< Tilbake til oversikten

Pizzabunn fra Lavkarbohuset - anbefales!

Mosepjusk sa for siden:

Mmmm fristende!

Lillemy71 sa for siden:

Til informasjon så er denne er dessverre ikke glutenfri for de av oss som må styre unna det.

nellie sa for siden:

Er detta den bunnen det var en som etterlyste prøvekaniner til, for litt siden?

Jabba sa for siden:

Jepp! Og den var veeeeldig god.....

nellie sa for siden:

Ikke værst pris heller:)

Alynna sa for siden:

Humm... jeg synes da 44-49 kr for bare en pizzabunn (150 gram mix) var ganske ille, mtp at jeg er student, får jo mye biff og annet rent kjøtt for samme prisen i dag. Ser man kan bestille de for 23 kr i utlandet, det hadde jeg nok syntes var ok.

Ser fra innholdsfortegnelsen at den kun består av

Mandelmel, hvetegluten, melkeprotein, eggehvitepulver, salt (+ tørrgjær)

Nå lager jeg mandelmel selv, og jeg har noe ketolyse bakemiks stående, det er jo hvetegluten + melkeprotein det, kanskje jeg kan mekke noe liknende? Ante ikke at man fikk noe heving ut av hvetegluten, men man skal visst heve denne bunnen...

jvsandem sa for siden:

Som Lillemy71 skriver inneholder pizzabunnen glutenmel, så for de som ikke kan eller vil spise gluten er den uaktuell. Har dessverre ikke funnet noen bakemix uten glutenmel enda, men vi jobber med saken, og finner vi noe som kommer vi garantert til å ta det inn.

Ellers har vi fått gode tilbakemeldinger på bakemiksen til brød, selv om noen synes det er litt for gummiaktig i konsistensen. Der fikk vi et godt tips fra en av dere: Toaste det i brødristeren, så blir konsistensen mye bedre.

Vi har også fått inn en pastatype med bare 9g karber og hele 67g protein pr. 100g vare. Inneholder 20% ferske egg og smaker godt.

Dessverre inneholder også pasta og brødmiks glutenmel.

Forøvrig: Er det noen produkter dere ønsker at vi skal ha i butikken er vi åpne for forslag.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge

Cassiopeia sa for siden:

Det er gluten som gjør at meldeiger hever :)
Sammen med gjær evt andre hevemidler, naturligvis.

jvsandem sa for siden:

Skulle gjerne solgt de mye billigere vi, men når vi må ut med relativt dyr frakt fra Tyskland til Norge, noen kroner i toll, noen kroner i matvareavgift, et par prosenter i forskningsavgift og samtidig momsen er det dobbelte i Norge i forhold til i Tyskland så sier det seg selv at det blir en del dyrere her hjemme.

For å ta et eksempel: 1 halvkilo smør av beste kvalitet koster i Tyskland ca 2 Euro. Jeg regner med at du vet hva en halvkilo skikkelig smør koster her hjemme?

nellie sa for siden:

Nei, jeg blingsa på prisen gett:p Trodde det var 46.55 for fem stykk, men ser jo at det er pr stykk, hvis man kjøper fem. Håper noen kjøper, sånn at det går rundt, men jeg lager nok min egen isteden.. Aaaaaltfor dyrt for min lommebok.

Alynna sa for siden:

Hei Jvsandem! Skjønner at det er vrient å importere til Norge av alle land...

1/2 kg smør koster forøvrig ca 22 kroner, rett under 3 euro, så ca 150% i så fall. Men det er et dårlig eksempel siden vi har et subsidiert landbruk til tusen. Det meste i Tyskland er mye billigere forholdsvis. Mat i Norge koster mye mer enn 1,5 ganger prisen der.

Til syvende og sist er raffinerte proteiner dyrt. Dere driver også småskala, og kan ikke sammenlikne med et så vanlig produkt som smør.

Jeg håper folk handler fra dere og at det gjør at det blir enklere å få tak i lavkarbo-produkter her til lands! Ikke alle er så knipne som meg, heldigvis. Men jeg kommer nok til å prøve å imitere oppskriften, inntil videre.

Ellers tror jeg at lavkarbo-folket savner produkter de bare kan røre ut uten å jobbe så mye for å få til en oppskrift som virker, så jeg ser ikke bort fra at dere har gode salgsargumenter :)

Alynna sa for siden:

Gluten gjør deigen elastisk, vet at glutenfrie produkter ofte trenger xanthan gum eller liknende for å heve bedre, slik at luften ikke siver ut. Men hva lever gjæren av? Trodde den spiste karbohydrater...

