< Tilbake til oversikten

Når man er invitert bort i festlag? Hva gjør man da?

Edlih sa for siden:

Ja, hva gjør man når maten i selskapet er noe vi på lavkarbo ikke kan spise?

Kommende søndag skal jeg i dåp til min skjønne gudsønn, en ære..! Men jeg kjenner jeg gruer til selskapet etterpå. Det skal servers rømmegrøt med spekemat til. Spekematen kan jeg vell spise, men skal jeg altså gomle bare spekemat?
Skal jeg ta med min egen mat? Eller skal jeg ta med medbrakt sukrin og spise rømmegrøten? Skjeie ut for en dag? Gruver for den når jeg garantert skyter opp i vekt og får mageknip. HELP, what 2 do?? :( Jeg kan liksom ikke la være å dra heller:o

TigerTove sa for siden:

Jeg hadde laget en liten posjon lavkarbo-rømmegrøt og en kake du kan spise å tatt med. Det er sånn jeg gjør når jeg blir bedt bort, har aldri fått noe negativ respons på det :)

Charlott sa for siden:

Litt rømmegrøt og mye spekemat hadde jeg gått for, tror jeg.

Spis godt før du drar og spis lite der. Om du ikke vil ta med deg egen mat, selvsagt :)

Edlih sa for siden:

Takker for svar:) Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, den lavkarbo-grøten ser jo super ut, men så syns jeg det blir litt snålt/rart å ta med medbrakt. Mulig det er jeg som er snål/rar?!:confused: hihihihi Jeg må vell konferere min venninne, altså mor til barnet. Hun blir nok ikke å reagere på det, men så er det alle de andre, forklare hvorfor- igjen og igjen:o
Mulig jeg feiger ut å går for pittelitt grøt med masse spekemat, men er det verdt det? Tvilsomt...

Tufso86 sa for siden:

Hvis du blir skikkelig dårlig av vanlig rømmegrøt, så kan du jo ta med din egen og si at du ikke tåler vanlig? Det er jo det som er sannheten og det kommer nok ingen til å reagere på. (de burde iallefall ikke det)
Lag en dessert/kake også, så forsyner du deg bare av den :D

langaard sa for siden:

Jeg hadde spist litt av rømmegrøten:)
100g (vanlig) rømmegrøt inneholder ca 9,75g kh, ingen krise:)

fett-nok sa for siden:

I sånne settinger tenker jeg litt at jeg hat valgt lavkarbo som vei, så lenge jeg ikke har sykdommer som gjør at jeg MÅ holde meg unna høykarbomat så er en dåp, bryllup, runde tall, julaften osv dager jeg tar det jeg får servert.
Hvis lavkarbo er en livstidsendring så er det hverdagen som teller, ikke den ene dagen innimellom som er høykarbo.
Selv mange med sykdommer regulerer heller opp medisineringen slike dager.

Når det er sagt så tenker jeg også alltid at jeg gjør det beste ut av det som blir servert, rømmegrøt er godt, selv om det er litt hvetemel så er det begrenset hvor mye grøt magen orker. Kanskje du kan lure med litt søtning i stedet:) og kanel hjelper på forbrenning, kjør på. Kan hende de har eggerøre til spekematen, det hadde jo vært supert, da er det i tilfelle saltet som er en stopper. Værre med kakene, men jeg har aldri vært en kakemons, men hvis man føler man "må", gjør det beste ut av det også.
Er man godt kjente kan man jo tilby seg å bake med en ostekake f.eks.

Lykke til og kos deg i dåpen.

VSB sa for siden:

Å hjelpe til med baking er ofte ganske kjærkomment, har selv ofte fått hjelp til det, så er en god løsning. Jeg hadde nok spist noe grøt og heller kuttet på sukkeret, sneket med mitt eget i og med at du vet menyen på forhånd. Spekemat er jo grei skuring.

Skal selv i både barnedåp og konfirmasjon i løpet av høsten og vet det kan bli utfordringer der, tror ikke vi får noen meny på forhånd...

Snuppeline74 sa for siden:

Jeg skal i bryllup til broren min i august, og der skal det serveres koldtbord. Siden vi har vært så åpne om kostholdet så har jeg fått forespørsel om jeg ikke kan lage et par retter og en kake som vi og de med diabetes kan spise. Synes det er helt supert jeg:)
I tillegg kommer jeg til å ta med eget brød selv om det ikke er noen som har sagt noe om det.
Jeg ville spurt venninen min om det var greit at jeg tok med egen rømmegrøt jeg. Spekemat kan du jo spise så mye du vil:)

Edlih sa for siden:

Hadde håpet på koldtbord, da er det alltid masse man kan spise! Masse godt kjøttpålegg og gjerne litt grønn salat, og kanskje kald kylling. Namnam! Men nå får jeg gjøre det beste utav det:) Snakket med min mor i dag, som også lever lavkarbo, og hun mente det beste nok er å spise masse før jeg drar for så å spise pittelitt grøt:o Kakene kan jeg alltids stå over, for det er jeg ikke så glad i uansett:) Skal vell overleve dette, men må innrømme at det er ikke alltid lett når man er invitert bort. Uansett om det er selskap eller bare kaffebesøk. De aller fleste skjønner desverre ikke hvorfor man velger denne livsstilen, og jabber i vei om hvor bra et "godt norsk kosthold" er. De skal for all del få ha sin mening, men jaggu blir jeg lei noen ganger av å forsvare min mining:p

Cheyla sa for siden:

Stort sett synes jeg det går bra å være borte i selskap, men set at de ikke blir lett når det et rømmegrøt til mat. Jeg synes også det er flaut å ha med egen mat, så skjønner deg veldig godt der altså!!! Jeg har vendt meg til å ha med eget brød, og bruket unnskyldningen om at jeg ikke tåler hvetemel (noe som et sant altså). Liksom enklere enn å si at jeg spiser lavkarbo, men føler meg litt feig. Ingen som reagerer ihvertfall, veldig behagelig.

Når det gjelder menyen du står ovenfor så ville jeg spist lite karb før på dagen, tatt en liten porsjon grøt uten sukker, masse spekemat og droppet kakene. Da slippet du spørsmål og du slipper og skille deg ut. Men bare for å ha sagt det, lavkarbo rømmegrøt et supergodt!!! Og all ære til den som et tøff nok til å ta med egen mat i selskap, håpet å komme dit en gang jeg og.

Kos deg i dåp:)! Enten det blir med eller uten rømmegrøt;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.