Har iherdig forsøkt å bli venn med mine progressive briller, føler jeg har et stykke igjen, for å si det slik.... :o
Jeg finner kanskje et punkt hvor jeg ser tålelig klart, men har hele tiden et irriterende uklart felt på høyre side. Jeg ser skilt etc klarere og tidligere om jeg kikker over brillekanten. Jeg har ikke nubbsjangs til å skilne feks ansiktene til mennesker vi kjører forbi, er det lengre unna enn 3-4 m er det tåkete og bildet "skjelver".
Jammen atte og sånn, er dette riktig da??
Vet jo at det er tilvenningstid, men skulle jo tro jeg skulle se klart? Jeg må vri hodet litt til høyre for å se klarest, som om høyre brilleglass er feil i ytre halvdel.
Er det håp om at det vil bli bedre? Hvor lang tid er det vanlig på tilvenning i så fall?
finne frem de gamle brillene så jeg ikke meier ned det jeg møter på vei til butikken :o
Hentet brillene på mandag, så det er ikke snakk om mange dagene
Tror det tok ca 14 dager fra jeg fikk dem, med påmåting og prøving,
der det ble gammelbrillene som gikk av med seieren :ja:
Tror kanskje ikke det er så lurt å sette dem på,
for så å ut med bil :nei:
Tror du skal venne deg på først :p
Kanskje er de ikke rett justerte til deg heller :confused:
det har veldig mye å si synes jeg.
Men..etter 14 dager med prøving bestemte jeg meg,
satte brillene på, og prøvde å fungere.
Og faktisk...etter et par dager da, så har brillene vært min faste følgesvenn,
det eneste som faktisk er litt vanskelig fremdeles, er rygging med bil,
men det også kommer seg, må bare venne meg til å bruke speilene i steden for å snu på hodet :p
Lykke til, det kommer dager der du ikke skjønner hvordan du klarte deg uten ;)
Jeg har brukt brillene flere timer om dagen siden jeg hentet de mandag, men det er litt slitsomt å sjeldent se klart og veldig irriterende med den tåkete sonen på høyresiden... :o
Vel, jeg prøver noen dager til og krysser fingrene for at det går seg til :p
Litt godt å høre! Jeg har hele tiden veldig på følelsen av at det er en stooor flekk på høyre brilleglass, er helt tåkete på den siden.... sukk og sukk og hei som jeg klager! :p
Brillene er jo kule å se på om ikke annet.... sukke litt til...
Jeg hadde nok tatt en tur til Optikeren,
så du får sjekket at det er riktig styrke ihvertfall,
og som sagt...kanskje er det bare en finjustering som skal til :)
Hva med å teste det jeg har gjort?? Få det som kalles for monovision. Mitt høyre øye er tilpasset lesing på avstand, mitt venstre for avislesing. :D Funker perfekt! :heia:
Jeg har denne løsningen både på briller og linser, jeg trenger det ikke ennå, men jeg forbereder meg. :o Dette blir bare mer og mer vanlig.
Det kan sikkert være greit å gi det et par uker for tilvenning - men ikke ta for gitt at brillene skal være riktige for deg, heller. :o Jeg gikk rundt med progressive briller i 2-3 år inntil jeg ble oppmerksom på at jeg satte dem skeivt på når jeg skulle jobbe med data eller andre ting på nært hold, slik at jeg kunne se gjennom "feil" bit av brillen. Den neste optikeren jeg dro til syntes det var ekstremt merkelig at jeg hadde fått den progressive brillen i utgangspunktet, og mumlet noe om billigkjeder og motediller... såå jeg har aldri brukt Brilleland eller lignende igjen, og er svært fornøyd med alle ikke-progressive briller jeg har satt på mine hornhinne-skjeve nærsynte øyne i ettertid. :cool:
Har aldri hørt om det engang jeg :o Men, jeg skal gi disse brillene en god uke eller så til, så skal jeg søren meg undersøke mer om monovision :D
Brilleland sier du... plystreplystre
Jeg har også skjeve hornhinner, kanskje jeg burde be om en time hos en skikkelig øyelege, få sjekket øynene skikkelig. Jeg har også dårlig muskulatur i det ene øyet, noe som gjør at jeg bruker litt tid på å fokusere skikkelig.
