Nirren sa for siden:
Til opplysning:
[color=red][/color]
Var inne på www.ketolyse.no nå og der har det kommet soyaprotein for den som skulle ha lyst på det.
400 g. til 99 kr.
Så nå er det bare å bestille for den som har lyst på det.. :)
Nirren sa for siden:
Til opplysning:
[color=red][/color]
Var inne på www.ketolyse.no nå og der har det kommet soyaprotein for den som skulle ha lyst på det.
400 g. til 99 kr.
Så nå er det bare å bestille for den som har lyst på det.. :)
Elisabet sa for siden:
Takker for tipset Nirren. Kjekt å vite!!:D
Iset sa for siden:
Flott!! MYE billigere enn den jeg bruker nå til 229 kr for et halvt kg!!
Nirren sa for siden:
Drar fram denne jeg...:) Syns det er flott at det har kommet på www.ketolyse.no
Skal bestille meg det når jeg få noen kroner inn på denne tomme kontoen... Har berget godt uten så langt, men begynner å bli litt smålei omelett på morgenen... Forandring fryder....:)
Albertine sa for siden:
Noen som vet hvordan holdbarheten er på dette? Lønner det seg å kjøre i vei med to bokser liksom? Aner ikke hvordan jeg skal bruke det...
Nirren sa for siden:
Det er en del oppskrifter i ketolysekur boka.:lesebok: Og mulig det ligger noe her inne også... Søk å se etter... Jeg skal ihvertfall bestille flere når jeg nå skal bestille...:)
*iselilja* sa for siden:
har fått med meg at 400 g soyaprotein koster 99 kr påketolyse.no. høres jo ganske billig ut, så tenker jeg skal bestille noen esker, savner nemlig å kunne spise brød!
derfor lurer jg på, hva er den minste mengden man trenger av proteinet for å lage et brød?? fattig student, jeg vet dere.. :rolleyes:
Albertine sa for siden:
Her har du en oppskrift:
SOYABRØD
En mager, rask variant
Totalt karbohydratinnhold: 11g
6 egg
2 dl mager kesam
½ dl. Rapsolje eller annen olje
3-4 dl soyaprotein
1 ss bakepulver
olje til smøring av brødform
Visp eggene med kesam og olje. Tilsett soyaproteiner og bakepulver. Tilsett mer soyaprotein etter behov. Hell røren i brødformen og stek brødet på nederste rille ved 180 grader i 45 min. Brødet holder seg i kjøleskapet i 4-6 dager. Skjær tynne skiver. Hver skive inneholder ca. 0,8 g karbohydrat.
Hvis deigen er for tynn, hever brødet for mye. Er deigen for fast, hever den ikke tilstrekkelig.
*iselilja* sa for siden:
takk=)
men fins det ikke en annen oppskrift som inneholder mindre soyaprotein? blir jo liksom over hundre kroner pr. brød..
Albertine sa for siden:
Hvor mye veier 1 dl soyaprotein da?
Summer sa for siden:
Dere kan jo feks. i stedet for å bake brød,- steke en rykende fersk frokostpannekake med proteinpulver i istedet da.:)
2 egg, 2ss proteipulver (evt. 1 ss havre eller bokhveteflak) ca 1ss kanel, evt 1 raspet gulrot og kjørt i kjøkkenmikser.
Stekes i masse smør.
Nytes med bær, i biter med pålegg, eller nydlelig peanøtt-, macedamia- eller cahewsmør. :)
Albertine sa for siden:
Man kan jo lage både pannekaker og vafler med dette pulveret, kan man ikke? Hvordan er det i kaker?
friflex sa for siden:
Var dyrt med soyaprotein... så ville vertfall hatt kasein eller myseprotein ved siden av til shaker og smoothieser om ikke en må bruke soya på ketolysekuren.
Aline sa for siden:
ja, da har man soya til baking og sånnt og det andre til shakene :)
mofe sa for siden:
Jeg tenkte å kjøpe soyaprotein nå.. Tenkte å bruke det hovedsakelig i brød, også ser jeg at noen bruker det i pannekaker (selv om jeg vil tro det er bedre med egg, eller?) - og shaker.. Hvordan smaker den i shake?
Og hva slags andre oppskrifter kan man bruke den i? :)
guro sa for siden:
Nå har jeg Nabo-brød i ovnen. Har du prøvd det, Mofe? Også så jeg noen lagde sjokoladekake, så om du søker skulle du finne det.
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg har kjøpt soyaprotein i Sverige jeg - PRO 92 het det. 92% protein mot 88% i ketolyspulveret. Mitt har 0% karbohydrat. 124,0 per 500 g. Men jeg vet ikke enda hvordan det smaker altså ..
[font=Comic Sans MS][/font]
Tingeling sa for siden:
Hva er forskjellen på soyaproteinpulver og "vanlig" proteinpulver på helsekost (f.eks Atkins sitt som er det eneste jeg har brukt)
Jeg skal kjøpe meg proteinpulver å bruke i shake etc etter trening, er soyaprotein et bra alternativ ????
Nille sa for siden:
Soyaproteinet som brukes i brødet er nøytralt, dvs. det er uten smakstilsetning og søtstoff.
Det er det skjelden du får på helsekosten. Det du får på helsekosten er beregnet mest på shaker og har smakstilsetning som vanilje, jordbær og sjokolade. For at det skal kunne brukes som drikke (og for at folk skal klare å drikke det) er det tilsatt søtstoff i en eller annen form. Proteinpulver på helsekosten kan være laget av myse (melkepulver) eller soya, - eller begge deler. Renhetsgraden (hvor mye protein det er i) varierer. Antall karbo likeså. Atkins sitt er et rent shake-pulver og har mindre andel av protein enn de "proffe" proteinpulverne.