Nerthus sa for siden:

Har prøvd, den var god på smak, og holdt seg godt sammen etter steking slik at man kunne spise pizza "med hendene", men magen min (chrons) likte den ikke i det hele tatt, muligens pga gjæren - som jeg har fått beskjed om kan droppes av forhandler :)

Dette til info ;)

lillemeg88 sa for siden:

er det noen som vet om innholdsfortegnelsen på den pizzaen gjelder for 100 gram tørrvare, eller 100 gram ferdig pizza?

jvsandem sa for siden:

Godt spørsmål. Og viktig spørsmål. Dette har jeg faktisk ikke tenkt over, jeg sender en mail til produsenten med det samme. Kommer tilbake til dette så fort jeg får svar. :)

lillemeg88 sa for siden:

flott :D

Cassiopeia sa for siden:

Den er ikke helt karbofri. Det skal ikke så mye til for å få nok heving på en tynn pizzabunn :-)

jvsandem sa for siden:

Trengte ikke å sende mail, jeg trengte bare å pusse brillene. Det står svart på gult på etiketten at det er i ferdig vare.

Kanutten sa for siden:

Ke?? Baker brød med gluten jeg som hever som bare det uten å tilsette gum eller noe?

Livlys sa for siden:

Alynna: Jeg tror lavkarbo-folket kan finne mange ferdige produkter, bakemikser, du etterlyser her:

jvsandem sa for siden:

Du tror, eller du vet? Du kan vel spille med like åpne kort som meg Liv, og fortelle at det er du som står bak den siden? Det er ikke noe galt i det da. :)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Ja, det er jo det Alynna skriver - gluten gjør at det hever. Så så lenge du baker med gluten trenger du ikke xanthan gum =)

Alynna sa for siden:

altså - hva lever gjærsoppen av?

Alynna sa for siden:

For at luft ikke siver ut, trenger man - luft! Eller, CO2 da.

Alynna sa for siden:

Lavkarbo torget
Eies og drives av:
Liv Lysgaard
Børskådå 9
4316 Sandnes
Mobil: 46822925
Email: [email][email protected][/email]
Org.nr: 993145092 mva

aatinka sa for siden:

Trenger ikke norske nettbutikker som handler mat forholde seg til norske regler for matomsetning? Jeg var inne og så på noen av produktene, og der var hele beskrivelsen på engelsk og på noen var det ingen liste over hva slags ingredienser produktet inneholdt. Jeg trodde man måtte merke mat som omsettes i Norge med liste over ingredienser på norsk og fordeling av næringsstoffer, også på norsk.

Jeg skjønner jo at man ikke kan forlange det av en utenlandsk nettside, men fra en norsk nettbutikk vil ikke jeg handle når beskrivelsen av varen ikke er på norsk. Det må da være toppen av latskap fra eieren av nettbutikken... Jeg har hatt nettbutikk selv og oversatte/lagde egne beskrivelser for de varene jeg solgte.

Cassiopeia sa for siden:

Gjærsoppen spalter karbohydrater og omdanner dem til alkohol. I denne prosessen dannes det gasser som får deigen til å heve dersom den er seig og tett nok.

I denne deigen er det lite karbohydrater, men nok til at gjærsoppen har noe å jobbe med. Den inneholder også gluten som øker heveegenskapene.

jvsandem sa for siden:

Vi (altså Lavkarbohuset) sjekket med Mattilslyn og et par andre steder før vi startet opp, og her er loven og regelverket 100% klart. Alle næringsmidler som omsettes i Norge skal være merket på norsk eller et språk som ligner norsk.

Fra Lovdata: FOR 1993-12-21 nr 1385: Forskrift om merking mv av næringsmidler

§ 6. Språk Merkingen skal være på norsk eller et språk som i stavemåten ligner norsk. Kravet til språk kan fravikes dersom brukeren på andre måter er sikret den informasjon som kreves.

Men uansett om det så hadde vært frivillig å merke på norsk så ville vi ha merket alle produkter av respekt for våre kunder. Det skulle da bare mangle.

