Er det noen som aner hva jeg burde gi til babyen min hvis jeg ikke vil gi vanlig Møllers tran? Hører så mye rart om den tranen altså...!
Også lurte jeg på om noen aner om Bremykt er en margarin? Eller er det blanding av smør og olje?? (Synes å ha lest det en gang,,) Bruker nå Brelett til barna (altså mannen og datteren :p), men er ikke så glad i den margarinen da...! Men jeg bruker den grønne, som liksom skal inneholde olivenolje, men tor det er mye annet rart der også:)
Ja jeg har også hørt om disse dråpene :) Kanskje vi skal prøve det, rett og slett, men de mangler vel omega 3 og slikt :( Men det er kanskje D-vitaminet som er viktigst for baby?? Synes nemlig å huske at omega 3 er viktig for utviklingen av hjernen til baby....
Vi har kjøpt andre typer tran enn Møllers, Eskimo Kid og Nordic naturals. Førstnevnte selges i de fleste helsekostbutikker, sistnevnte har egen nettbutikk (og jeg tror de selges på iherb?). De er dyrere enn Møllers, men også drøyere siden de har bedre kvalitet og mer omega-3 per volum.
Vi bruker ekte smør, lar det stå i romtemperatur siden det blir brukt opp såpass fort uansett. (Tips i Hexebergs bok.) Før brukte vi Bremykt, det er smør og olje, men oljen er varmpresset.
Det går også an å blande sin egen smør og olje, med to tredjedeler smør og en tredjedel olje av god kvalitet (kaldpresset). Det smaker bedre enn Bremykt! Gjorde det også før, iblant, men bruker ikke tid på det nå. En blanding av smør og økologisk tistelolje smakte veldig godt.
Vi ser nå at omega 3 dyttes inn i ulike produkter, som yoghurt. Dette bekymrer meg. Det anbefales absolutt ikke, da du er nødt for å spise så mye av det at du samtidig vil få i deg altfor mye karbohydrater.
Jeg har iallefall hørt at ettersom dagens fisk kan være ganske full av tungmetaller, så burde man være skeptisk til å spise noe som er laget av fiskens lever. Men jeg VET ikke noe jeg altså. Også var det noe mer om at oljen er både harsk og av dårlig kvalitet, nok en gang bare noe jeg har hørt!
Det stemmer :ja: Dette kommer opp hver eneste kontroll vi har hos lege på helsestasjonen. Legen skryter uhemmet av at sønnen vår får tran (og ikke bare D-vitamindråper) og henviser til studier som har vist at det virker positivt på utviklingen av hjernen. Så det er bare å begynne å gi tran med en gang. Det kan godt hende at det kommer opp igjen de første gangene, men ikke gi opp for fort. Sønnen min trengte 6-7 smaksprøverunder før det gikk ned. Vi prøvde å gi ham bare hver 3-4 dag i begynnelsen for at han ikke skulle få helt skrekken og supplerte med D-vitamindråper inntil han fikk ned tranen. Nå elsker han tran og hadde sikkert drukket hele flaska om han hadde fått lov :p
Møllers tran skal visst være av dårlig kvalitet. Vi har brukt litt møllers, men gått over til Apotekets tran. Jeg aner virkelig ikke om denne er bedre, men den kommer med sitronsmak som sønnen min elsker. Vi har dog ikke prøvd å gi ham uten sitronsmak, det kan jo være at han liker det nå (likte det ikke da vi innførte tran først). Kanskje vi skal prøve Eskimo Kids når tranflaska er tom :)
Nan er tilsatt D-vitamin ja :) Helsesøster sa at vi skulle gi tran allikevel, men det er sikkert ingen krise:) Vi har gitt litt tran, selv om det lukter fælt, hun gulper jo endel fortsatt! Men lurte nå bare på om vi skulle bytte tranmerke :)
Dette med at Møller`s tran har så dårlig kvalitet er jeg i grunnen ikke så sikker på altså...
