< Tilbake til oversikten

Undrende om denne filmen om Vitamin D3?

spredetgode sa for siden:

I filmen går det frem mye om at solkremen vi får anbefalt ikke er bra for oss og faktisk forsterker heleseproblem istedenfor å løse og at Vitamin D3 burde vært anbefalt istedenfor vaksine. Faktisk at vi alle har underskudd på D3. Kan det være slik????? :confused: Dette høres ekstremt ut! Kanskje jeg burde starte med å ta vitamin D3?

Nerthus sa for siden:

Få tatt en blodprøve først. D-vitamin må du ha resept på for å få ordentlig dosering, de anbefalte doseringene er vanligvis ikke nok:)

Leif sa for siden:

Det er etterhvert mye forskning som peker i retning av at vi nordmenn får i oss for lite vitamin d3 ja. Spesielt i de månedene vi ikke er eksponert for sol. Dette vitaminet har mange viktige funksjoner i kroppen. Google litt så finner du mye interessant. En skal likevel ikke utsette kroppen for så mye sol at den blir brent selvfølgelig men 15-30 min uten solkrem har blitt anbefalt for tilstrekkelig produksjon av d3

kamp sa for siden:

Har ikke sett filmen men er ikke glad i solkrem fordi kroppen våre trenger vitamin d. Dr mercola har mange mange artikler om det!

En annen ting er jo alt annet som er i solkremene ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg tar utenom sommermånedene 10 ganger dosen av anbefalt d3vit.
Svenskene bruker den doseringen, norske anbefalinger er derfor myyyyye lavere.

Jeg følte meg både piggere og friskere ved svenskedoseringen.

Kanutten sa for siden:

Nytter ikke med blodprøver.. Min blodprøver viste at jeg hadde nok d3vit etter norsk målestokk, men etter svensk målestokk lå jeg langt under..
Man får ikke d3vit på resept så lenge det er innenfor de grenser som er satt.
Da er det helsekosten neste!

Georgine sa for siden:

Jeg får sterk D3 tilsendt fra USA til Sverige hvor jeg henter det. Spesialistlegen min ga meg klar beskjed om å få meg mye D3-vitamin og henviste til den nyeste forskningen på det.

Nå er jo vitamin D i og for seg ikke et vitamin men et hormon.

Nerthus sa for siden:

Joda, det kan man få. Legen på balderklinikken ga meg resept på 2000 enheter pr dag (tror norske doseringsanbefalinger er 400?) - spesialresept som jeg hentet ut på apoteket. Jeg lå på 61 tror jeg sist (normalverdi 50-200)... Får man D3-vit på helsekosten? Er ikke det D2? Vet ikke - derfor jeg spør :)

Blodprøver vil jo vise hvor man ligger an innen normalverdien. For noen må man opp i nesten 200 i resultat for å føle seg vel :) Har man en lege man kan snakke med, kan man jo be om resept... eller bestille fra utlandet :)

Kanutten sa for siden:

Daglig inntak for voksne er 7.5 my..

Jeg tar 50 my... dvs 5 stk. av disse.

smgj sa for siden:

Jeg vet ikke omregningen mellom µg og IU for d-vitamin, men jeg måtte opp i 5000IU daglig for å få nivået opp til 100... Nå skal det sies at jeg har hatt trøbbel med magen og derigjennom antakelig opptaksproblemer.

Og i år har jeg blitt brun kjemperaskt og ikke så lett brent som før!

Fikk tatt blodprøve for en stund siden. Der stod det at D3 var litt lavt. Det betyr vel at det er katastrofalt lavt da egentlig......

Nerthus sa for siden:

Få den reelle verdien og normalområdet for laben som har analysert prøven din :)

God ide. Fant den frem:

fs-Vitamin D3 = 43 (nmol/L referanseområde 50-150

Noen som forstår noe av dette annet enn at jeg ligger 7 enheter under minstemål i referanseområdet? Vet ikke helt hva som ligger i dette, men det aner meg at D3 skulle vært mye høyere.

Kanutten sa for siden:

Vet du, du skulle ha vært kikka ut herifra med hodet i midten...

Slik tenker jeg i allefall for det du bedriver er ikke greitt slik jeg ser det.

Dette synes jeg var en urimelig og lite hyggelig påstand :eek:

Vitamin D3 er såvidt jeg forstår det svært viktig for helsen.

Kanutten sa for siden:

Tror jeg slettet det innlegget om at jeg har rapportert deg inn for annonsering...

Men nå vet du det.

Kanutten sa for siden:

MYYYE som er svært viktig for helsen.. Men hvorfor du henviser til en tubeside hvor en kode som sannsynligvis er din blir nevnt ørten ganger får jo noen til å tenke litt.

manebane sa for siden:

:ja:

HP sa for siden:

Han vet det, tråden der han anbefalte et nettsted er fjernet. Denne tråden er ikke annonsering.

• Admin

Nerthus sa for siden:

2000 IU (international units) = 50 mikrogram så jeg tar like mye som du faktisk :)

Nerthus sa for siden:

Da bør det ikke være noe problem og få resept på høyere doser D3 - 50 mikrogram som du ser vi er to som spiser hver dag bør gå greit. Google D-vitamin i tillegg så du har litt argumenter om legen din ikke er enig :) - evt skift lege!

