Jeg er en ganske ny "lav-karboner", og gleder meg til å utforske dette. Jeg er normalvektig og trener mye. Men etter en traumatisk opplevelse (som desverre fortsatt henger i) for ca 2 år siden, har kroppen min endret seg (dårlig fordøyelse bla, kan se ganske høygravid ut og dårlig søvn om nettene m.m) og det er hovedårsaken til at jeg endrer livsstil.
Det blir ikke de helt store endringene fra før, men det vanskeligste er å unngå frukt og smågodt. Merker at det også er helt nytt å fokusere og hive innpå fett!! Du store! Spesielt siden jeg er vant -og vokst opp med at mettet fett tetter årene og gjør at man blir stor, men jeg har bare godt av å få rokket ved de vedtatte sannhetene jeg har vokst opp med (er 32 og det er mange år med anti -fett):geip:
Jeg håper jeg kan stille dere garvede lav-karboner et par spørsmål -kunne ikke se at de har blitt stilt;
C -vitamin er jo kjempeviktig, og med et kosthold nærmest uten frukt bruker jeg "Trane -bær" fra Biopharma (kosttilskudd). Kjøper den i vanlig butikk til ca 90 kr og er rik på c- vita, men det opplyses ikke noe om karbo på innholdslisten? Har dere noen erfaring vdr karbo innhold? Den ser slik ut:
C-vitaminer kan du fint få gjennom kosten når du spiser lavkarbo og. Paprika, for eksempel, er proppet i C-vitamin - 100g paprika inneholder 200mg C-vitamin, mot 51g per 100g i appelsin.
Helt vanlig å svette mer enn tidligere, tror det er ganske så mange som opplever at de "går varmere".
Hah, sant. Jeg gikk i bomullstights i hele vinter, og jeg jobbet ute. XD Nå, i varmen, merker jeg godt at normaltemperaturen min ligger en grad høyere enn den gjorde før jeg startet lavkarbo. svett
Foresten, når vi var inne på vitaminer - vil sterkt anbefale deg å få i deg så mye (lavkarbo)grønnsaker som mulig, spesielt til å begynne med. Omleggingen er en påkjenning for kroppen, og mange opplever kramper (magnesium-mangel) og hårtap (Generellt stress på kroppen, som vil nedpriotere uviktige oppgaver som hårvekst, dersom man går ned mye i vekt, uansett diett. Men du sier du er normalvektig, så kanskje ikke så aktuelt for deg.). Er viktig å få seg det kroppen trenger, fram til den blir vant til lavkarbokost.
Oi, jeg kan iallefall ikke miste mer hår! Spiser mye stangselleri, avokado, rød paprika, litt gulrot og sukkererter -utenom middagsgrønnsaker...
Kanskje lurt å ta litt B- vitamintilskudd. Merker at magen er bedre og huden litt fetere, noe som er bra siden jeg har dehydrert hud i ansiktet (kombinert hudtype). Gleder meg kjempemye til ostekvelder da :-)
Om du ikke har tenkt å gå noe særlig ned i vekt, blir det sikkert ikke et problem med hårtap - det er nok et større problem når man går ned mye, raskt. Som sagt, da hender det seg at kroppen bortprioriterer uviktige oppgaver. Er uansett ikke alle som opplever det.
B-vitamin er vannløselig, så er ikke farlig om du "overdoser" litt på det. Jeg tenker i alle fall at det for min del er greit å safe den litt på den fronten, så jeg tar både vitamineral og ekstra B-vitaminer. B-vitaminer skal jo hjelpe på hud og hår, så...
B-vitaminmangel og hårtap har såvidt meg bekjent ingenting med lavkarbokostholdet å gjøre.
Hårtap oppleves ofte dersom man går mye ned i vekt, men dette gjelder for alle typer dietter og ikke bare lavkarbo. Raskt vekttap er nøkkelen her.
At man får B-vitaminmangel på lavkarbokosthold har jeg aldri hørt om, tvert om. Men mange "av oss" har vist seg å ta opp B-12 dårlig, men det tror jeg ikke har noe med lavkarbokostholdet å gjøre altså. Håper noen som vet mer eller som har tid til å søke på det kommer med mer utfyllende info om akkurat den biten :)
Det er nok stresset på kroppen som i fører til hårtap, og når TS sier hun(?) er normalvektig og skal spise lavkarbo for helsen sin del, så er nok sjansene for at det skjer mindre enn når man går ned mye, raskt - og som kan skje uavhengig av diett. Men B-vitaminer blir anbefalt for hår og hud, og kan muligens være en hjelp.
Jeg mistet MYE hår etter et par måneder på lavkarbo, og ble anbefalt å ta ekstra B-vigtaminer av legen, selv om nivåene mine var helt fine. Og noe hjalp, det har sluttet å falle ut - men om det er vitaminene, matvarer, ny sjampo eller bare det at kroppen ikke er like stresset lengre sin fortjeneste er vanskelig å si.
De vitale organene slankes vel ikke, det er det fettet som har lagt seg rundt de indre organer som slankes og dette er det som regnes som det farlige fettet, så det er bra og få bort.
B12 finner du i kjøtt, så da er denne kosten tingen.
Hehe, det hadde iallefall vært en uønsket bivirkning!:eek::lol: Herlig.
Har forresten et ENORMT sug etter kaffe noen ganger -og det er nytt. Er ikke hektet på koffein, og drikker en kopp om dagen, men nå etter kostholdsendringen er det noen dager der suget etter kaffe er helt enormt! Kan våkne midt på natten og få lyst på kaffe...
Noen som har opplevd det samme?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.