Dette er mer merkbart nå enn tidligere. Ikke veldig gjennomtenkt å bare stikke innom den brillesjappa som ligger mest beleilig til, tydeligvis :o
Jeg brukte vel mer eller mindre to-tre uker på å venne meg til mine, og er enda der at jeg unngår alt som innebærer bil og rygging om jeg kan (det er ett år siden jeg fikk brillene) :o
Nå hører det til historien at jeg gikk fra veldig nærsynt til ganske blind pga grå stær. Derfra til operasjon og tolv-tretten uker uten briller etter operasjonen (2 x seks uker), så jeg syntes egentlig ikke det var noe rart at jeg brukte lang tid på å venne meg til nye briller :p
Mannen dro til optikeren og fikk nye briller, men jeg reagerte på at han plukket av seg de nye brillene når han skulle lese, noe han aldri før hadde gjort. Så jeg sendte ham tilbake til optikeren med beskjed om å få sjekka på nytt, og gjett hvem som kom ut fra optikeren med beskjed om at han hadde fått gale briller? Han var ikke lengre "bare nærsynt", men trengte progressive briller for å klare å lese på begge hold. Så feil kan skje, også i dyrere kjeder.
Nå ER det jo mange som velger egne lesebriller og egne kjørebriller selv om de er presbyope akkurat som mannen din. Og jeg skjønner tankegangen til optikeren som gav ham bare lesebriller siden han var nærsynt; man trenger strengt tatt ikke progressive briller da fordi at nærsynte leser jo stort sett godt på nært uansett..
Jeg er også veldig nærsynt.. -8 på begge øyne samt skjeve hornhinner. Jeg kunne klart meg godt uten lesebriller når den tid kommer, men jeg vil ikke ha dette med briller på briller av, derfor har jeg valgt monovision.
Er du klar over at du med din kataraktoperasjon kunne ha bedt om å få progressive linser operert inn?? Da hadde du sluppet briller. Det kalles for restorelinser.
I utgangspunktet hadde han vanlige briller for å se tydelig det som var langt borte, men etter en ny kontroll fikk han progressive briller fordi han ikke så godt på nært hold heller med de brillene han hadde. Det var mye smale øyne og nese som bokmerke for å lese.. Nå er jeg trøtt, så det er mulig jeg blander nærsynt og langsynt, altså :o
Progressive linser var ikke mulig, fikk jeg forresten beskjed om. Øyelegen var av den stressa typen, så om det skyldtes at jeg har veldig skjeve hornhinner i tillegg -eller om det skyldes den grønne stæren som han også ble veldig opphengt i -eller om det skyldes hans "jaja, dette er jo rutine" helt frem til han så inn i øynene mine (og deretter ble veldig opptatt av å finne tak i de yngste legene på avdelinga for å vise "hvor ille stær egentlig kan bli på veldig kort tid") -se det skal være usagt.
Egentlig ville han operere bare det ene øyet først i tilfelle noe skulle gå galt, men jeg fikk velge om de skulle justere det "blinde" øyet til gammel synstyrke eller operere begge med en gang. Det var ingen tvil om at begge måtte opereres, men jeg kunne være heldig og beholde synet på det andre øyet i ett-to år. Da jeg kom tilbake og skulle opereres en måned etter førkontrollen var det ikke lengre noe å velge i, for da var synet på det andre øyet også kraftig redusert.
Jeg har snoka litt i denne tråden for å forberede meg på det uunngåelige.
For 3 1/2 år sia skjøv optikeren og jeg problemet foran oss ved å velge briller som var tålig bra men ikke helt optimale på både langt og kort hold.
Det fungerte helt utmerket til i fjor. Da var jeg veldig i tvil, og endte i samråd md optikeren med terminalbrille pluss avstandsbrille. Det fungerte også helt fint.
Inntil for et par måneder sia. Da oppdaga jeg at jeg ikke hadde sjanse i havet til å lese varedeklarasjoner med avstandsbrillene på. -Men ikke søren om jeg fikk inn noen rutine med å ta med lesebrillene!!!
