SlankEvelyn sa for siden:
Noen som har sett på dette? Dette er jo helt feil?! :eek:
Jeg forstår ikke hva de mener er lavkarbo med de menyene!? :confused:
Noen som vet hva som foregår? :p
Noen som har sett på dette? Dette er jo helt feil?! :eek:
Jeg forstår ikke hva de mener er lavkarbo med de menyene!? :confused:
Noen som vet hva som foregår? :p
Rin sa for siden:
Fint om du legger inn lenke til det som skal diskuteres! :)
f.eks www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article679047.ece
der ligger linker til menyene og.
trillian78 sa for siden:
Jeg antar at du mener dagsmenyene som starter her. Jeg synes ikke det ser så riv ruskende galt ut jeg. Nei, det er ikke ketogent, men lavkarbo MÅ ikke være ketogent. Det ligner vel noe på Fedon kanskje? Litt streng Fedon til og med. 40-50 g karber om dagen er ikke mye sammenlignet med vanlig norsk kosthold. Personlig ville jeg ha foretrukket mer fett til fordel for noen av karbene og proteinene, men det er bare meg. Jeg er usikker på om jeg ville vært like mett på denne maten. Men dette passer sikkert fint for mange. Jeg tror menyene kan være med på å ufarliggjøre lavkarbo.
Ikke så heldig med bildet av den tacomiddagen kanskje, med hvetelompe og et lass mais. Toppet med frukt til dessert. Men dog... Jeg tenker at vi ikke må bli så ekstreme at det bare er ketogent som gjelder, selv om det er det mange av oss foretrekker.
LIBBA sa for siden:
Veldig viktig poeng :ja:
Disse artiklene er jo for å opplyse folk om lavkarbo, så introduserer de alt fra brød og havre til epler og yoghurt som ikke er lavkarbo i det hele tatt spør du meg! veldig misvisende!
nellie sa for siden:
Men det er jo ikke du som bestemmer hva det er som er lavkarbo? Du kan bestemme hva som er lavkarbo for DEG, også får andre gjøre lavkarbo sånn som de bestemmer at de vil ha det. Per def er lavkarbo alt opp til 150 karber om dagen, så der er det rom for variasjoner.
Menyene ser da fine ut de, ser ikke helt problemet.
Nei, jeg bestemmer ikke hva som er lavkarbo.. Kh innholdet som bestemmer hva som er lavkarbo mm. brød og yoghurt?
nellie sa for siden:
Skjønte ikke helt hva du mente med det siste der, men jeg spiser brød innimellom og føler likevel at jeg er ganske lavkarbo, altså. Spiser jo brød på en helt annen måte på lavkarbo enn på høykarbo. Mye mer pålegg, smør osv. Yoghurt går det også ann å spise ja. På ketogent kosthold? Nei. På lavkarbo? Ja. Men man velger jo selvfølgelig ikke de som er stappa fulle med sukker og drit.
Cyan sa for siden:
Jeg syns dette ser ut som en fin meny, jeg. Alle dagene har under 70 gram karbohydrater og fine og balanserte måltider. Litt frukt er faktisk helt greit på de mer moderate lavkarboretningene, og de anbefaler å spise nøtter og frukt sammen (balansere måltidet for mindre blodsukkerstigning) og det er naturell yoghurt de anbefaler, ikke yoghurt full av sukker. Dette er faktisk lavkarbo. Underoverskriften er "Her er lavkarbodietten alle klarer", og jeg syns det var en fin beskrivelse. Lavkarbo, men ikke avskrekkende for de som er skeptiske til f.eks. ketogent kosthold.
Cyan sa for siden:
100% rugbrød (og andre brød også) går helt fint på lavkarbo, f.eks. Fedon. Naturell yoghurt går helt fint å spise på lavkarbo. Det samlede inntaket i de menyene er alle på under 70 gram og paraplybegrepet lavkarbo favner om alle typer kosthold som inneholder mindre enn 150 gram karbohydrater per dag.Josefa sa for siden:
Jeg er veldig veldig enig med Cyan her, og forsåvidt dere andre som støtter denne artikkelen. Det er nettopp denne følselsen av "det er ikke ekte lavkarbo om det ikke er ketogent" som får mange av oss her på forumet til å føle oss litt utenfor fordi det virker som det ikke er "bra nok å bare spise lavere karbo". Jeg er en normalvektig jente på 170, 55 kg, og trenger ikke gå ned i vekt, men har tatt av 24 kg på egenkomponert lavkarbo. Noe ala disse menyene her, med moderat fett og litt rom for en frukt i ny og ned.. Og nå som jeg er på vedlikehold spiser jeg alt fra 20-100 g karbo daglig, men anser fortsatt meg selv som en som spiser lavkarbo. Om jeg sammenligner med hvordan jeg spiste før vektnedgang, så er det store forskjeller!
Jeg tror nok at de aller fleste med vanlig norsk kosthold vil si at dette er en betydelig redusering av karbohydrater for dem, samt at den er en realistisk meny fordi vi vet at veldig mange sliter med å gi opp brødskive til frokost, noe dette opplegget gir rom for, samt at det er en fin sammenstilling av nœring. Og dette er da uansett et steg framover- mye bedre enn de menyene som fraråder egg, avokado og laks og sier "spis knekkebrød og gulrøtter!"
:)
PrøveKanin sa for siden:
Ser helt grei ut den menyen der syns jeg
Man går nok ikke ned mer enn 0.5 - 1 kg i uka på den, vil jeg tro. Iallefall ikke jeg ville gjort det med 50 g karbs uten hard trening ved siden
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.