< Tilbake til oversikten

Må øke karbomengden?

lille_trille sa for siden:

Nå har det stått stille i mange uker. Gått ned kanskje 1 kilo på en mnd. +-
Funnet ut at jeg vil øke karbomengden litt da jeg nå ligger på mellom 10-20
Er ikke ofte den blir opp i 20, men heller ikke ofte den blir under 10.
Spiser grønt til alle måltider, spiser lite brøderstatninger. Blir mye rent kjøtt/fisk, egg og grønt. Fett og vann i massevis. Har alltid spist mye grønt, så det er kroppen vant til.
Det jeg nå lurer på er hvordan jeg skal øke karbomengden. Klarer meg nok med det jeg spiser pr. i dag, og må av og til tvinge i meg mat. Andre dager kan jeg vere fysen på alt mulig. Reagerer på brød (mel), og også en del knekkebrød.
Sikkert idiotisk spørsmål, men er det noen som har opplevd det samme og fått det til ved å øke litt karboinnholdet? Og evt hva spiste dere i tillegg?

Cassiopeia sa for siden:

Abonnerer på denne jeg :-)

Georgine sa for siden:

Det kan hende at kroppen rett og slett har kommet til et platå og trenger tid. Tålmodighet er det beste løsningen.

Ordentlig vektstillstand er det ikke før du har ståt stille i noen måneder.

Jeg har gått på lavkarbo tidligere med gode resultater. Dessverre så har kiloene komt på igjen sakte, men sikkert. Jeg har masse tolomodighet, for dette er snakk om en livsstilsendring. Kjenner meg friskere og i mye bedre form med dette kostholdet :)

Var nok ikke ute etter en grunn for at det stopper opp, men hva som er lurt å spise når en skal øke med ca. 10 g. karbo for dag :)

AntoniaM sa for siden:

Hva med frukt?

Da får du vitaminer, antioksidanter mm i tillegg.

Hvilke da? De er jo proppfulle av sukker :rolleyes: eller? Kanskje heller litt mere bær? Blåbær, jordbær? Har stort sett holdt meg til bringebær til nå.

Savner virkelig frukt da, men er litt usikker.... hmm....

Nerthus sa for siden:

Du får tilgang på vitaminer og antioksidanter gjennom grønnsaker, feks har paprika mye mer c-vitamin enn appelsin ;)

Bær kan du jo spise, litt jordbær, bringebær, bjørnebær.... jeg har også lagt inn litt piel de sapo melon i sommer, siden den har mindre karbo enn jordbær i seg. En klementin har også bare rundt 4 gram karbo i seg - så det finnes muligheter på frukt/bærsiden også :)

Cyan sa for siden:

Kanskje denne kan være til hjelp? Nå er jo dette Atkins vedvarendestige, og du går jo ikke på Atkins, men hovedprinsippet kan være greit å følge: Å øke med 5 gram karbohydrater per uke.

Takk for svar :)
Har vert mer eller mindre i ketose siden 19 mai i år, dvs snart 2 mnd. Etterhvert som matlysta/matbehovet forsvinner, så har jeg spist mindre og mindre. Har nok gått på sparebluss. Tenkte først å kutte ut fløte og ost for å se om det partystoppet, men når jeg går gjennom det jeg har spist, så ser jeg det er aaaalt for lite.
Klementin??? JATAKK :D

Cyan sa for siden:

Hva med å prøve å spise mer mat i stedet for å bare øke på karbene, og mer fett hvis du får for lite i deg av det? Hvis du trives i ketose altså.

Ja, må prøve det. Har ingen problem med å vere i ketose. Fett tar jeg masse av. Cocosa har jeg økt fra 1 til 2 ganger om dagen + fløte + smør + olje osv osv. Er nok porsjonene som må økes, men ikke så lett når behovet ikke er tilstede. Blir litt feil å ta seg en sjokoladebit da for å få opp karbene.. hehe...

Cassiopeia sa for siden:

Set er jordbærsesong, snuppa!

Tufso86 sa for siden:

Her er det akkurat likt, med stillstand i 6 uker.. Så jeg har bestemt meg for å øke på kh siden jeg ser på diett.no at jeg bare har fått i meg 10-15 kh daglig.
Eneste måten jeg klarer å få i meg mer enn 10-15 kh pr dag er å spise mer bær. I hovedsak jordbær og bringebær siden det er lettest å få tak i. Når det er så varmt så sliter jeg veldig med matlysten. Idag har jeg f. eks bare fått i meg en bringebærsmoothie (med egg, olje, bær, fløte og litt sukrin), også litt kyllingsalat med seterrømme til middag. Jeg prøver virkelig, men har ikke lyst på noe i denne varmen her. Skal liksom prøve å øke opp til 20-25 kh daglig, men har ikke klart det de siste dagene :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.