< Tilbake til oversikten

Ketose og hard trening

elCid sa for siden:

Hei! noen som kan hjelpe meg litt? Jeg har nå drevet med lavkarbo i 11 måneder, siste 2-3måneder i ketose. Jeg lurer på om det er fornuftig å kun drikke vann ved hard trening ( 78-82% av max-puls ) i 2-3 timer som jeg gjør nå i ketose? Eller brytes kroppen ned? Kjenner jeg trenger 2-3 hviledager etter hver harde økt. Er det fornuftig med noe å spise drikke uten om vann på turen? Eller går jeg ut av ketose ved inntak av sportsdrikke?

kroi sa for siden:

Sportsdrikke er vel nærmest konsentrert sukker. OG det er tilpasset behovet til toppidrettsutøvere som trener daglig/flere ganger daglig. Jeg har lest om dette tidligere, men finner selvsagt ikke igjen artikkelen nå. Her er forøvrig en som sier litt:
www.dagbladet.no/dinside/2003/06/02/370216.html

elCid sa for siden:

Så sportsdrikke er ikke tingen. Noen andre forslag? eller skal man på ketose ved hard trening kun drikke vann? siste økten min var på 2 timer i 82% av maks puls i snitt på turen. Er det trygt? kan man kjøre på så hardt? med kun vann og 15-20 gram karbo om dagen? Eller bør man ned på intensiteten?

Fjasnissen sa for siden:

Jeg anbefaler å søke litt i treningsdelen av forumet.
Veit at BitTorres anbefaler en skje kokosa ca. en halvtime før trening (eller var det rett før trening?) som da frigjør energi litt ut i økta. Men jeg er usikker på hvordan det er med totimersøkter.

Men om du stiller spørsmålet i den delen av forumet er det kanskje flere som trener ketogent som følger med der.

Men sportsdrikk er nok uansett en dårlig løsning ;)

nellie sa for siden:

Drit i sportsdrikke, så lenge det funker med bare vann. Hvis du føler du trenger de par dagene etter ei trening, så ta de par dagene..
Hvordan du orker 2-3 timer på opptil 81% av makspuls, skjønner jeg ikke. Har du målt maxpulsen din skikkelig i det siste? Pulsen blir merkelig i ketose, så sier ikke det er umulig altså:p

Det er mange som reagerer negativt på den slags intensitet på treningen, fordi at kortisolnivået (stresshormonet) kjører seg skikkelig opp, men det er jo individuelt da. Bare pass på å få restitusjonen du trenger.

Sprettball sa for siden:

Vet ikke om jeg har noen absolutte svar til deg, men noen tanker har jeg i alle fall.

Jeg kan godt trene en time eller to på terskel uten å innta noe annet enn vann. Det gjorde jeg av og til før jeg begynte med LCHF også (selv om jeg ofte pøste på med "sukkervann").
Noen dager spiser jeg svært lite karbohydrater, andre litt mer, men regner med 10-40 g de fleste dager.
En annen ting er at når du har trent en liten stund med høy puls så er disse få karbene forbrent for lenge siden, så da er du i ketose uansett.

Hvor ofte kjører du sånne økter? Må du gjøre det på denne måten? Kan du f.eks splitte det i en rolig morgenøkt og en intervalløkt om kvelden? (da får du fylt på bra i løpet av dagen). Passer du på å kjøre rolige økter også? Hardtrening er kjempegøy, men lange, rolige økter bør inngå hos alle som trener mye.

Som nellie sier er restitusjon viktig. Den kan gå litt saktere i starten av omlegging til lavkarbo, det merket jeg godt, for karber booster restitusjonen litt. Etterhvert finner kroppen ut av det. Nå merker jeg ikke særlig forskjell lenger.

Jeg tenker også at hvis Bjørn Ferry kan bli verdensmester i skiskyting på LCHF så kan ikke det jeg driver med være så veldig farlig... Stadig flere toppidrettsutøvere legger om kostholdet sitt i retning lavkarbo, med gode resultater.

Andreas Eenfeldt sier forresten følgende i et avisintervju:
Det går greit å kombinere en lavkarbo-diett med moderat trening, og det er ingen grunn til å unngå å trene. Men det kan ta noen uker før kroppen venner seg til høyere fettforbrenning, så de 1-2 første ukene på lavkarbo-diett kan treningen kjennes tyngre enn vanlig, sier han.
Trener du harde treningsøkter over lengre tid og tar sikte på å maksimere prestasjonen, kan det være lurt å legge litt mer karbohydrater inn i kostholdet, råder han.