Nerthus sa for siden:

Snakk om å forvirre sånne som meg;) Jeg så ikke filmen engang - forholdt meg bare til d-vitamin resultat og sånt jeg...

Georgine sa for siden:

Jeg tar 5000 IU hver dag.

kamp sa for siden:

Får dere forhøyet i blodet da?

Lillemy71 sa for siden:

Det er altså D3 man skal ha, kjøper dere det på apoteket, helsekost?? Kan vel ikke uten videre ta inn høydose D-vit fra utlandet det blir vel stoppet?

smgj sa for siden:

For meg tok det nesten 5 måneder med til å begynne med 2000UI, så 4000IU for det meste av vinteren og en måneds tid med 5000UI (dette var fra oktober til mai, med 14 dager i Sør Afrika og 14 dager i Mexico inkludert) for å gå fra 60 til 110. Jeg ble målt hver andre måned. Jeg vil ikke anbefale å kjøre så høye doser over lenger tid uten målinger. Legen min ville ha meg "over 100".

Jeg bruker now food sin d3 1000IU+45microgram K2 og denne er så vidt jeg vet lov å ta inn om man kjøper den fra et land i EU... Forstå norske regler den som kan. Om man kjøper den samme pakken fra USA er den visstnok for sterk.:eek: Jeg kan anbefale en forhandler i EU (som jeg ikke får kickback av) om noen ønsker det.

Leif sa for siden:

En side som jeg tidligere har sett referert her på forumet er www.bigvits.co.uk her har de vit d3 på opptil 10000 i.u

Nerthus sa for siden:

Jøss, hva lå du på i utgangspunktet da? Jeg får nok helt sikkert økt dosen, dette var bare en sånn "vi starter med dette først" i forbifarten hos balderklinikken :)

Cyan sa for siden:

Jeg har hatt D-vitaminmangel med verdier godt under normalområdet i flere år (til og med målt på sommeren), og jeg får ikke opp nivået selv med mangedoblet inntak. Jeg har aldri fått noen resept på D-vit tilskudd av legene mine. Virker ikke som de tar det alvorlig, bare sier at jeg må ta "en tablett til". Kanskje jeg burde mase meg til tilskudd på resept? Det er jo ikke akkurat billig med disse vitamintilskuddene ...

lifejack sa for siden:

Uff, så dumt at det ikke blir tatt alvorlig.
Jeg bruker disse fra shopping4net. De har en styrke på 50µg, og er sterkere enn de jeg fikk på resept fra legen. Og billigere:)

Georgine sa for siden:

Problemet mitt er medisiner som drenerer kroppen min for vitaminer og mineraler så jeg har en liste med diverse fra legen som skal fortæres fortrinnsvis hver dag.

Cyan sa for siden:

Det er de jeg har fått anbefalt her før og som jeg skal bestille når jeg er tom for de jeg har nå :) Så da er det vel ikke noe pong i å få resept fra legen da hvis man får sterkere og billigere uten :) Bruker for tiden D3 fra Bio-Vit, og tar 3 av disse (30 ug) hver dag pluss tran, og de er ganske dyre (Bruker å kjøpe en hel bråte når jeg "plutselig" har mye penger på konto). Det har ikke hjulpet så mye, jeg får opp nivået noe på sommeren, men på vinteren blir det altfor lavt. Det må vel bety at det er noe som er hakkanes galt med opptaket mitt :confused:

lifejack sa for siden:

Nå har jeg ikke testet meg etter at jeg begynte på disse, så jeg kan ikke si noe om opptaket for min egen del, men sliter med å ta opp endel vitaminer og mineraler jeg også.
Det kan virke som at tilskudd ikke er nok for deg, og at du kanskje må ty til solarium i høst/vinter/vårmånedene for å faktisk få opp nivået tilstrekkelig.

Cyan sa for siden:

Det er for mye hudkreft i familien til at jeg tør å bevege meg inn i noe solarium :o Men det er kanskje ikke så mye sol som skal til? Håper opptaket bedrer seg om jeg går ned i vekt. Skal be om å få tatt nye prøver en stund etter at jeg har begynt på de fra Holistic :ja:

smgj sa for siden:

Dersom familien din er utsatt for hudkreft kan det hende at du har en genetikk som gjør at huden din ikke fungerer helt som den skal?
Du får satse på litt naturlig sol ofte da i sommer og så vurdere bittelitt solarium etter sommeren når huden er herdet? Om ikke tabletter hjelper, mener jeg?