Jeg henta mine nye progressive i dag. Ett par vanlige og ett par solbriller. Jepp. Specsavers. Jeg fikk god informasjon og ble anbefalt ett av de dyrere glassa med mindre uskarpe soner, men valgte likevel de billigste. Om det ikke hadde vært for at jeg kunne bytte oppover og bare betale mellomlegget hadde jeg nok valgt en dyrere løsning.
Jeg har brukt dem i 11 timer nå, og lurer alt på hvordan jeg klarte meg i dag tidlig.
Tilvenninga tok maks en time, og jeg merker ikke noe til redusert sidesyn. Eneste er at jeg ser dobbelt om jeg ligger og ser på TV.
Så enkelt KAN det altså være.
Jeg tenker som så at så lenge du har tåkesyn bare på ene sida av det ene glasset, så må det være noe feil med brillene?
Åh, så deilig at det klaffet med brillene med en gang! Løkky ju ;)
Ser fortsatt "rævva" dårlig med disse brillene, reiser tilbake til sjappa i morgen den dag!
Ikke nok med at jeg ser dårlig med brillene, de klemmer noe sykt bak det ene øret, ble null tilpasning.
Hehe, for pokker, de reklamerer med skikkelig kundeservice, det minste de kan gjøre er å jage den danske optikeren som lurte på meg disse brillene, på jobb! :p
Glassene i brillene var feil sentrert, dette skulle de naturligvis fikse.
Reiser fornøyd avgårde da de atter engang ringer og forteller at brillene er klare til å hentes igjen, med nye glass.
Må si jeg ble ørlite lang i maska, innfatningene de nye glassene satt i, lignet definitivt og absolutt ikke på mine innfatninger. Feil farge, feil form og i det hele tatt.
De beklaget sååå mye, lovte meg 2000 kr i avslag og dette skulle naturligvis fikses! Nok en tur dit for å bekrefte at de endelig hadde fått tak i lik innfatning som den jeg hadde valgt ut.
De nye glassene skulle de få inn i riktig innfatning fort som fy!
Inn på konto kommer det kr 1000, og ikke 2000 kr som ble lovet, og etter nok en drøy uke ser jeg like dårlig med disse glassene som jeg gjorde i utganspunktet :rolleyes:
7 turer på 6 mil og maaaaaange uker senere er jeg tilbake til scratch, med ubrukelige briller.
Nå hever jeg ganske enkelt kjøpet og finner en annen optiker tror jeg :cool:
herlighet Charlott! Du må ha vært særledes uheldig! Jeg begynte med progressive i vinter, og brukte akkurat 2 minutter på å bli vant dem. Ikke noe svimmelanfall, ikke kom trappa eller veggen flyvende i synet på meg. Bilkjøring (inkl rygging) gikk greit fra minutt nr 3.
Men jeg opplevde også at den ene brillen var uklar. Dette kom etter et par uker, og jeg måtte liksom sette på brillene skjeivt for å se godt når jeg skulle lese. Jeg var på butikken og snakket med dem, og sa som jeg jo opplevde det at for meg virket det som det ene glasset var feil siktet/skakt i lesedelen. De fant ikke noe feil, og jeg klaget videre og fikk beskjed om at det var 1 mnd tilvenning, så klaget jeg igjen, da var det tre mndr tilvenning. Jeg tok jo tegninga og da det var gått 6 mndr gikk jeg tilbake og sa at nok var nok, hvor mange ganger skulle tilvenningstiden utvides før de faktisk kunne høre på meg? Nye målinger som viste at alt var riktig, før ei på butikken kikket på innfatningen. Den var skjeiv :( og da den ble rettet så jeg som en hauk på begge øyne. Jeg vet også hvorfor innfatningen er skjeiv - det gjorde jeg selv en gang da jeg prøvde å justere putene over neseryggen.... :_plystre: Jeg takket meget pent for hjelpen og gikk min vei. Når jeg er innom butikken nå, takker jeg så pent for at de ordnet brillene mine. En smule flau ja....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.