Småbolle sa for siden:
Jeg har hatt diabetes 1 i 17 år, er selv 24 år jente som vil ned et par kg.
Jeg er 170 høy og veier 73 kg (har gått på lavkarbo 1 uke).
Noen som har noen tips/råd eller info om lavkarbo og diabetes?:cool:
Småbolle sa for siden:
Jeg har hatt diabetes 1 i 17 år, er selv 24 år jente som vil ned et par kg.
Jeg er 170 høy og veier 73 kg (har gått på lavkarbo 1 uke).
Noen som har noen tips/råd eller info om lavkarbo og diabetes?:cool:
Lil@ sa for siden:
Ikke så mye annet enn at du kan styre blodsukkeret ditt med lavkarbo... det fører til at blodsukkeret ikke får den voldsomme svingningen som på annen kost, og det er derfor lettere å regulere...
Jeg har ikke dia. selv, men jeg vet sjefen min satte seg som mål å ikke trenge insulin ved lunsjtider, noe hun fikk til fint med å spise lavkarbo...
Du får heeelt sikkert tips av andre som er racere på det her ;)
Furine sa for siden:
Eg ville ha sjekka ut Hexeberg si bok. Meiner det står om diabetes 1-pasientar der.
nellie sa for siden:
Det er MANGE som opplever at de kan kutte ned på diabetesmedisiner, men ikke ALLE, så det må ikke taes som en selvfølge.
Mange opplever at de må regulere insulindosene (hvis det er det de regulerer det med til vanlig da) ned i starten også plutselig opp, så det er ikke bare til å slenge i gang. Vær ihvertfall veldig obs på hva som skjer med blodsukkeret.
Bør i grunn gjøres under nøye overvåkning av lege..
BenteR sa for siden:
Jeg hat diabetes 1 og går på lavkarbo.
Anbefaler deg på det varmeste og måle blodsukkeret veldig ofte nå i starten.
Insulinbehovet vil bli mindre når du går på lavkarbo, og om du ikke følger med og reduserer insulindosene, så vil det føre til følinger......
Leste at man kan redusere behovet for insulin med opptil 80 % ved å leve lavkarbo, men dette er jo et åpent tall.
Uansett, følg nøye med og reduser dosene underveis etter hva målingene viser.
Jeg har enda restproduksjon selv, og klarer meg med en eneste hurtigvirkende sprøyte pr.dag (med mindre jeg er syk), og da to enheter.
Før jeg gikk over til lavkarbo satte jeg sentvirkende insulin morgen og kveld + hurtigvirkende før hvert måltid (fire ganger pr dag).
Lavkarbo smaker godt og gjør underverk med blodsukkeret!
Plusle sa for siden:
Jeg satt akkurat i går og hadde tenkt å lage et innlegg om diabetes og lavkarbo. Så da henger jeg meg på denne hvis det er greit?
Dette gjelder min mor som har hatt diabetes 1 en del år og har mistet synes pga dette. Jeg anbefalte henne i fjor å tenke på å redusere karbo. Hun hadde snakket med en diabetesspesialist som hun går til kontroll hos, og denne hadde faktisk blitt sint og frarådet noe som helst karbokutt på det sterkeste. Hun ble selvsagt skremt.
Ser nå at Hexeberg har klinikk, er det anbefalt å få oppfølging privat istedet for hos denne "spesialisten" som ikke samarbeider ved et karbokutt?
Litt begrenset hva hun selv kan søke seg frem til av info ettersom hun så og si er helt blind, så jeg må samle info og formidle videre ;) Har selv hatt god hjelp av lavkarbokosthold.
BenteR sa for siden:
Min diabetessykepleier er mektig imponert over hva lavkarbo har gjort for meg, og støtter meg helhjertet. Hun ser jo på blodprøvene at kroppen min har det bra.
Dessverre treffer man på helspersonell som har låst seg i gamle tanker og idèer av og til.
Jeg anbefaler å finne noen som faktisk vet hva lavkarbo er og hvordan det kan hjelpe i hverdagen. Dr. Hexeberg er en lege jeg ville oppsøkt og fått en "second opinion" fra, om jeg hadde en diabetesspesialist som sa blankt nei til karbokutt.
Det er jo ikke nødvendig og skifte lege; det går jo fint, om man har råd selvsagt, og få time hos dr. Hexeberg for eksempel for å få ekspertise på hvordan karbohydrater påvirker kroppen/blodsukkeret.
Etter og ha fått en del fakta, kan hun jo vurdere selv om hva hun vil gjøre fremover.
jannesnuppa sa for siden:
Hei :) Jeg har selv hatt dia 1 i 33 år og holdt på med lavkarbo i rett over 3 mnd. Jeg har også minsket dosene mine med insulin ganske mye. Jeg satte i gang på egenhånd men da pga lang erfaring. Har faktisk ikke haatt føling en eneste gang siden jeg startet med lavkarbo. Det er nok viktig og ha en lege som som er med på dette. Heldigvis var min lege veldig positiv, og hun anbefaler også dette kostholdet for sine dia pasienter. Ønsker deg lykke til :)Har forresten gått ned ca 9 kilo og er fornøyd med det :)
plastbox sa for siden:
Får slenge meg på jeg også da. Type 1 diabetes, møkk elendig kontroll når jeg spiser nøyaktig sånn sykehusets "spesialister" og Diabetesforbundet forkynner at man skal spise (minst mulig fett, lite og magert kjøtt, mest mulig potet og brød). På en slik diett tok jeg 26 enheter langtidsvirkende hver kveld i tillegg til 25-30 enheter til hvert måltid, dette på tross av at jeg på den tiden trente beinhard styrke som er svært bra for insulinsensitiviteten.
På lavkarbo klarer jeg meg med 32 enheter 24-timers Levemir hver kveld før sengetid, og langtidssukkeret er langt bedre. I tillegg er følinger så godt som eliminert, da 24-timers insulin virker så sakte at det bortimot er en umulighet å bli overrasket av plutselig blodsukkerfall.
Dog.. jeg må innrømme at jeg i perioder er særdeles dårlig på å holde denne typen kosthold. Ikke fordi maten ikke er fantastisk, men fordi selv noe så enkelt som å steke egg og bacon er en utrolig utakknemlig jobb når man både kokkelerer, spiser og rydder i eget selskap. xP
TigerTove sa for siden:
Jeg stemmer i :D Lavkarbo uten tvil det beste for min diabetes 1.
På siste time på sykehuset var langtidsblodsukker (Hb1c) på 5,7 og dia-sykepleieren holdt på å svime av :lol:
Cyan sa for siden:
Vil anbefale et medlemsskap i KOS hvis dere ikke allerede har det. Her får man mer nyanserte og riktige råd i motsetning til Diabetesforbundet :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.