Det er sukkeralkoholer i den du kan trekke fra ja. Men det står ikke hvor mye. Malitol er et sukkeralkohol. Vanskelig å si hvor mye ettersom det ikke står, men i norge selges også samme sjokkis. Og den mener jeg det er 5 netcarbs pr 100 gram:)
Ingredienslista er satt opp i rekkefølge etter vekt, med den ingrediensen det er mest av først. En av "kakaosmørene" skal nok være kakaomasse, forresten. Ingrediens nr 2 er Maltitol, som er en sukkeralkohol.
Maltitol blir delvis tatt opp i tarmen, så du bør ikke trekke fra mer en ca halvparten(?) Det er nok ikke så mye som 45 gram maltitol i sjokoladen, for det er en del i kakaoen også.
Det beste er nok å gå ut ifra 45% KH, og heller spise forsiktig og med god samvittighet. Rar som jeg er, så mener jeg nemlig at dårlig samvittighet for å spise noe er mye mer skadelig enn noen ekstra karbohydrater.
Vær obs på at mange får problemer med magen når de spiser maltitol.
Da er nok all maltitolen trukket fra, og det KAN slå feil ut, fordi noen reagerer med blodsukkerstigning av den.
Det beste er nok å prøve forsiktig og se hva som skjer.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.