[color=purple][/color]
Etter trening er soya eller myse eller mix det beste å bruke. Jeg har lavt stoffskifte og ligger unna soya det jeg kan på grunn av det, så jeg bruker myseprotein etter trening. har brukt både soyaprotein og blanding tidligere, men syns myse smaker bedre.
Har du problem med meieriprodukter, melk etc. eller har candida, er det best med soya. man må nesten pårøve seg frem på hva man tåler og hva man liker. Soya har bismak, det har ikke myse.
[color=#800080][/color]
Det var MINE erfaringer :)
nøtta sa for siden:
:eek: fikk litt sjokk i stad så du ligger unna soya produkter pga lavt stoffskifte ....
hvorfor det ?????????? jeg har lavt stoffskifte men spiser mye soyafloker :confused: nå er jeg helt forvirra ...
Er det noen andre matvarer jeg burde ligge unna ???
go klem :)
Nille sa for siden:
Soya GIR ikke lavt stoffskifte, men for mange kan det hemme skjoldkjertelsens hormoner og anbefales derfor ikke om man allerede har lavt stoffskifte. Det samme gjelder også, - men i mye mindre grad kål, rosenkål og (dessverre) blomkål. Hvetegluten, mais og sennepsblader er heller ikke helt bra.
[color=purple][/color]
Men tåler du det er det jo ikke noe problem. Alle er forskjellige og det er ikke alt som virker likt på alle..... Jeg er på vedlikehold og tillater meg soyaprotein brød. Men ikke for mye om gangen. Spiser også blomkål, - men på langt nær så mye som før.
[color=purple][/color]
Det som er BRA og stimulerer stoffskiftet er tang (inneholder jod) sjømat, salt med jod (men best fra sjømat fordi natrium kan føre til høyt blodtrykk og ødemer) lever, rødt kjøtt, bladkål, spinat og brokkoli.
Dette har jeg fra bl.a. Mary Shomon og boka "The Thyroid Diet" + blodtypedietten. Det er en del andre ting der og, men for mye å gjenta her. (Ikke husker jeg det i hodet heller, - er på jobb og bøkene mine er hjemme!) Det er et emne i seg selv, - og en hel bok !! :D
Hemmer stoffskiftet:
Hvetegluten, mais, kål, rosenkål blomkål og sennepsblader
Mat som fremmer vektøkning:
HVETEGLUTEN OG MAIS - forstyrrer effektiviteten av insulin og nedregulerer stoffskiftet.
SNITTEBØNNER OG NAVY BØNNER - hindrer energutnyttelse
LINSER - Hemmer omsetningen av næringsstoffer
KÅL, ROSENKÅL OG BLOMKÅL - hemmer skjoldkjertelens hormoner
Mat som stimulerer til vekttap:
TANG, SJØMAT, JODSALT - inneholder jod, øker skjoldkjertelens hormonproduksjon
(men det er bedre å spise sjømat enn jod da natrium kan bidra til høyt blodtrykk
og veskeansamling)
LEVER - kilde til B-vitaminer, øker stoffskiftets effektivitet
RØDT KJØTT, BLADKÅL, SPINAT, BROKKOLI – styrker stoffskiftets effektivitet
Marianne sa for siden:
Som nille skriver er vi forskjellige og alt virker ikke på alle. Jeg har personlig god erfaring med at jeg går ned ved å spise mer soyaprotein og mindre melkeprodukter. Dette stemmer også ifølge blodtypedietten - fordi for blodtype A er soyaprotein gunstig for vektnedgang, det samme er mye grønnsaker/fiber og oljer.
Hemmende for vektnedgang er: melkeprodukter, hvete, limabønner/nyrebønner og kjøtt (personlig har jeg erfart at dette stemmer, men da kun på høy-karbo-mat. Dvs. at med blodtype A's mage med lite magesyre sliter den ekstra mye med å fordøye stivelsesrike matvarer (karbohydrater) sammen med fett/proteiner). Når jeg spiser kjøtt sammen med grønnsaker, går det fint - jeg blir ikke oppblåst og jeg går ned i vekt.
[color=teal][/color]
Vel, vel - ennå mer å tenke på for deg det da, stakkar. Men altså, det som fungerer for noen fungerer ikke for alle andre. Du må prøve og feile litt når det kosthold, tror jeg. Så lenge du føler deg frisk og vekta er eller går der du vil ha den, behøver du kanskje ikke tenke på det. Ellers kan du jo forsøke å kutte ut soyaflokker og ellers spise akkurat likt det du gjør og se om det gjør noen forskjell.
Nille sa for siden:
Presiserer igjen at jeg sier at soya ikke GIR lavt stoffskifte, men virker hemmende på skjoldbrukskjertelens hormoner for de som allerede HAR lavt stoffsskifte !! (Påvist i flere store forksningsprosjekter som har pågått over flere år med en større gruppe frivillige forsøkspersoner). Og det er det samme hvilken blodtype de har.
[color=purple][/color]
Men som Marianne sier, - har man normalt stoffskifte er soya for mange veldig bra - spesielt som erstatning for myse og meieriprodukter for de som ikke tåler det.
Om du ikke har problemer med vekttapet kan det jo også godt hende at selv om du har lavt stoffskifte så tåler kroppen din den lille mengden med flokker du spiser :snill:
[color=#800080][/color]
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.