< Tilbake til oversikten

Hverdagstips!

lille_trille sa for siden:

Ser når jeg surfer rundt i foraet her at det mange som har gode tips om mye og mangt. De fleste har sine små greier som gjør hverdagen, matlagingen osv osv mye lettere. Tenkte at det kunne vere fint om vi kunne dele disse små tipsene med hverandre.

Begynner selv med et godt tips som jeg la ut her en dag:
Når jeg steker bacon i ovnen slår jeg overskuddsfettet over i isterningsbrett. Dette fettet er supert å bruke til steiking seinere. Holder seg i kjøleskapet lenge, men kan også fryses.

Mange lurer på om de spiser rett.. om forholdene mellom karbo, fett og kalorier er riktig.
Gå inn på Diett.no og legg inn dagsmenyen. Fantastisk nyttig :)

ThereseA sa for siden:

Om du tror du får i deg nok fett... TA LITT TIL ;)

........ og når du tror du har drukket nok vann; drikk enda mer :D

LibraGirl sa for siden:

Hvor får man kjøpt dette? Vært på flere butikker bla. ikea å chlas olson
å det er ingen som har å enkelte vet ikke hva jeg spør etter :(

LIBBA sa for siden:

Jeg har kjøpt på Jernia
Er forresten veldig fornøyd med det. :)

Cassiopeia sa for siden:

Kitch'n

Om det ikke finnes en forhandler nær deg, så har de nettbutikk også.

LibraGirl sa for siden:

Takk LIBBA å Cassiopeia :D

Nupsida sa for siden:

Ofte når jeg vet at jeg kommer til å slite med tid til å lage middag i løpet av uka, så tar jeg en dag der jeg lager masse mat, og hiver i frysen! Genialt! :D Ellers lager jeg alltid litt forstore porsjoner sånn at jeg bare kan hive restene i frysen :)

Har nettopp steikt opp en kilo kjøttdeig, en halv løk, en boks sopp og masse godt krydder. Slo over en pakke med hakkede tomater med basilikum.
Dette skal fryses i 4 porsjoner, og er genialt å ha i fryseren :)

Hvis du kjøper store kvanta med kjøttdeig kan du dele opp i passe porsjoner, legge de i fryseposer og kjevle de helt flate. Tar liten plass i fryseren, og tiner på et blunk :D

Gracella sa for siden:

Kjøper ofte fløte på tilbud (går ut på dato) og de fryser jeg ned i isterningsposer. Det går akkurat en pakke i en pose, og 6 biter er da en desiliter hvis jeg senere skal bruke i saus/smoothie/iskrem/bakst.

Ost kjøper jeg også mye av hvis det er på tilbud, deler opp i mindre biter og fryser ned. Burde egentlig ha revet det opp også så man har det klart til maten...
Salat er best å ikke blande, men servere i separate skåler og også oppbevare i separate skåler. Alt holder seg lengere friskt hvis man gjør dette.

Bønner og erter bør skylles godt i rennende vann til det ikke lenger skummer. "Skummet" er skyld i en god del av gassdannelsen i magen :rolleyes:.

smgj sa for siden:

Hos oss lages det middag og frokost+lunch for neste dag samtidig. Det vil si at middagsporsjonene for oss 2 er så store at det blir frokost og lunch-rester til meg dagen etter (mannen er altetende og liker sine knekkebrød om det ikke er middagsrester til begge).

AntoniaM sa for siden:

Noen tips til å fjerne vond lukt i GoreTex joggesko? Med det været vi har hatt i sommer har de blitt våte flere ganger (til tross for Gore Tex'en), så nå er de forvist ut på trappa. De stinker - søppelbøtta neste.

smgj sa for siden:

X-it-sprayen. Finnes den ennå? Jeg kjøpte den "i sin tid" på dagligvare da jeg ikke kan like å kamuflere dårlig lukt med ekkeltluktende "duftrensere"...

Det var en sånn spray med en bor-forbindelse som lukter litt kjemisk og er fantastisk til å fjerne lukt.

Rikkem0r sa for siden:

Disse kulene (eller lignende) har jeg sett i flere skobutikker og personalet skryter veldig av de.. Har ikke hatt problemet selv og derfor ikke kjøpt, men er jo ikke veldig dyrt så er jo verdt et forsøk? :rolleyes: Hvertfall Eurosko (som var siste plassen jeg kjøpte sko :p) husker jeg hadde dem rett ved kassen :)

kennygirl sa for siden:

eddik skal fjerne lukt - spray på og la de tørke og så skal lukta være borte.
Jeg bruker 7% eddik. 1 del eddik og 1 del vann

Cassiopeia sa for siden:

Jeg har ei lita, fin oljeflaske med hjemmelaga vaniljeekstrakt stående.
Jeg tok en liten slump vodka, og slipper vaniljestenger oppi den etter hvert som de brukes. OBS: de må være rene, ikke ha vært varma opp i fløte f.eks.

Jeg tror jeg har vaniljeekstrakt til evig tid!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.