Jeg prøvde en lavkarbooppskrift på pitabrød, og dermed glutenmel for første gang.
Men jeg lurer på om det ikke var bra for meg å spise det. Fikk ikke sove, uro i kroppen, mye kramper i beina.
Glutenmel var det eneste nye jeg prøvde den dagen, ikke prøvd det ellers.
Før jeg begynte på lavkarbo var det vanlig at jeg ikke fikk sove, på lavkarbo sovner jeg alltid på få minutter. Rekker knapt å begynne på en tankerekke! Før brukte jeg 1-2 timer på å sovne. Alltid, ja! Selv som skikkelig sliten.
Før jeg begynte på lavkarbo hadde jeg også mer gluten i kostholdet, fra grovbrød. Spiser ikke sånt nå, bare litt fiberplus eller fiberrik knekkebrød, men det er en liten mengde.
Lavkarbo pitabrødene var en flashback til tidligere tiders innsovningstrøbbel, men egentlig verre, med merkbar uro og kramper, våknet på natta av kramper i beina.
Rart? Eller kan glutenintoleranse gi slike utslag?
Har du sjekket om du er glutenintolerant? Dette minner meg om eks'en, hun hadde det på samme måte, og fikk etter en tid konstantert intoleranse for gluten. Etter at hun kutter ned på produkter med gluten ble alt mye bedre. Hun trengte ikke å kutte helt, men reduserte kraftig.
Glutenmel er høygluten så om man har en intoleranse er det ikke rart man reagerer, nei. De mest radikale forskerne (som mener at mel er skadelig for de fleste) mener at 1-2 av 10 ikke klarer å fordøye gluten fullt ut og dermed har skadevirkninger av å spise det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.