< Tilbake til oversikten

Hjemmelaget saus på hvetemel ...

Fauna sa for siden:

Hvor mange karbo kan jeg regne med at jeg har fått i meg på en sauseskje med hjemmelaget saus hvor det ble brukt hvetemel?

Jeg har vært helt konsekvent på maks 25 karbo om dagen, men nå er vi på ferie hos svigermor og da tok jeg 1 sauseskje med slik saus...

Fauna sa for siden:

Fant til slutt ut at det ikke kan være stort. Ble brukt ca 2 ss hvetemel og ble en stor posjon saus. :-)

littleme sa for siden:

Du overlever nok :)

TigerTove sa for siden:

Jeg jevner fortsatt sausene mine med hvetemel, nå er jeg ikke superstreng og jeg har ikke sumla meg til å kjøpe johannesbrødkjernemel :p

marjusen sa for siden:

JBK spiser jeg ikke om det blir kasta etter meg:( fysj

TigerTove sa for siden:

Har som sagt ikke kjøpt det og derfor ikke brukt det heller. Hva er det som er så fysj?

trillian78 sa for siden:

Konsistensen! En sånn "glatt" følelse i munnen (urk!). Men det er jo mange som takler det helt fint. Det er vel litt ulikt hvor sensitive vi er for konsistenser.

Trj sa for siden:

Jeg har altså ikke hatt hvetemel på tunga siden januar (det jeg vet iallfall, mulig noen tempurascampi i en salat en gang i april). Er det noe jeg savner, så er det god, fet, hjemmelaget brun saus. Kanskje jeg skal prøve det nå, en sjelden gang kan kanskje ikke skade ? Bittelitt hvetemel i bruninga, selvsagt med mest brunet smør. Hmmm... fristende !

Edit:
Ved nærmere ettertanke, hvorfor er jeg så "obsessed" av ei lita spiseskje med hvetemel eller to... Folk skeier jo ut i søkk og kav på pizza mm. Selvsagt kan jeg gjøre dette en sjelden gang :)

Jabba sa for siden:

Når vi har stek eller koteletter eller andre slike kjøttmiddager der vi skal ha brun saus til lager jeg alltid saus på hvetemel og spiser med god samvittighet....
Jeg er heller ikke den som skeier ut på pizza, hamburger osv så om jeg spiser litt hvetemel i en saus en gang i uka så går det fint.....

Fauna sa for siden:

Takk alle sammen. Legger bort den dårlige samvittigheten :-) Jeg er helt ny på det her, så jeg følte jeg hadde vært litt "naughty" :D

Alynna sa for siden:

JBK opplever jeg som slimete. Kommer en del an på hva man bruker den til. Har droppet å bruke den i jevninger.

taraquin sa for siden:

Det er vell mengden det kommer an på, å bruke litt hvetemel en sjelden gang eller ha litt sukker i teen av og til er liksom dråper i havet sammenligna med å ha i seg raffinerte karbohydrater i større kvanta hver dag :) På strikt ketose bør man vell være forsiktig, men på 50-150 lavkarbo\karboredusert ser jeg ingen problemer med litt, som sagt er det mengden som teller :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.