• I stedet for å velge en ekstremt streng lavkarbo-diett til hverdags med 5 prosent karbohydrater, kan du sikte mot en mer moderat diett med 15-20 prosent karbohydrater, sier lavkarbo-tilhengeren.

Jeg tror at jeg jevnt over ville lagt meg på en linje med litt lavere puls på de lange øktene, og noen gode høypuls økter innimellom med tilstrekkelig restitusjon etterpå. Men det har egentlig ikke så mye med LCHF eller ketose å gjøre, men mer med hva jeg tror på treningsmessig. Konkurrerer du, siden du pusher såpass som du gjør? Hva med styrketrening?

Klem :)

Sprettball

elCid sa for siden:

Takk for flotte svar :)

Fjasnissen: Jeg har søkt litt rundt, men ikke funnet noe som jeg føler treffer meg, finner mye bra om intervall osv. og mye om styrke trening. Men Harde økter på og over terskel finner jeg ikke noe særlig om. Finner noe på lavkarbo, men ikke noe på ketolyse med så lite karbohydrater som jeg går på.
Nellie: affermative! Skal drite i sportsdrikke J og ja makspulsen min er jeg 99% sikker på mulig jeg kan tyne ut et slag eller 2 til, men da vil jeg ha medesinsk personell til stede J
Sprettball: takk for flott tilbakemelding! Grunnen til at jeg trener så hardt er at jeg sykler med andre, som er sprekere enn meg. Så blir til at jeg presser meg hele veien. Jeg mister motivasjon av å trene alene, derfor vil jeg fortsette å trene med andre. Så vil jeg jo at de skal ha en fin økt også, så da blir det harde økter for meg. 3-4 ganger uken håper jeg på å kunne kjøre sånne turer. Kroppen er nå vant med fettforbrenning, ( får ikke melkesyre uansett hva jeg gjør)men det jeg frykter er at jeg må ha i mye mer karbohydrater enn 20 gram pr. dag om jeg skal fortsette å trene som jeg gjør?! Eller kutte ned på trening/intensitet. Ren styrketrening driver jeg ikke med nå, kun sykling.
Er det lurt å ha med noe mat på lengere turer? I så fall hva passer på langturer og ketolyse?

Takk for svar!

nellie sa for siden:

Ha med deg noe med masse fett:) Nøtter f.eks:heia:

Fjasnissen sa for siden:

Hmmm.... nei, kanskje det ikke er noe akkurat på det... men det er kanskje noen som følger litt ekstra med på det forumet som kan gi deg noen gode råd. Lykke til, uansett. :)

nellie sa for siden:

Jeg har selvforsket endel på det med pulstrening med moderat til lite karbohydrater i systemet. Vært med på endel spinningtimer og sånt hvor alle har på seg pulsklokke. Pulsen min er alltid langt over de aller fleste andre sin, men jeg blir aldri sliten.

Har konkludert med at den såkalte makspulsen min blir annerledes når jeg spiser lavkarbo enn når jeg spiser høykarbo. Mye høyere. Og at den, uansett hva jeg måtte gjøre og uansett hvor hardt jeg måtte prøve, ikke går over 185 HR. I dag syklet jeg i 2 timer og 20 minutter med makspuls 185 og gjennomsnittspuls 166. Tok en preworkout shake (Creatine Complete Extrem) og en god spiseskje med cocosa først.

Har veldig dårlig eksplosivitet, men en fantastisk utholdenhet, om jeg får si det selv:p

Orker ikke styrketrening eller å ta i ekstra når jeg spiser så lite karbohydrater, blir kvalm og synes det er et grusomt ork.

Men det er meg da. Vet jo om flere som synes all trening er helt super på ketogen kost.

Ikke akkurat bred forskning detta, men selvforskning da:D

elCid sa for siden:

Nille: ser jo at det jeg driver med er rolige turer sammenlignet med deg:D, på den turen din så ligger du i 90% av maks i snitt, det klarer ikke jeg.

Nøtter og vann får jeg ta med og cocosa før turen. Creatine Complete Extrem må jeg sjekke ut hva er:), kjenner jeg trenger noe mere for å komme opp bakkene på ketose i forhold til lavkalori/høy-karbo kost.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.