< Tilbake til oversikten

Lavkarbobrød/-knekkebrød uten frø?

Bokhylle sa for siden:

Hei,

Jeg er ganske ny på det her. Jeg har ikke planer om å gå på en streng lavkarbodiett, men jeg har planer om å kutte ned på inntaket av karbohydrater. Skal ikke gå ned i vekt, men jeg vil se om det gjør at jeg føler meg bedre av sykdommen (ME).

Men jeg er veldig glad i knekkebrød med pålegg. Synes det er en så grei måte å få i seg et kjapt mellommåltid på. Pleier å spise Ryvita rugknekkebrød, og de er jo ganske sunne, men de er vel fulle av karbohydrater? Har ikke innholdsfortegnelsen her så jeg vet ikke helt..?

Har i hvert fall tittet på noen oppskrifter på lavkarbobrød. Men det som går igjen i hver eneste oppskrift er hauger av frø, og kanskje noen nøtter og. Og det er et lite problem, ettersom jeg ikke er noe glad i frøbrød. Og av nøtter liker jeg kun mandler. Er veldig lite kresen på mat ellers, men dette er noe jeg bare aldri har klart å lære meg å like :o

Så, finnes det oppskrifter på brød eller knekkebrød med lite karbohydrater som ikke inneholder frø eller nøtter (utenom mandler)? Trenger ikke å være superlavkarbo, bare mindre enn vanlig :)

Cyan sa for siden:

Hva med å male frøene?

Litt avhenging av retningen og fokuset du velger, så kan du kanskje spise litt ryvita. Ryvita har i underkant av 7 gram karbohydrater per 100 gram, og en ryvita veier vel ikke stort mer enn 20-30 gram.

mysil sa for siden:

Osteknekkis er helt uten frø/nøtter, kun stekt ost :)
Ellers er jo fiberrik lavere på karber, er litt frø i den (gule), men smaker ikke frø :) Jeg liker heller ikke noe særlig glad i nøtter/frø i brød og kaker og sånt :P

Fredrikke07 sa for siden:

prøv brødet jeg har lagt ut oppskrift på her under bakst. "Deilig hjemmelaget BRØD".;)

Bokhylle sa for siden:

Takk for svar! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.