< Tilbake til oversikten

Bacon

Linuz sa for siden:

... mmm.......

Mannen min har vært i Sveige i dag og kom hjem med 1 kg Tulip bacon. Hallelujah! Hovedgrunnen til at jeg klarer å leve på lavkarbo er mitt motto: "Alt blir bedre med bacon - til og med tofu!"
(Ja, dere leste rett; en fantastisk japansk rett: Baconsurrede tofubiter stekt i panne med soyasaus. Best med hjemmelaget tofu. Mmmmm... det skal jeg lage til uka!)

Nå skal jeg dele opp kiloen i mindre pakker og fryse ned. I morgen blir det bacon til frokost....

Her er et dikt jeg har laget selv:
"Ode til bacon"

"Bacon.
Jeg
elsker
deg.
.
.
.
"

Lettere lattermild hilsen Linuz

littleme sa for siden:

Haha, nå måtte jeg le litt. :D Bacon er godt, kos deg ;)

avuna sa for siden:

Bacon er det som fikk meg til å gå på kur!

Cassiopeia sa for siden:

Har du prøvd Krokanpanert bacon, Avuna?

Linuz sa for siden:

Det er bare å poste bacon-inspirerte oppskrifter her altså! Og dikt!

Den med krokan hørtes... mmm.... god ut....

Charlott sa for siden:

Sku steke meg litt seriøst med deilig beikåån,
men koordineringa va`kke helt spått åån,
så alt sklei ned fra mitt skap -
og schmokk i bikkjas gap! :eek:

littleme sa for siden:

;d liker!

Charlott sa for siden:

Jeg gumler og eter bacon og fett
har en gammel drøm om å bli lett!
Vennene tror jeg er gæern
og morra mi aldeles fælen!
Men, gammal gris smaker forbaskat godt -
og jeg har blitt nesten aldeles flott!

(rima nesten da ;) )

Linuz sa for siden:

Applaus! Strålende baconpoesi!!!

Mannen min (som er undervektig og kan spise hva pokker han vil, men han holder seg til fisk, grønntfor og rugbrød og sånn....) er fremdeles helt himmelfallen over denne lavkarboen. "Bacondietten" kaller han den og han nekta å kjøpe rømme og bacon inntil han så med egne øyne at kiloene rant av (dette var i fjor da jeg prøvde sist).... i år var han med fra dag 1: "Hey - skal jeg kjøpe inn no´ bacon til deg eller?" Bless him - the bacon provider!

ekenna sa for siden:

Haha, denne likte jeg! Dikter du selv?? :D

GoldKarma sa for siden:

da jeg gikk på dietten før og spiste bacon nesten hver dag i 6 mnd... vel, man kan si jeg fikk nok :P

Linuz sa for siden:

Jeg lover å si ifra hvis det blir for mye bacon!

Nå har jeg ikke spist bacon her på noen dager, og i dag spiste jeg dugelig med spareribs! Det var godt det.... kvalm nå.... :o

ekenna sa for siden:

Jeg lagde omelett med bacon i dag til frokost, både til meg og en kompis. Det var visst den BESTE omeletten han noen gang hadde smakt. Det er baconet sitt det :love: :cool:

GoldKarma sa for siden:

omelett med bacon i er godt som fy!
et tips angående omelett: ha en spiseskje rømme (sæter) oppi.. da blir omeletten skikkelig saftig :D

Kitsu sa for siden:

Glorious, glorious bacon!

bittersweet sa for siden:

humre Jeg fant høykarbosjokolade med bacon på Hawaii... Jeg ble litt dårlig av tanken og gikk videre... Ikke alt kan bli bedre med bacon...
(Ps. For ihugga baconelskere: Det finnes baconvodka....)

Linuz sa for siden:

Baconvodka.... hmm... høres ut som helligbrøde her i vårt delvis russiske hjem (bringebærvodka er jo helligbrøde, så hva er baconvodka da? ) :rolleyes:

Minner meg på at jeg burde steike opp litt bacon til jobb i morra.... !

