< Tilbake til oversikten

Hvor mange karbohydrater er det i denne sjokoladen?

Tami sa for siden:

Har kjøpt Guylian sjokolade i Danmark som er laget i Belgia.

Ingredienser:
kakaosmør, maltitol, kakaosmør, emulgator, vanilje. Med et naturlig innhold av sukker. No added sugar. :)

100 gram:
Energi 465 kcal
Protein 5 g
Karbo 46 g, of which sugars/heraf sukkerarter 1 g
Fett 36 g
Fiber/kostfiber 7 g

Er det ingen sukkeralkoholer/polyoler jeg kan trekke fra??
Kan jeg trekke fra kostfiber??
Eller er det virkelig 46 g karbo i sjokoladen?? :(

mama67 sa for siden:

Ja, det er nok 46 g karbohydrater i den sjokoladen. Men det er pr 100 g, så om du tar en liten bit går det nok bra :)

marjusen sa for siden:

Det er sukkeralkoholer i den du kan trekke fra ja. Men det står ikke hvor mye. Malitol er et sukkeralkohol. Vanskelig å si hvor mye ettersom det ikke står, men i norge selges også samme sjokkis. Og den mener jeg det er 5 netcarbs pr 100 gram:)

Marius

Cassiopeia sa for siden:

Ingredienslista er satt opp i rekkefølge etter vekt, med den ingrediensen det er mest av først. En av "kakaosmørene" skal nok være kakaomasse, forresten. Ingrediens nr 2 er Maltitol, som er en sukkeralkohol.

Maltitol blir delvis tatt opp i tarmen, så du bør ikke trekke fra mer en ca halvparten(?) Det er nok ikke så mye som 45 gram maltitol i sjokoladen, for det er en del i kakaoen også.

Det beste er nok å gå ut ifra 45% KH, og heller spise forsiktig og med god samvittighet. Rar som jeg er, så mener jeg nemlig at dårlig samvittighet for å spise noe er mye mer skadelig enn noen ekstra karbohydrater.

Vær obs på at mange får problemer med magen når de spiser maltitol.

Cassiopeia sa for siden:

Da er nok all maltitolen trukket fra, og det KAN slå feil ut, fordi noen reagerer med blodsukkerstigning av den.
Det beste er nok å prøve forsiktig og se hva som skjer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.