LilleFly sa for siden:

Har veldig lyst til å prøve, men ble litt usikker om det er noe for meg som går på ketolyse kur etter å ha lest det med gjærsopp?

aslaug sa for siden:

Hei!
Har akkurat spist pizza med denne bunnen. Jeg ser det er mye diskusjon rundt denne lenger opp i tråden, men jeg må bare si at den var kjempegod, fast og fin bunn selv om jeg dro den veldig tynt ut på bakepapiret med en slikkepott.
[font=Comic Sans MS][/font]
For meg er pris litt underordnet når det er noe jeg bruker så sjeldent, så nå kan jeg ihvertfall ha pizza av og til!
Den kan kjøpes også på noen helsekostbutikker i Oslo, min er fra Stovner!:D:D

pillann sa for siden:

Hei. Ser pastaen inneholder 9 g karbo pr. 100 gram. Sikkert dumt spørsmål men er dette per 100 gr. tørr pasta eller kokt?

jvsandem sa for siden:

Når det gjelder pastaen er det 9 gram pr 100 gram tørr vare.

pillann sa for siden:

Takk for svar:)
Ville vært litt dumt å koke 100g tørr pasta om det hadde vært omvendt :) Derfor jeg spurte.. :rolleyes:

jvsandem sa for siden:

Jeg beregner forøvrig 50 gram til hver som skal ha, det holder i massevis for de aller fleste.

Cherry sa for siden:

Skal den være sånn klissete? Deigen altså?:p Minnet mer om...ehh...tja, dere har sett krumkakerøre ikke sant? Sånn ble deigen min. Den står til heving nå så dere får høre når jeg har spist :p

Jabba sa for siden:

Ja, den er klissete når du brer den utover ja.....

Dolly sa for siden:

Den var helt fantastisk god!!!!!

Cherry sa for siden:

Okei, her er min mening om bunnen:

At det står på pakken "kan inneholde spor av soya" får meg til å steile litt. Jeg er ikke soyaens største fan, og da jeg tømte posen med miksen i bollen og så at den ser ut som soyamel så ble jeg ikke helt overfornøyd.

Når jeg blanda miksen med vann og gjær ble jeg faktisk overraska over hvor klissete blandinga ble og vurderte nesten å ha mer glutenmel i den for å få den til å bli deig.

Deigen skal legges tynt på en bakeplate med bakepapir på. Jeg la deigklumpen på ett bakepapir og la ett annet bakepapir over for å kjevle den ut og får den jevn. Skal du gjøre dette vil jeg anbefale å ha litt olje på bakepapiret først så slipper du at deigen sitter fast i kjevlearket. Liker du tynn bunn så pass på å kjevle den tynn, ettersom deigen faktisk hever seg betraktelig. Jeg kunne sikkert fått dobbel så stor pizza om jeg kjevla min tynnere.

Ha tomatsaus og fyll på med en gang før man setter pizzaen til heving står det i oppskrifta. Jeg vet ikke helt, men jeg følte at denne bunnen kanskje burde vært stekt i 10 minutter eller noe før man hadde fyll på. Tomatsausen trakk ned i bunnen min og det tror jeg man unngår med å pre-steke bunnen litt først.

Jeg mener også at det skal være mulig å kunne ha urter og kanskje ost i denne bunnen for å få mer smak i den. Selve smaken i bunnen er helt okei. Pizzabunner pleier jo ikke å smake så forferdelig mye og det gjør heller ikke denne;). Den blir sprø får normal bunn-konsistens.

jvsandem sa for siden:

Brant avgårde en mail til produsenten med spørmål om dette jeg, og grunnen til at det står på den måten er at det produseres soyaprodukter i de samme lokalene som denne miksen produseres. Derfor er produsenten i Tyskland faktisk lovpålagt å merke pakken på denne måten. Det samme gjelder dersom det produseres produkter som inneholder nøtter osv. Rett og slett for å gjøre de med hyperallergi opperksom på dette.

Men produsenten garanterer at det IKKE finnes soya i oppskriften, så det er snakk om milligram dersom det skulle være noe i den.

Jon

Bønna200 sa for siden:

Vet noen hvor mange gram denne pizzabunnen er på?

jvsandem sa for siden:

Ferdig pizzabunn er på ca 275-300 gram.

Bønna200 sa for siden:

Takk:) Tenkte det var greit å vite, så jeg veit hvor mye pizza jeg kan hive i meg:w00t:

jvsandem sa for siden:

Vel, 1 sånn pizza med litt godt med fyll på holder faktisk til meg, broderen og samboeren hans. Den er ganske mektig. :)

Bønna200 sa for siden:

Jeg har oppdaget at det meste jeg har spist siden jeg begynte med dette er mye mektigere enn det jeg spiste før. Sitter og ser på restene og tenker "orker jeg ikke mer?" :D T.o.m gubben, som er skikkelig storspiser må gi tapt. Så da kan jeg hvertfall kose meg med pizzaen da:sikle:

Imp sa for siden:

Da kommer endelig anbefalingen fra meg. Jeg har fått teste brødmiks og pizzabunnmiks, og er strålende fornøyd med begge deler.

