre om en krydrer den litt.
Ville ikke stressa så mye med den kanelen om jeg var deg. Kanelen i seg selv bidrar jo til økt forbrenning, ergo er karbohydratene i kanelen type "nullkarbs" siden den forbrenne seg selv, på en måte, om dere forstår:p
Æsj, jeg kjøpte sånn annen kanel på helsekosten. Den smaker pyton! Pyton sier jeg! Neeei den lille halve tskjeia kanel jeg har på havregrøten min kan sikkert være vanlig blackboy altså.
Ja visst fanken!! Hahahaha jeg må le godt av meg selv!! Fra og med i dag sier jeg hadebra krydder telling!!! Er sikkert verre med alle de atkins sjokoladene jeg har bøttet nedpå i dag!! Går man lett ut av ketose med å spise overdrevent mange av disse? Men ikke utover de 20 gramene altså. Når dette er skrevet må jeg legge til at jeg ikke har som vane å spise de.. Var bare i dag jeg hadde meg en liten "bar-fest" som ikke tok slutt :-(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.