< Tilbake til oversikten

Plutselig metallsmak

Sjokoholiker sa for siden:

Jeg har gått på ketolyse siden januar ca.. og no siste uka har jeg fått en gruuusom metallaktig smak i munnen når jeg spiser. Nesten som om en paracett ligger og løser seg opp i munnen. æsj. Har lest at det er en vanlig bivirkning av ketosen, men er det vanlig å få det etter så lang tid? tok og googla det, og fikk opp blant anna amalgamforgiftning, har to stk i tennene, så begynner å lure..
noen som har litt peiling?:)

lille_trille sa for siden:

God morgen.
Vet ikke om det har noe med amalgan å gjøre, men jeg har også denne metallsmaken i munnen fra tid til annen. Har vert i ketose mer eller mindre siden midten av mai.
Syns det hjelper med litt hyppigere måltid, mye vann og extra munnhygiene noen dager.

littleme sa for siden:

Hørt at mange får det av aspartamforgiftning. Spiser/drikker du noe som er søtet med aspartam? Isåfall hvor mye, og hvor ofte? :) Spesielt lettbrus er slemt.. Det er kanskje ikke så vanlig i norge som i usa, så hvis dette kan være aktuelt må du sikkert nevne det for legen, tviler på at det er noe han kommer på selv. Behandlingen er forresten å slutte med alt som heter aspartam!

auda, det er jo meg. jaja har lett etter noe som sku få meg til å kutte ut brus, så da er jo den fin, hehe. tusen takk!!:)

littleme sa for siden:

Hehe, drikker mye lettbrus selv, så håper det ikke skjer meg!! Men det gjør det sikkert en vakker dag :P

Ravna sa for siden:

Jeg fikk metallsmak i munnen når jeg var gravid...:o

FrkMarge sa for siden:

skulle til å nevne det samme.... mange som får det som symptom ganske tidlig :o

Livsglede sa for siden:

Har du fibro Myalgi? Da kan du også få metallsmak i munnen nemlig:o
Jeg har det og sliter i perioder med evinnelig metallsmak, men om du ikke har det, så er det nok kun ketosen din som påv irkes av noe du har spist og ånden blir sterkere. Prøv deg frem med lettbrus og ikke lettbrus en uke.

gravid er jeg ikke, men håper å kunne si noen annet om en måneds tid, hehe.
Har faktisk nevnt fibromyalgi til legen min, har hatt konstante muskelsmerter rundt i kroppen iminst 7 år, og blir ikke bedre, men han nekta og sa at jeg er for ung (er 28) og har ikke hatt vondt lenge nok.jaja.
Kuttet brusen tvert i går, så blir spennende å se.
takk for mange svar dere:)

Livsglede sa for siden:

Du er ikke for ung for FM. Du kan gå inn på FM sine nettsider og sjekke på lista over symptomer, så ser du selv om du er i faresonen.

Carisma sa for siden:

Bitter/rar smak i munnen er en helt vanlig bivirkning av ketose, så ingen grunn til å rope ulv :o

takk for svar igjen:)
var inne og tittet no, vil tørre å påstå at jeg har 13 av de symptoma.
får lese litt til og se

lille_trille sa for siden:

Enig her. Faktisk den eneste bivirkningen jeg ikke liker med LCHF.

fett-nok sa for siden:

Jeg har selv fibro og hadde fra tid til annen metallsmaken i munnen også før jeg startet lavkarbo. Akkurat den samme smaken som ketosen gir.

Ps! Den yngste jeg kjenner til som har fibro var 17 da det ble konstatert.
Men mange fastleger finner 100 andre årsaker(bl a hypokonder-diagnose) før en spesialist kan fortelle akkurat det man hat visst selv hele tiden:(
Synd det skal være slik, selv "klaget" jeg i årevis, men så ble jeh skadet i en bilulykke, DA ble jeg plutselig sjekket i huet og ræ**a. :)

Livsglede sa for siden:

Signerer denne, selv om det igrunnen ikke var det tråden handlet om. Har selv FM og var syk i mange,menge år før diagnose. Ikke det at diagnosen gjør meg bedre, men det er en knagg å henge det på. Beklager hoppet ut på sidelinja.:o

fett-nok sa for siden:

Veldig lett å spore av, hihi!!!
Og for å dra den litt videre, fibro gjør at mange blir litt glemske, så jeg glemte hva tråden opprinnelig handlet om:) :)
Derfor sporer jeg litt mer av og sier meg bare enig i utsagnet ditt; "Ikke det at diagnosen gjør meg bedre, men det er en knagg å henge det på".

ang FM, kan jeg forlang at legen sender meg til noen som kan finne ut om jeg har det?
er fryktelig glemsk jeg også merker jeg,, ofte..

ang ketose og metallsmakbivirkning, er det ikke rart at det plutselig dukker oppp etter nesten 7 mnd da? :)

Carisma sa for siden:

Neida, det er vanlig at det kommer og går. Kan ha med ytre påvirkninger å gjøre, mattyper i nye sammensetninger osv.

fett-nok sa for siden:

Signerer! Kan komme med dagers mellomrom, men det kan også drøye mnd og opptil et år.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.