I går kjøpte jeg en pakke med Pink Lady - epler. (Frukt er jo sunt og ungene bør jo få i seg litt frukt) De eplene så sååå fristende ut, de lå der og lyste imot meg. Jeg tok et eple og spiste det, det var godt altså.. ja jeg vet jo at epler inneholder mange karber, men men. Jeg la eplet inn på diett.no og HVA?? 15,4 karbohydrater! Idag er det tilbake til min kost, føler jeg skal være ekstra streng idag for liksom å veie opp for synden :-)
Men så til poenget mitt: Etter en liten utskeielse er det bare å brette opp armene og fortsette mot målet mitt uten å la utskeielsen ødelegge for mye av humør og samvittighet. Spist er spist er det mange av dere som har skrevet her inne, og det samme tenker jeg. Vi/jeg kommer nok til å ha en liten glipp iblant fremover også, men da er det bare å gå på uten å la glippen ødelegge for deg (ja nå har jeg jo sprukket likevel så...)
Lykke til alle mine lavkarbovenner der ute, og husk å ikke la en liten sprekk ødelegge det vi er så godt igang med. Ha en finfin dag, klem.:)
Er veldig enig med deg. Man må la seg tillate å sprekke av og til. Så lenge det blir med den gangen og man fortsetter som før. Og at det blir ei stund til neste gang hehe. Lykke til du også. Stå på. :D
At frukt er sunt er desverre kun en myte. Hvorfor er det viktig for unger å spise ting som stort sett består av vann og sukker? Frukten du finner i Norge (importert) inneholder ingen vitaminer av betydning, siden den har blitt modnet på mørke lager og i lastebåter.
Hvis du først skal sprekke - la det være et eple. (Men jeg skjønner jo at dersom du trodde det var "innenfor" så blir man snurt når man finner ut av karbohydratinnholdet...)
I følge Lutz, trenger man ikke redusere på fettmengden før man spiser over 72 g karbo om dagen, så det eplet gjør ingen forskjell. Det er bare å fortsette framover slik du pleier og jeg vil påstå at du ikke engang trenger å være "streng" i dag.
Neste gang, prøv å del eplet opp i båter, og spis en og en båt, drikk gjerne vann mellom hver båt. Da spiser du kanskje ikke hele eplet ;).
Jeg elsker mango og klarer aldri å la være å spise litt når jeg skjærer den opp til de andre, men jeg begrenser meg til å spise "småslintene" :rolleyes:
Epler er naturlig godteri. Grunnet fiberinnhold trenger man ikke være så redd sukkeret med mindre man er på ketolyse eller annet strikt opplegg. Med 7.5 g karbo hvorav noe vannløselig fiber som senker gi kan et lite eple om dagen fungere greit på et 40-50 opplegg. Frukt inneholder mye antioksidanter og kan sånn sett være fint å spise sammen med røkt fet fisk som oksiderer lett.
Takk for svar alle sammen :)
Nå synes ikke jeg heller at et eple er en sprekk, men poenget mitt var at det er så mange som er lei seg for å ha sprukket med litt smågodt, en softis eller ja, et eple. Jeg ville bare ønske oss alle sammen lykke til videre, sprekk eller ikke, og etter en evt "sprekk" må vi bare fortsette mot målet uten å la sprekken ødelegge. Ha en fin dag videre ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.