< Tilbake til oversikten

Under 10 gram karbohydrater?

Erik sa for siden:

Ny her, men lurer litt på dette med karboinnhold pr 100 gram vare. Står på mange matvarer under 10 g pr 100 g vare, fks Fjordland rømmegrøt, rekesalat, italiensk salat mm. Vil det da si at vi kan spise dette?

Batillip sa for siden:

Det kommer helt an på hvor mange gram du har tenkt til å ha i deg i løpet av dagen. Under ti er jo ikke så mye, men jeg velger matvarer som ligger på under fem.

Batillip sa for siden:

For meg blir altså rekesalat ja-mat, men ferdig rømmegrøt og italiensk salat må jeg styre unna.

Gracella sa for siden:

Har også inntrykk av at de fleste på lavkarbo holder seg til matvarer med mindre enn 5 g karbo pr 100 g.
Selvfølgelig er det unntak (som f.eks hvitløk) men der må man jo se på hvor mye man pleier å spise av den aktuelle matvaren :)

Cyan sa for siden:

Mengden av vare man spiser har mye å si, og selvsagt hvilket nivå du legger deg på selv. F.eks. Fjordland sin rømmegrøt er på 350 gram og ca 9 KH per 100 gram og vil da gi over 30 gram KH. Rekesalat er ca 5 gram KH per 100 gram, og "normalmengde" her tipper jeg ligger på rundt 50-100 gram om ikke mindre (?), altså 2.5 -5 gram KH.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.