Mannen min smakte på pizzaen, og sa at den hadde absolutt ingen bismak. Han er ingen lavkarber, og er nokså skeptisk mot alt som ikke er "vanlig". Men denne ble altså godkjent.

Miksen var grei, bare putte i en bolle og ha i litt vann, tok i litt olje også. Den ble veldig deigete, så jeg var skeptisk da jeg skulle smøre det utover, tenkte at jeg får vel ikke smurt noe tomatsaus på dette? Men det var ikke noe problem, deigen ble fast og gav ikke etter. Tok på pålegg, kunne godt hatt mye mer enn det jeg tok, for bunnen tåler mye. Kjempegod pizza, litt krydret deilig smak på bunnen.

Tok og varmet den opp i mikroen dagen etterpå, hadde litt rester, tok på litt blåmuggost, og det gjør seg virkelig på pizza. Namnam!Jeg gjorde det enkelt, bare tomatpure, ost og skinke, hadde ikke så mye for hånden akkurat da. Ellers ville jeg nok laget et fyll med kjøttdeig, tomatpure, løk, sopp, krydder og hatt på, og så ost over og kanskje tomat der igjen.

Og brødet..det var også overraskende bra! Veldig enkelt å bare slenge oppi en bolle, blande med vann og sette til heving. Jeg hadde forresten i 50 g malte solsikkekjerner etter anbefaling. Den ble STOR under heving, minst dobbelt så stor. Jeg hevet den over ovnen mens den ble varmet opp. Og under steking ble den enda større. Stekte den angitt tid, og da syns jeg den hadde blitt enda større. Det ble et STORT brød, jeg var nødt til å dele det opp i flere biter og fryse ned. Hadde jeg brukt brødformer, måtte jeg ha brukt to. Og det smakte godt! Litt lik smak som pizzaen, men ikke fullt så intens smak, og det var bra. Jeg er veldig fornøyd med produktene, anbefaler dem og setter stor pris på at jeg fikk teste dem.

Albertina sa for siden:

Hei Jon!
Ettersom du skrev dette, så må jeg bare spørre deg. Finnes det noen pizzabunner eller andre bakevarianter av ulike sorter uten nøtter? Jeg er ekstrem allergiker og kan derfor ikke spise mandelmel. ;)

jvsandem sa for siden:

Hei

Ikke som vi har funnet enda, men vi jobber hver dag med å lete frem nye produkter, så hvem vet, plutselig finner vi noe. :)

Albertina sa for siden:

Takk for raskt svar! Jeg skal følge med videre, og leve i håpet - samtidig som jeg prøver å bake mine egne, men foreløbig ikke funnet noe jeg kan bruke som erstatning.

Camomilla sa for siden:

Jeg har forsøkt både pizzabunnen og den ene brødtypen (uten gresskarkjerner), og er begeistret for begge produktene :) Kjapt og enkelt å lage, og bra resultat.

Jeg ønsker meg finmalt KOKOSMEL i nettbutikken :D

LilleMill sa for siden:

Jeg ble ikke så veldig imponert egentlig. Smaken var grei ettersom den ikke smaker noe. Men den ble veldig tynn, og vår ble bløt. Men det var sikkert pga for bløtt/fett fyll.

Hvor stor er den egentlig beregnet å bli? Jeg trodde det ble en hel stekeplate, men det fikk jeg ikke til. Så den ble en del mindre, men allikevel tynn.

Nalle sa for siden:

Hvis det bare er å ønske her så ønsker jeg meg Mama lupes lefser. Er det noe dere kunne fått inn?

