Småbolle sa for siden:
Jeg har holdt på med lavkarbo i 1 uke nå og i det siste har jeg vært så kvalm at jeg ikke orker å spise. Noen som har en formening om kvalmen henger sammen med "dietten"?
Småbolle sa for siden:
Jeg har holdt på med lavkarbo i 1 uke nå og i det siste har jeg vært så kvalm at jeg ikke orker å spise. Noen som har en formening om kvalmen henger sammen med "dietten"?
Tufso86 sa for siden:
Jeg var endel kvalm i begynnelsen, men det gikk heldigvis over! Klarer du å få i deg noe, f. eks en smoothie av bær, egg, litt frø og olje? Det er jo friskt og godt, samtidig som det inneholder næring.
Lykke til!
Rin sa for siden:
Det er veldig vanlig å få karbo-abstinenser som kan være ubehagelige i starten, men de går over. Kanskje har du også ligget så lavt på karbohydrater at du har gått i ketose - som kan være krevende i starten, med kvalme og hodepine. Det er aldeles normalt!
Furine sa for siden:
Kan ha samanheng med overgong til lavkarbo ja. Få i deg nok vatn, og prøv å ete. Skiver av fersk ingefær i kokande vatn er topptips mot kvalme!
Señora sa for siden:
Jepp, jeg var kvalm de første to ukene. Jeg blir også kvalm dersom jeg tar morgenvitaminene før frokost og venter for lenge med å spise. Dvs. at jeg tar tabletten før jeg går om morgenen, leverer i barnehage, kjører til jobb og så spiser frokost.
Nerthus sa for siden:
Ta en titt innom arnakristins nybegynnertråd, der finner du mange svar på ting man lurer på i starten :) Sukkeravvvenning vil gi abstinenssymptomer i større eller mindre grad, du kan lese om disse i tråden.
Mange faller nok av lasset de første ukene pga abstinensene - jo mer kunnskap man har om hva som skjer i kroppen på sukkeravvenning jo lettere er det og holde ut :)
Dette er ikke "bivirkninger" av lavkarbokostholdet - bare så det er klart :) Bivirkninger av lavkarbokosthold er vektnedgang, hormonbalanse, stabilt blodsukker, mindre sultfølelse og generelt mer velvære.
Det du opplever er rett og slett abstinenser etter avvenning av sukker - og kroppen bruker litt tid på å "forstå" at den nå må hente energien fra fett istedet for fra sukker :) Det kan være en løsning og spise mindre og oftere i starten, siden det er veldig viktig at du får i deg mat, spesielt da protein og fett slik at kroppen har noe og hente energi fra før den får i gang forbrenning av kroppsfett.
Hold ut - det går over!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.