Cyan sa for siden:

Jupp, bare sola kommer frem så ;) Vil ha ordentlig sommer, nå! :D

taraquin sa for siden:

Noen fakta til ettertanke:

• 20 min i sola kan gi deg så mye som 20 000 UI vitamin-d.
  • Norske anebfalinger er 300 UI hver dag. Man må opp i over 10 000 UI hver dag i mange måneder før man får forgifting og selv da er sjansen for å dø minimal. Her er det noe som skurrer. Tran gir ca 400 UI i en spiseskje, laks gir vell 3-400 pr 100 gram. Sopp utsatt for UV-lys gir endel vitamin d men da i form av D2 som er litt dårligere enn D3.
  • En studie hvor kvinner ble gitt 400, 2000 eller 4000 UI under graviditet hver dag viste at sistnevnte gruppe oppnådde betydelig flere helseforsdeler både for kvinnen og foster.
  • Eldre med d-vitaminmangel blir sterkere fysisk når nivåene blir normalisert.
  • Nok d-vitamin tidlig i barndommen forebygger benskjørhet i alderdommen og noen autoimmunesykdommer, deriblant MS.
  • I norge er det kun månedene uten R i seg som gir nok d-vitaminproduksjon, resten av året bør man ta tilskudd.
  • I sydligere strøk får man nok sol hele året og trenger ikke tilskudd, rundt ekvator der i stammer fra er ikke d-vitaminmangel en relevant problemstilling.

Jeg og samboer tar ca 1000 UI hver dag nå om sommeren og ca 3000 UI om vinteren. Vesla vår får 500-1000 UI hver dag. Minstemann får 2-400 UI hver dag pluss at han får endel i morsmelka siden mor inntar mye. Vi er svært sjelden forkjølet lengre, før vi tok tilskudd var vi forkjøla minst 3-4 ganger i året, nå maks 1. Selv vesla som går i barnehage er bare syk ca 1 gang i året, noe som er svært uvanlig, vi velger å tro at vårt høye inntak av d-vitamin har mye å si :)

Ift lavkarbo så har det en stor fordel siden d-vitamin er fettløselig og det bare finnes naturlig i marine og animalske kilder samt UV-sopp. Lavfettleiren får ofte enda midnre d-vitamin enn oss i maten. De marine kildene er best, men også egg, bacon, fet melk fra gressende kyr, sauekjøtt osv er alle d-vitaminkilder som vi får men mange andre "bedrevitere" går glipp av ;)

Cyan sa for siden:

Takk for informativt innlegg :) Men hvor mange UI er 10 ug?

Kanutten sa for siden:

400 ui

smgj sa for siden:

Ah - nyere teori tilsier at hverken a-vitamin eller d-vitamin i seg selv er skadelig, men kan være det om det er misforhold mellom a og d-vitaminen. Altså at disse bør økes parvis om man ikke initielt har skjevhet og skal mye opp ...

Vegard L sa for siden:

Vel, for å være helt presis så er vitamin D et vitamin. I leveren omdannes det til kalsitriol, 25(OH)-D3, som fungerer som et hormon.

Men når det er snakk om vitamin D (2 og 3), så snakker vi om et vitamin :)

Georgine sa for siden:

Men alle steder jeg har lest om dette så står det at Vitamin D strengt tatt er et hormon fordi det har struktur som et hormon? At det er et secosteroid?

Nå ble jeg nysgjerrig og vil gjerne vite mer om du har tid. :)

Timona sa for siden:

Jeg har nettopp begynt å ta D-Pearl (Bestiller fra Sverige) etter anbefaling hos kostdoktoren. Har ikke målt hos legen før jeg begynte å ta de, men tar bare en tablett på 20ug (tilsvarer 800IE)
Men virker som man ikke kan overdosere, så det er kanskje like greit å ta større doser?
Står litt mer om det hos kostdoktoren her.

BenteR sa for siden:

Jeg har i alle år slitt med min lyse hud som blir solbrent bare jeg ser at sola titter frem. Flere tilfeller av hudkreft i min familie også.
Problemet er jo at med å smøre meg med solfaktor hindrer kroppen min i å kunne ta opp de livsviktige vitaminene fra sola.
Jeg fikk beskjed av en hudlege om at om jeg unngår sola midt på dagen, og tar meg en halvtimes tur i sola, f.eks. en spasertur tidlig om formiddagen eller sent på ettermiddagen, så ville kroppen min kunne ta opp vitaminene uten at jeg ble brent.
Har gjennomført dette i flere år, og d-vitaminmangel har jeg ikke (er målt flere ganger), selv om jeg "aldri" er ute midt på dagen uten klær eller solkrem.

Sungrazer sa for siden:

Jeg bestiller mine Vitamin D3 oljekapsler fra [url]www.bigvits.co.uk[/url], og får 200 kapsler med 10 000 IE. I vinterhalvåret tar jeg en kapsel 4 - 5 dager i uka. I sommerhalvåret kanskje 1 - 2 ganger i uka. Jeg har testet mitt nivå til rundt 130 - 140 nmol/L, og har ikke vært forkjølet på så lenge jeg kan huske.

Når det gjelder Vitamin D3 er det mye informasjon å finne på www.vitamindcouncil.org/

Vær også klar over at for å få full effekt av Vitamin D anbefales også tilskudd av magnesium. Helst 200 - 400 mg per dag. Magnesium er en viktig co-faktor, og på samme måte som mange har underskudd av Vitamin D har mange underskudd av magnesium i kosten.

Om du har høyt nivå av serum Vitamin D kan det også være bra å kule litt ned på inntak av kalsium.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.