< Tilbake til oversikten

Ny med lavkarbo

Nedivekt2011 sa for siden:

Hei!
Jeg prøver å begynne på lavkarbo, men jeg vet ikke helt om jeg gjør riktig, er det noen som kan hjelpe meg ? Jeg har ihverfall kuttet ut brødprodukter,ris og poteter. Dette er kanskje hva jeg spiser på en dag

Frokost: 3 lavkarbobriks med kremost eller cottage cheese og kyllingskinke.
Lunsj: 2 bløtkokte egg med smør, tomater og agurk
Middag: Biff med hjemmelaget fløtesaus med sopp, brokkoli

Også er jeg veldig glad i frukt, jeg prøver å kutte det ned med en om dagen,men kanskje jeg burde kutte det helt ut når jeg vil ned i vekt?også en ting til er det veldig dumt hvis man spiser mørk sjokolade en gang i uka, eller hvis man lager en lavkarbo kake ? Jeg håper noen av dere vil gi meg noen forslag til hva jeg burde spise mer og mindre av, for tror det er noe jeg gjør feil. og det er bare karbohydratene man skal telle ?

På forhånd takk:)

Gracella sa for siden:

Hei og velkommen inn på forumet.
Jeg har ikke tid til å skrive så mye nå, men legger ved en link du absolutt bør lese. (Særlig linken "LCHF på 3 minutter")
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Lykke til :)

LibraGirl sa for siden:

Om du spiser 70% sjokolade å sjekker karbohydrat innholdet
så skal det ikke være værdens undergang om du unner deg en bit i ny og ne :)
Les gjerne nybegynnertråden, veldig fin å gir deg svar på alt man lurer på
i starten :)
Velkommen :)

Charlott sa for siden:

Hjertelig velkommen! Det kan føles mye å forholde seg til i begynnelsen, men å starte slik du har gjort mens man søker mer kunnskap, er et kjempeskritt i riktig retning! :D

Synes du er flink jeg :D

Nerthus sa for siden:

Gracella gir deg linken til kunnskap om lavkarbo :) Når det gjelder frukt, kan du velge de med mindre karbohydrater enn andre. En klementin har ca 4 g kh pr stk, piel de sapo melon har ca 4-5 g kh pr 100 gram, jordbær har litt over 6, bringebær har minst. Ellers har du også bjørnebær som er min favoritt. Pisk litt krem og bland i bær for kos :)

Frokosten din har veldig lite fett, cottage cheese og skinke er svært magert, så ha litt majones på toppen eller litt ordentlig smør under for å få litt bedre lavkarbobalanse :)

Det tar noen uker for kroppen og komme i gang ordentlig med fettforbrenning, så vær tålmodig! Er du søtsugen spiser du sannsynligvis for lite fett...

Nedivekt2011 sa for siden:

Tusen takk for alle tips, de har hjulpet:)

BirtheTrengerHjelp sa for siden:

Hei:) Jeg søker en som har litt peiling på Ketolysekuren, er nybegynner å vil bare sette opp en typisk dag for meg og evt få tilbakemelding på om det ser bra ut?

Frokost: Kokt skinke (2-3 stk), Norvegia ost rullet rundt selleri + vann til drikke

Lunsj: Eggerøre (1 plomme og 2 eggehviter) og bacon, litt kremfløte og ost

Mellom: 100 % Whey proteinshake m/sjokoladesmak

Middag: Kylling uten skall, brokkoli, championg, ost, issalat

Kvelds: 1/2 cottage cheese med 1-2 ss fun light saft.

Det er selvfølgelig ikke dette jeg kommer til å spise hver dag, men bare trenger litt hjelp til om jeg hvertfall tenker i riktig retning Kommer til å bli mye god fisk, gratinerte grønnsaker osv ;)

Setter utrolig stor pris på svar :D

Charlott sa for siden:

Hvor er fettet ditt? Som tommelfingerregel er en prosentfordeling på 70% fett, 25% proteiner og 5% karbo en finfin fordeling på Ketolyse :)

Behold skinnet på kyllingen, stek grønnsakene ved siden av i skikkelig meierismør og la de gjerne surre i litt kremfløte :D

I CC du spiser om kvelden ville jeg hatt i en god dæsj med kremfløte!

Nakkekoteletter, laks, ørret, entrecote, avokado, meieriprodukter (seter rømme, Creme Fraiche, meierismør, kremfløte, fete oster... ) er blant de gode fettkildene :)
Oljedressing og fetaost i salaten osv :)

Lykke til!

Nerthus sa for siden:

Stiller meg bak Charlott og spør - "hvor er fettet"? Kjøp boka hvis du skal følge ketolysekuren - da er det lettere og gjøre ting riktig med en gang :)

Les deg også litt opp på hva lavkarbo/ketogent kosthold ER for noe, og hvordan det fungerer i kroppen din - da er det lettere og forstå hvorfor fettet er så viktig :)

Tusen takk for gode svar :) Har lest en hel del, og skjønner nå at jeg har alt for lite fett!

Skal ta til meg rådene deres, og boka er bestilt;)

Charlott sa for siden:

Så bra! :D

Har gått fra 94 kg til 70+ nå med kosthold som inneholder litt karbo, masse proteiner og grønnsaker så bare litt uvandt med så mye godt fett i kosten ;) Men har tro på at dette skal hjelpe meg til ideal vekten på rundt 60kg ettersom jeg har stangert en god stund nå:) Utrolig bra med forum der man kan få tips og råd!! Å såå mye gode oppskrifter også ;)

Yrla sa for siden:

Du kan skrive inn maten på diett.no og se om du får passselig med fett, kcal, osv.

Det skal jeg gjøre:) Men forstår det sånn at man ikke skal tenke så mye på kcal på denne kuren? Jeg fikk høre at mitt kcal inntak skulle ligge på rundt 1300 kcal daglig om jeg ville ned i vekt, og ser at det kan lett overskrides en del med denn kuren! Skal bli godt å lede boken, da forstår jeg vel alt dette mye bedre ;)

Tidligere idag lagde jeg en nydelig omelett med 2 egg og gressløk, innbakt i denne hadde jeg bacon med fløte og ost, toppet den med currykrydder:) helt nydelig! Er fortsatt god og mett 4 t senere:p Nå setter jeg snart i gang med stekt kylling som blir godt kryddert(steker i meierismør) med stekt løk og paprika og gratinert blomkål og brokkoli( med hvitløk, fløte, krydder og ost) gleeder meg :) håper dette er en god start på Ketolysekuren! Utrolig masse fine tips her inne:D

Nerthus sa for siden:

Ikke tenk kalorier - tenk sulten= spise til du er mett. Spiser du nok fett vil du ikke oppleve sult og av og til må man faktisk minne seg på og spise.

Lavkarbo fungerer ikke på samme måte som lavkalori - det siste er sultekur, det første er at man utnytter kroppens evne til å forbrenne kroppsfett som energi.

Takk for godt råd:) får vende meg av det med kaloriene!! Utrolig hvor lenge man holder seg mett :D + at maten er jo så utrooolig god:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.