Imp sa for siden:

Jeg syns det høres ut som du har gjort noe feil, for det resultatet du fikk er så langt fra mitt som du kan komme...min pizza rakk ikke til hele plata, men det var ikke langt igjen, for å si det sånn.

marjusen sa for siden:

Sjekk om du kannfå inn mama lupes a? Hihi. Tortilla lefser altså. Fryktelig dyr frak fra netrition.com

Dollsine sa for siden:

Hva med Mama Lupes tortillas? De går igjen flere plasser i forumet, men er ikke å få kjøpt i Norge. Noen bestiller fra Danmark, andre i Sverige og sist i USA. Se mer info her: www26.netrition.com/mama_lupes_tortillas_page.html

LilleMill sa for siden:

Men hva var det å gjøre feil liksom? Blandet med olje, lunkent vann og posen med gjær.

jvsandem sa for siden:

Angående Mama Lupes så jobbes det med saken, problemet er at det er ferskvare, så de må fryses og gå i frysecontainer fra USA til Norge, noe som ikke er direkte billig. Dialife i Danmark gjør det på den måten, og vi prøver å få til et samarbeide der. Jeg vil nemlig ha dem selv også. ;)

jvsandem sa for siden:

Det er vanskelig å si, men jeg skal innrømme at jeg slet litt første gangen selv også, dvs med å få den jevnt utover. Forsøk nummer 2, 3 og så videre gikk mye bedre, og den dekker faktisk tilnærmet en hel bakeplate. Men den er tynn, det er sant. Mer italiensk pizza enn den amerikanske typen som vi er vant til fra Peppe's osv.

marjusen sa for siden:

Men når vi bestiller fra USA kommer dem ikke fryst. Null problem å fryse dem igjen når dem kommer til Norge.

Cherry sa for siden:

o.t.

ER det virkelig bare jeg som syns de lefsene er helt forferdelige? =P

Jabba sa for siden:

Har ikke smakt dem - men er nysgjerrig på dem.....

marjusen sa for siden:

Synes de smaker heelt utrolig godt jeg. Hehe. MEN det er en ganske stram lukt på de ja, spess varme.

Kanutten sa for siden:

Det er faktisk godt å tørrsteke dem i varmovnen. Jeg deler dem i "pizzabiter" og tørker dem.. Blir ypperlig som nøytral kjeks til ost.

jonibulda sa for siden:

Mulig denne smaker godt, men ikke f*** om jeg gidder betale 50 spenn for en forbanna pizzaideg!! Den slags uforskammet sløsing vil jeg prøve holde meg for god for.

Spesielt når det er en simpel sak å lage egen lavkarbodeideig på 5min som smaker helt OK.

feks her:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9312&highlight=pizza

jeg bruker fra 1/4-1/3 av ingrediensene og glutenmel og det funker fint som en tynn bunn til nesten en hel langpanne (1/2 er mer enn nok til en hel langpanne).

Cherry sa for siden:

Det var da voldsomt til kritikk da.

nightly sa for siden:

Var jo kanskje litt krasst? Det er bedre å holde sånne meninger for seg selv enn å spy de ut her...

Camomilla sa for siden:

Hehe, jeg er villig til å betale 50 spenn for noe jeg bare kan blande med vann, legge fyll på og så slenge i ovnen! Glatt :D

marjusen sa for siden:

Noen ganger er det bedre å bare holde munn!

Cherry sa for siden:

Haha:D

Jabba sa for siden:

Mee too!!!! :D

marjusen sa for siden:

Ja er du lei av pizzabunn med eggesmak, svampekonsistens, bismaker eller som blir kvalmenes etter noen biter... Da ANBEFALER jeg VIRKELIG denne!! Dette ble jo faktisk ordentlig PIZZABUNN!!!! Aldri i verden om dette er lett å lage selv. Også så lettvint!!!

PS! Jeg fant denne bunnen i min lokale helsekost til samme pris som på nettet, men da slipper du frakt!

Marius

jvsandem sa for siden:

Jammen, det er da helt i orden, det er da ingen som tvinger deg til å kjøpe noe. Bak i vei du, men prøv å gjøre det med et smil.

Forøvrig syns jeg vel at det er du som er en liten smule uforskammet her, men deg om det.

jvsandem sa for siden:

Stemmer det, vi finnes etterhvert i rundt 60 helskostbutikker spredt over det meste av landet. Både Sunkost og Life. Og vi ser gjerne at dere støtter de lokale helsekostene.

Forøvrig kan dere treffe oss på årets Hjem- & Hobby-messe på Norges Varemesse på Lillestrøm 18-20 november.

langaard sa for siden:

Mee too!:lol:

Jabba sa for siden:

Jeg er den eneste som spiser lavkarbo her hos oss og denne pizzaen kan jeg dele opp å ha til 4 middager - den er meget mektig. Da er det ikke så dyrt synes jeg.....

marjusen sa for siden:

Hihihi, ikke rart jeg ligger litt FOR mett nå. Spiste NESTEN halve. Den var så god

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.