Det som er helt klart er at det er veldig mange som selger mye dyrere typer omega-3 tilskudd som tjener på dårlig rykte hos andre
Jeg fant bl.a. denne og denne saken fra 2007 da jeg googlet Möllers tran og kvalitet. Forholdene kan jo være bedre nå, og som jeg forsto i første artikkelen var det ikke bare Möllers det gjaldt. Ellers fant jeg faktisk ingenting annet negativt om kvaliteten på spesifikt Möllers tran (men så så jeg bare kjapt gjennom de førse 5 sidene med treff).
Vår baby får ikke tran.... Hun gulper uten like (alt er prøvd... Nestragel, JBK... Helsesøsteren sa først det var normalt å gulpe, men når hun så hvor mye som faktisk kom opp reagerte hun også :P ) så vi vil ikke ha trangulp lukten på alt av klær og møbler + tran ødelegger klærnene så mye :/
Om mor ammer så foreslår jeg at mor tar tranen i stedet. Morsmelka er påvirket av kostholdet og det mor spiser kommer barnet til gode. Og er nok også enklere for babyen å tolerere enn tran direkte.
Ingen av mine fikk tran pga reaksjoner som du beskriver!
Den eldste kastet opp i mengder og barnelegen(spesialist i astma/allergi i tillegg) sa det var helt utrolig hvor mange barn som ikke tålte tran før de ble litt eldre! Altså over 3 år!
Barn er mye ute i sol-lys og da produserer de d-vitamin selv. Små på trilletur og større som løper omkring. Om vinteren rundt jul når det er mye mørkt er det greit å ta tilskudd. Men noen påstår at 10 minutter ute i solen er nok daglig.Og da er det ikke nødvendig med hele kroppen bar heller.
Følgende er hentet fra tine.no Slik får du dekket D
7,5 µg vitamin D antas å dekke behovet hos voksne. Til små barn (0-2 år), eldre (over 60), gravide og ammende anbefales det 10 µg.
Hos en voksen kan behovet dekkes med:
Tran - en teskje (5 ml)
Fiskepålegg (makrell, sild) på to brødskiver
Fet fisk til middag (100 g av f.eks. laks, sjø-ørret, sild, makrell, kveite)
TineMelk Ekstra Lett (1/2 liter dekker 27 prosent av anbefalt inntak)
Margarin/smør (tynt lag på 3 brødskiver dekker 16 prosent av anbefalt inntak)
Sollys gir ikke Omega-3, så det må man jo skaffe på annet vis :)
Sønnen min på et år får ikke all verdens sollys på seg han altså, selv om han er mye ute. På trilleturer sitter han i skyggen fra parasollen sin. Han bruker solhatt, langermede, tynne bomullsgensere og som regel lange bukser når vi leker ute og det som eksponeres for sola smøres inn med høyfaktor solkrem.
bigmum: Jeg mener å ha lest/fått høre (av helsesøster tror jeg det var, muligens lege) at det holder med halv dose D-vit/tran dersom det er flaskebarn.
Jeg har litt sånn ambivalente "følelser" (i mangel av et bedre ord) når det kommer til sol. Det er mye hudkreft i familien min, så jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av solkrem (Derfor syns mannen min at det var ekstra komisk da jeg for noen uker siden klarte å bli kraftig forbrent selv fordi jeg var mer opptatt av å løpe etter guttungen med faktoiren og glemte helt å smøre meg selv :rolleyes:). Samtidig vet jeg jo at sollys er den aller beste kilden til D-vit, så jeg passer på å selv være bittelitt i solen uten faktor (Jeg kjenner jo når det er nok, det gjør jo ikke sønnen min). Selv har jeg hatt D-vitaminmangel i flere år, og får ikke opp nivået tilfredsstillende selv med mangedoblet dose tilskudd. Vet ikke om evnen til opptak av D-vitamin kan være arvelig, men jeg gir ekstra tilskudd av D-vitamin i form av tran til Trym for sikkerhets skyld. Så vidt jeg har skjønt i det siste så er de norske anbefalingene når det kommer til D-vitamin altfor små.
