< Tilbake til oversikten

Forhøyet prolaktin, hva kan det bety?

mio87 sa for siden:

heisann

jeg har tidligere her inne skrevet om mine symptomer og bedt om råd, jeg fikk mange mange gode svar, så jeg spør videre jeg:) altså, i over et år slitt med :

overdreven tretthet
lysskyhet
lydskyhet
kronisk hodepine/migrene
mister hår

og flere ting.. men disse tingene er mest plagsomme..

fikk brev fra legen idag om at siste blodprøve viste et lett forhøyet nivå av prolaktin..måtte bestille time og komme fastende.

noen som vet om dette kan ha noen sammenheng med mine symptomer? jeg aner ingenting om dette her, og google var ikke min venn idag.

Yrla sa for siden:

Høye nivåer av prolaktin kan hemme samspillet mellom hypothalamus, hypofyse og de kjønnshormonproduserende organene, slik at nivået av testosteron reduseres hos menn, og menstruasjonen opphører hos kvinner. Dette skjer sannsynligvis ved at prolaktin hemmer frigjøringen av gonadotropin-frigjørende hormon fra hypothalamus.snl.no/.sml_artikkel/prolaktin

Har du fått sjekket mineralstatus hos legen? Sånn at det er utelukket at du har blodmangel pga jern-eller b12 mangel? Tar du magnesiumtilskudd? Det skal visst hjelpe mot lydfølsomhet.

Har du sjekket hos legen om du kan ha hypotyreose?

mio87 sa for siden:

Heisann!!
Jeg har fått testet en haug med greier,blant annet ligger jern på 9 (ref 9- noe) mens hb og ferritin er bra,samt b12.

Alle stoffskifteprøvene er bra, mens morgenkortisol var noe over grensa,og kveldskortisol var under grensa.

Makes no sense to me..:/

Bonus sa for siden:

Alle prøvene mine er normale, men jeg fikk likevel medisin for forhøyet prolaktin..
I følge den ene legen har jeg stoffskifte problemer, i følge den andre legen har jeg pcos, og i følge sykehuset har jeg ikke noe av de.. Så ikke godt å vite hva man egentlig har..

Medisinen for prolaktin-problemet har fungert godt for meg..

Yrla sa for siden:

Nei, og dette bør legen finne ut av. Ikke gi deg om legen gjør det. Han burde ville løse mysteriet eller si han gir opp og sende deg til en ekspert på ett eller annet område.

Nerthus sa for siden:

Jern på 9 som er nederste grense er lavt, og du bør spørre om du bør ta jerntilskudd, selv om ferritin/hb ser bra ut.

Kortisolnivået er høyt om morgenen og lavere om kvelden. Er det ubalanse her (som det er hos deg), kan det ha sammenheng med binyrebarken. no.wikipedia.org/wiki/Kortisol. Det finnes et lite sett med prøver som bør tas i sammenheng med kortisolprøver, det regner jeg med legen din vet om.

(Er under utredning selv for tida og har lest meg opp litt for mye kanskje - hehe - om slike ting ;) )

mio87 sa for siden:

heisann

greia er, at legen min ikke er den aller beste, så veldig bra du forteller meg om dette:)

atm holder jeg på og få feber.. og for 2 uker siden hadde jeg urinveisinfeksjon.. immunforsvar som sliter plutselig?

tar imot all informasjon med stor takk!

til deg som fikk medisiner for forhøyet prolaktin, hadde du symptomer? evnt hva? jeg lurer siden du skriver at du ble bedre:) jeg vil så gjerne bli bedre!!

mio87 sa for siden:

jeg har forstått at slike hormonproblemer kan hindre vektnedgang? jeg har holdt på i 6 mnd med lavkarbo og virkelig sliiiiter med og gå ned i vekt enda jeg veier 140 kg. sammenheng?

Bonus sa for siden:

Jo, jeg lekka melk og grønt gugge.. Nå lekker jeg ikke melk i det hele tatt, og det grønne har det blitt mindre av..

Men tror jeg har et eller annen hormonforstyrrelse likevel.. Jeg holder i hvertfall på å finne det ut.. Jeg går til sykehuset for utredning for tida..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.