< Tilbake til oversikten

Hvor er hoften og midjen min?

liquid84 sa for siden:

Hei. :)

Jeg har nå vært 4 uker i ketose og har nå begynt å trene for å gå ned i vekt og for å redusere PCO symptomene mine (forhåpentligvis uten medisiner).

Jeg prøvde meg på denne midje-hofte ratioen for å se litt på hvor mye den mener jeg bør ned, men jeg blir ikke klok.

Det jeg lurer på er hvor måler en midjen og hoften? :confused:

Skal en måle midjen der truse kanten går, på det bredeste (over lovhandelsene) eller på det smaleste (rett over navelen)?

Og hoften er den der truse kanten er eller der ræven/hoften er breiest?

For dette gjør veldig forskjellige utslag på midje-hofte ratio kalkulatoren. :eek:

manebane sa for siden:

Og der ser jeg at hoftemålingen min er gjort for langt oppe...Jeg målte liksom midt på trusa jeg...

Cyan sa for siden:

Jeg skjønte ikke det som sto beskrevet i linken, jeg ... Så tynne personer skal altså måle på det smaleste på midjen og på det breieste over rumpa, mens man måler andre steder om man er overvektig? Det ser jo sånn ut på bildebeskrivelsen i hvert fall? Jeg har alltid målt rundt der jeg er smalest i midjen og ca midt på hoftekam (omtrent der hårtrekanten slutter :p), men det er tydeligvis feil?

smgj sa for siden:

Practically, however, the waist is more conveniently measured simply at the smallest circumference of the natural waist, usually just above the belly button, and the hip circumference may likewise be measured at its widest part of the buttocks or hip. Also, in case the waist is convex rather than concave, such as is the case in pregnancy and obesity, the waist may be measured at a horizontal level 1 inch above the navel.

? Jeg synes det høres greit ut jeg? Har du innovermidje bruker du smaleste mål på midjen. Har du eplefasong og er smalere andre steder bruker du et par cm over navlen.

For hoftene bruker man videste part over rumpa/hoftene. På bildet av "tynnedama" så er dette i nerkant av dusken. :D

Cyan sa for siden:

Aha, jeg trodde de påsto at midjen sitter et annet sted på overvektige enn på normalvektige :p Men på både smale og tykke sitter den omtrentlig 1 inch over navlen, det er bare det at midjen hos tynne mennesker som oftest er det smaleste området mens det hos overvektige ikke nødvendigvis er det? Da ble det litt mer logisk i mitt hode.

Vet da søren om jeg er konveks eller konkav, jeg, men jeg får finne ut hvor 1 inch over navelen er. Og hoftene mine må måles lengre ned :)

Huldr sa for siden:

Jeg må visst også måle hoftene mine lengre ned! Trodde ikke det var hofter lenger når man kom ned dit ... :rolleyes:

Heldigvis har jeg en markant timeglassfasong til tross for alt magefettet :cool:, så det er lett å finne midja mi. Hurray for that! :D

Photobscura sa for siden:

Uansett hva de sier, hoftene er der hoftene er, og ikke på rompa. Jeg kan ikke måle nedenfor hoftebeina og kalle det hofter, vel? Ikke at det er så stor forskjell på meg, men likevel.
Det med midja er jeg dog med på. Min var veeeldig konveks en gang i tiden. :cool:

LM1 sa for siden:

Jeg er bredest over navlen, så det er et dårlig midjemål :D Men da jeg startet PT-opplegg, sa han at midjemålet skulle måles midt mellom hoftebeina og ribbeina (der er jeg heldigvis smalest! kanskje jeg bare har navlen lavt ned...) Hoften målte han akkurat over "hofteleddet" på en måte.

nightly sa for siden:

Hvordan regner man midje-hofte ratio?

Cyan sa for siden:

Midje/Hofte (midje delt på hofte)

Peppa Gris sa for siden:

Jeg måler midjen et par cm over navlen, selv om midjen min nødvendigvis ikke er smalest der ja. Jeg er smalere lengre opp, men det blir jo juks å skulle måle midjen rundt ribbeina :D

Rumpen måler jeg langt nedpå trusa som i linken.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.