Jeg lot han ha bare ben , og om vi ble lenge ute la jeg et tynt teppe over. Tynne klær er litt beskyttende, men litt sol trenger gjennom. Så kanskje det blir passe?:)Det er jo overdreven soling som er skadelig, at huden blir rosa. Da sønnen min hadde vært i Spania med faren to uker kom han hjem nesten like blek som da han dro pga massiv solkrem-innsmøring. Jeg synes det var overdrevent. Sol er skadelig i store mengder, som alt annet. Men sunt først og fremst.
Ja, jeg vet jo egentlig det da, men så er det denne (irrasjonelle) redselen jeg har for hudkreft da, etter å ha sett så mange familimedlemmer med det :o Men pappa'n er ikke så nøye som mamma'n, så han får nok litt sol på seg altså ;)
Barn nå om dagen blir jo smurt opp og ned med solkrem så fort ei lita stråle titter frem.. Jeg pleier å smøre Emmert i ansiktet og på overkroppen når jeg leverer henne i barnehagen også går hun uten solkrem på beina frem til de smører henne der etter lunch i 13-tiden.. Dette i håååååååp om at hun skal få nok sollys til D-vit på den måten. Hun får nok ikke nok likevel, for det er ikke akkurat SÅ mye sol her i byen.
Synes ikke Møllerstrana lukter harsk jeg.. Har luktet f.eks apoteket sin, på sykehjemmet jeg jobber på, og den lukter jo helt likt:confused: En mild fiskelukt.
Vis meg en teskje som tar 5 ml! Selv en spiseskje har problemer med å ta 5 ml uten å renne over. En teskje tar 2 ml omtrent. Ja, jeg målte dette fordi guttungen her gikk på medisiner som ble gitt oralt med sprøyter da han var liten og en 5 ml-sprøyte inneholder MYE mer enn en teskje!
Er det forresten noen som vet dette : Fikk en sprøyte uten nål som kunne brukes til å sprute tran inn i munnen til babyen, men denne får jeg jo ikke gjort ren...?? Kan jo ikke bruke den flere enn EN gang? Eller er det noen som vet hvordan disse kan gjøres rene??
Du bare drar den helt fra hverandre og vasker den i såpevann og skyller godt. Evnt kokes sammen med flasker om du er "hysterisk"!
Skaff deg gjerne noen ekstra sprøyter.
Det er heller ikke noe i veien for å bruke den noen ganger! ;)
Hva slags sprøyte er det du har fått?
Trodde jeg hadde vært borte i dem alle og har aldri sett en som ikke kan tas fra hverandre om man tar i litt.
Da bør du få tak i vanlig 5ml sprøyter på apoteket. De skal kunne dras fra hverandre med litt makt!
Barna mine vil heller ha tran fra skje enn å få noe sprøytet inn i munnen. Har prøvd å gi medisin med slik sprøyte, men det kommer ut igjen. På skje, derimot, det har de godtatt tilogmed medisin. Er ikke alt "lureri" som funker, ikke på mine iallfall. Tran på skje går derimot rett ned!
Noen sprøyter er lagd sånn at de ikke skal kunne dras helt ut, og blir ødelagt om man drar dem fra hverandre med makt. Jeg husker ikke hvilket fabrikat etc (ikke akkurat et interesseområde), dessverre :)
Gutten min taklet heller ikke å få tran eller medisiner med sprøyte, men jeg brukte bittesmå espressoskjeer siden te-skjeer ble for stort da han var et lite knøtt. Funket som bare det :) Tranen får han til kveldsmaten for å slippe trangulping gjennom hele dagen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.