< Tilbake til oversikten

Kan noen av dere erfarne lavkarboere hjelpe meg?

Lissevisse sa for siden:

Hei!

Nå har jeg lest Sofie Hexebergs bok "frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" og fått mye god info og tips!

Har prøvd nå over flere kvelder å lese tråder her inne, for å skaffe enda mer info og bakgrunnsstoff, men merker jeg blir ganske forvirret!
Må man velge en kostholdsfilosofi? Er ikke lavkarbo god nok filosofi å gå etter?

Jeg har prøvd nå over en to ukers tid å kutte ut karber. Spise lavkarbo knekkebrød med majones, kjøttpålegg, ost osv.
Har kuttet ut poteter, ris og spiser masse kjøtt med salat og grønnsaker (over jorden..) til.
Har ikke merket noen enorm forskjell ennå, selv om noen har kommentert det. Har ikke vært like flink hver dag til å unngå is, sjokoladebit osv.
Så tror ikke noe på vekttap ennå selv.. Badevekten holder jeg meg unna!

Nå derimot , har jeg bestemt meg for at neste steg videre er å kutte ut alt av søtsaker.

Her er eks. på en dagsmeny :
Frokost: 2-3 lavkarbo knekkebrød med majones og salami
lunsj: 2-3 lavkarbo knekkebrød med eggerøre med skinke og ost.
middag: kjøtt (biff,kjøttdeig,kylling) og salat med rømme til.
kvelds: salat eller knekkebrød med makrell i tomat evt. kjøttpålegg.

Drikke hovedsakelig vann og fun light saft til middag. Bør denne kuttes ut selvom det står 0 karbohydrater på?

Håper på hjelp til veien videre!

Noe jeg gjør alt eller må jeg bare fortsette i samme spor og kutte ut enda mer på "utskeielsene" ?
Må jeg telle alt av karbohydrater? blir gal av sånt opplegg, føler d tar mye tid!

:)

smgj sa for siden:

Det viktigste (trur eg) er at du finner en plan og holder deg til den.

For min del ble planen:

• unngå alt med sukker/honning/maisstivelse/potetstivelse/risstivelse osv.
  • unngå alt med mel og hvetestivelse
  • maks 250g frukt om dagen og KUN frisk frukt (ikke juice/syltetøy/tørket frukt
  • litt ris eller potet er ok, men ikke "halve tallerken"
  • Så ren mat som mulig - altså hjemmelaget, ikke med masse e-stoffer (de fleste blir uansett off om man følger overnevnte)
  • ingen alkohol

Masse grønnsaker, masse protein (så ren protein som mulig, ikke blandingsprodukter). Dette er den dietten jeg fikk for matintoleranse/candida (bortsett fra at jeg måtte holde meg unna masse for mulig matintoleranse - som melkvarer, en haug nøtter og frukt, gjær og eddik).

Dette er ganske lett å gjennomføre i teorien... krever ingen telling. Men det vanskelig i praksis. Det eneste snackset jeg kunne spise var f.eks hjemmelaget sjokolade, frukt og bær, ja-nøtter og potetgull med kun salt (alt annet er fullt av e-stoffer og gjærekstrakt) eller baconkrisp. Jeg bakte også litt med nøttemel og sukrin. Heldigvis faller søtsuget ganske fort.

Dog - om det er tellingen du finner vanskelig så kan dette fungere. Men det er ingen klassisk lavkarbo siden ris og potet tillates - bare mel og sukkervarer kuttes, så jeg vet ikke om den vil passe deg. Uansett - det er et eksempel på en plan. :)

Jabba sa for siden:

Jeg ville erstattet et av knekkebrødmåltidene dine med noe annet, det er mye annet å velge i;
tyrkisk youghurt m litt frø og bær
salat m masse forskjellig digg, f. eks reker, kylling, skinke
egg og bacon
eggerøre og laks, evt spekemat eller pålegg (uten knekkebrød!)
osteknekkis m pålegg
middagsrester
fløte eller rømmegrøt
osv osv

Jeg ville heller hatt kuttet ut disse knekkebrødene til et av måltidene enn å kutte ut Fun Light!
et triks med Fun Light er å blande den litt tynnene for hver dag som går, til slutt drikker du jo nesten bare vann og da kan du kutte den ut! Bland Fun Light m Farris på varme sommerdager - forfriskende!!!

Synes også du burde variere grønnsakene dine litt, spis f. eks blomkål, brokkoli, minimais, championg, paprika, agurk, avokado, spinat, kål, sellerirot og litt tomat! Viktig med variasjon - ellers blir du fort lei!

Og JA - jeg vil anbefale deg å telle karbene....

Lissevisse sa for siden:

Tusen takk for gode tips og tilbakemeldinger! Setter stor pris på det - skal ta de til meg å forsøke å finne noe som passer meg :)

Ha en fin kveld!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.