Kitsu: Fantastisk bilde! :D

langaard sa for siden:

Baconvodka!? Nææ!

Kitsu sa for siden:

Det dukket opp i RSS-feed'n min her om dagen, og jeg holdt på å le meg skakk - det var bare litt for passende for en god ketolikk som meg.:D

stormann sa for siden:

Bacon er kjempegodt, selv om jeg tror jeg potensielt kan bli litt lei :) Min sønn mener vi burde lage baconsmoothie en dag, jeg tviler :D

Kitsu sa for siden:

Jeg har enormt lyst på stekt eple og bacon for øyeblikket. Litt mye kh i eple dog.

Insyga sa for siden:

Ha ha!!!

Noenkiloformye sa for siden:

Mmmmm, bacon <3
Men bacon er jo ikke bare bacon. Så mange varianter å velge mellom.
Selv er jeg veldig glad i den engelske varianten, saftig, salt og kjempegod :)

smgj sa for siden:

Og baconlypsyl! :D

gvm82 sa for siden:

Tørrsalta bacon frå gardsbutikken i byn.... mmmm...

blucher sa for siden:

Bacon er kjempegodt! Varm, kald, sammen med speilegg eller alene, i omelett som små eller større biter, med ost og fløte sammen med kjøttbiter av alle slag (svin, storfe, kylling spiller ingen rolle), sammen med blomkål og ostesaus - maaaange muligheter! Et must for en lavkarber!

Bokhylle sa for siden:

Er det virkelig bra for kroppen med så mye bacon? Tenker på alt det mettede fettet og saltet :o

smgj sa for siden:

Sjekk ut "kolesterolmyten". "Kolesterolmytens far" valgte land som ga en pen kurve som "beviste" sammenhneng mellom kolesterol i blodet og hjerte-/karsykdommer. Hadde han valgt andre land kunne han "bevist" det motsatte.
Dessuten er det ingen bevist sammenheng mellom kolesterol i maten du spiser og nivået av dårlig kolesterol i blodet...

Salt er også frikjent mhp blodtrykk. Så lenge man får i seg væske.

Men - det er selvsagt ikke bra å spise for mye av noe.

Jeg hadde heller bekymret meg for omega3/omega6-ratioen og sørget for å få i meg kvalitetsfett (velge kaldpressede oljer med mye enumettet fett der hvor sånt trengs) og steke i stabilt fett (mettet fett).

nellie sa for siden:

Kilde?:)

Iset sa for siden:

Jeg er tofuholiker men kjøper det alltid ferdig, noe som kan være en dyr affære, dessuten sliter jeg med å få tak i virkelig FAST tofu. Kunne jeg fått oppskrift av deg? :)

vaskeklut sa for siden:

Det finnes bacon-brus også :eek:

Albertina sa for siden:

:eek::eek:

Bokhylle sa for siden:

Takk for svar, skal få lest mer om dette :)

Æ-S-J!!! :S

smgj sa for siden:

Leter, finner ikke igjen det jeg leste foreløpig.

Men jeg har funnet disse
www.medpagetoday.com/Cardiology/Hypertension/26258
www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra064486

Såvidt jeg kan forstå så kan senket saltinntak ha sine fordeler dersom man har for høyt blodtrykk, men at det er større spørsmål om det har noen hensikt å preventivt senke saltinntaket.

Det pekes også på mineralubalanser heller enn salt alene, og at høyt saltinntak ofte følger fast-food.. slik at det kan være vanskelig å henge hatten på riktig "knagg" (=årsak).

