< Tilbake til oversikten

Noen som har erfaring med lavkarbo og galleproblemer?

Wonder woman sa for siden:

Jeg har fått problemer med galleblæren og legen sier at jeg skal spise fettfattig kost. Er det noen andre her som har lignende problemstilling og som klarer å spise lavkarbo?

Tips og råd mottas med takk.

Carisma sa for siden:

Hexeberg snakker endel om dette. I følge henne er det flest Grete Roede deltagere blandt de galleopererte i Norge. Fordi galleblæren trenger fett. Spisar man fettfattig vil gallesyren bli liggende uvirksom og forsteine, dermed får man gallestein.

Wonder woman sa for siden:

Sier hun noe om de som allerede har gallesteinproblemer da? Hva bør de gjøre?

Myrsnipa sa for siden:

Dette lurer jeg også på.. :)

Carisma sa for siden:

Jeg antar de bør spise mer fett for å holde galleproduksjonen oppe og "mosjonere galleblæra" som hun kallte det. Ved å kutte fettet vil jo som sagt blæra slutte å jobbe.

grotingeling sa for siden:

Helt riktig som Carisma sier, fortsett å spis fett.
Det kan imidlertid være lurt å langsomt øke fettinntaket, da store mengder fett ved overgang til lavkarbo medfører ekstraordinær galleproduksjon = steinene beveger seg og kan sperre for "uløpet" fra galleblæren.
Vil også anbefale de som måtte bli plaget med anfall, at dere får steinene fjernet.
Nå skal det også nevnes at noen av oss produserer steiner lettere enn andre, så her finnes det nok dessverre ingen fasit for alle.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.