Apropos - kolesterolmyten:
healthydietsandscience.blogspot.com/2011/07/if-hed-wanted-ancel-keys-could-have.html

nellie sa for siden:

Okei, thanks:)

Linuz sa for siden:

Du kan få framgangsmåten her:

lifeoflinuz.blogspot.com/2010/01/homemade-soya-milk-and-tofu-step-by.html

fortsettes her:

lifeoflinuz.blogspot.com/2010/01/homemade-soy-milk-and-tofu-step-by-step.html

Oppskriften er på engelsk. Det du trenger er: 500 g soyabønner og et par ss eplesidereddik. That´s it!
Det er lurt å ha et sileklede av god kvalitet og en stor nok kjele (ala saftkokekjele).
Ellers kan man kjøpe tofu-lage-maskiner fra f.eks. Canada.... men da skal du lage mye før det lønner seg å tolle inn en!
Jeg jobber nå med å få tak i en tofu-presse i japansk sypress...

Når du lager selv vil du kun få "cotton" tofu, ikke "silken". Men du kan la den bli så hard du vil, bare å vente!

:)

Iset sa for siden:

Tuusen takk! Jeg bruker nesten bare engelske oppskrifter, så det er ikke noe problem. Skal prøve dette her, spennende. :D

Iset sa for siden:

By the way, kan jeg bruke ferdig soyamelk for å gjøre det enklere?

Linuz sa for siden:

Det tror jeg du kan, men den må være naturell og så fersk som mulig. Jeg har aldri prøvd det, så hvis du prøver er jeg interessert i å få vite hvordan det går! Jeg sitter og venter på at vennina mi kommer tilbake fra Japan, for jeg håper hun får tak i nigari (tofu koagulant) til meg! Det er tørket sjøvann.... :)

smgj sa for siden:

Spennende ...
Det må da gå an å bruke en syltepresse?
www.tfjelland.no/ProductPage.aspx?ProductId=7292
bufast.blogspot.com/2009/11/syltepresse.html

Eller aller helst en ostepresse, men de er vel vanskelige å finne...

Linuz sa for siden:

Syltepressene er ikke helt ideelle, den ene har ikke sider (alt flyter) og den andre ingen hull.
Slik ser en tofupresse ut: www.toirokitchen.com/toiro/Homemade_tofu_kit.html
Jeg skal få laget noe liknende, men sypress er ikke enkelt å få tak i....
I mellomtiden går det fint med en plastboks med hull!

:)

smgj sa for siden:

Spennende. :) Men hvorfor akkurat sypress?

Linuz sa for siden:

Sypress er en tresort som er naturlig antibakteriell og som ikke får så lett mugg på grunn av eteriske oljer i treet... praktisk når du skal helle oppi halvveis koagulert soyamelk... :) Også lukter det så godt av det!
I Japan bruker de sypress til badekar, tofupresser og sushi-ris-lufte-bolle (som jeg er lykkelig eier av).... og mye mer!

vaskeklut sa for siden:

linuz: kanskje det går an å få kjøpt på f.eks ebay? :) en ferdiglagd presse, altså.

Linuz sa for siden:

Jeg har funnet flere i USA. De koster desverre mer enn tollgrensa + at de jeg har hatt kontakt med skal ha rundt 40$ i shipping. 50$ for tofupresse + 40$ frakt + tollgebyr på 110 kr + 25% moms på pris+frakt = dyyyyyr tofupresse, minst 750 kr... Men nå skal ei vennine til USA i oktober, så da bestiller jeg en, får den sendt til henne der og hun tar den med hjem..... :)

Yrla sa for siden:

hvorfor får man ikke ferdigpressa tofu da?

lillekri sa for siden:

Jeg mener at de som spiser en del svin bør legge vekt på å spise mest mulig 'ville' dyr ved siden av. (Reinsdyr, Krabbe, Blåskjell etc etc..)

Dette pga at griser fores 100% med landbruksprodukter, som betyr at mange helsebringende stoffer som fins i 'naturlig' kjøtt, ikke fins i svinekjøttet.

Salt er bra for folk på lavkarbo, pga at det motvirker treg mage. Naturlig høstet salt er å foretrekke, da dette innheolder en rekke mineraler som fjernes ved 'foredling' av vanelige/billige salt-typer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.