< Tilbake til oversikten

Skal ta kolesteroltest, trenger råd ...

Bestemamma sa for siden:

Jeg skal til legen og ta diverse tester, deriblant kolesteroltest full pakke. Da lurer jeg på; hvor mange dager i forveien er det lurt å ha et "normalt" kosthold for å unngå at mitt vanligvis høye fettinntak gir utslag på testene....?

Sanney sa for siden:

kolestrolet mitt gikk ned på lavkarbo det... ikke at det var høyt til å begynne med da.

Trj sa for siden:

Ehhh.. Det er vel lurt at det faktiske kostholdet avspeiles i testen ? Hvem skal du lure ? :D Jeg er sjøl engstelig for testing, men jeg vil jo ha fakta på bordet.

KarMa40 sa for siden:

Jeg har opplevd å få plutselig høyt utslag som jeg skylder på kokosolje i teen, to kopper, kvelden før.

Ellers har jeg ikke holdt igjen på annet fett:) liker å se ekte resultater og heller lukke ørene for vita hjertepromp-pratet som følger.
Nå tar jeg prøver hos fürst vanligvis og legen min tar kolesteroltall med knusende ro. Han bruker halve uka på sykehjem og ser mye verre tall der, tenker jeg...

Aero sa for siden:

Kolesteroltet mitt gikk drastisk ned etter noen uker på lavkarbo. Så spis som du normalt gjør. :)

Bestemamma sa for siden:

Det har ingenting med det å lure noen, ei heller om engstelse for testresultatet. Men om en spiser/drikker mye fettholdig noe før testen vil det være kolesterolet i maten en har spist som viser i testen, ikke det jevne kolesterolet en har i blodet til vanlig. Spørsmålet er altså hvor lenge en kan regne med at slikt høyt matkolesterol holder seg og hvor lenge jeg da må unngå å spise så mye fett at kolesterolresultatet kan påvirkes.

Kitt sa for siden:

Unngå å pøse på med fett 3-5 dager før sier min mors lege. Hun har nemlig time rett etter påske med alt det medfører av egg:p og marsipan og fete sauser og vin til lammet! Pass på at prøven tas fastende og at du også får med alle parametre som HDL/LDL- kolesterol og triglyserider!;)
Når du først er i gang, få tatt c- peptid og langtidsblodsukker!:)

KarMa40 sa for siden:

Triglyserider, som egentlig skal inngå i en fullstendig blod-lipidprofil skal taes med 12 timers faste.

Og det er begrenset hvos mye du får endret på resultatet på noen dager skulle jeg tro.

24 timer med ikke overdrevet fett inntak burde kanskje holde?

Det eneste jeg har opplevd selv er denne effekten fra kokosolje, som sagt...

Trj sa for siden:

Ok, skjønner at det er noen variabler som må tas hensyn til. Nyttig å vite om dette. Hadde noen skremmende Boots-målinger i vår som jeg kanskje nå forstår bedre. Oppdater oss når dette er gjennomført. Lykke til ! :)

Bestemamma sa for siden:

Takk Kitt.....
Men når du sier at jeg må/bør sørge for å få tatt c- peptid og langtidsblodsukker er det fordi jeg har sagt at jeg mistenker at jeg har reaktiv hypoglykemi? Og hva er langtidsblodsukker på denne testen? Der står; Glukose, Glukosebelastning, HbA1C5 og C-peptid som alternativer under blodsukker........... Vil ikke langtidsblodsukker ta noe tid å få tatt? Kan du fortelle meg gangen i det?

Kolesterolpakken inneholder alle parametere innkludert apo.....Det sa i alle fall doktordama mi som var så vennlig å sende med meg laboratorietestpapiret hjem....kan jo føre på alle tester jeg vil jeg nå.:p..(kommer ikke til å gjøre det).

Det skal jeg gjøre, vet du....Mulig jeg gjør en kolesteroltest senere uten å ta bort fettet jeg vanligvis konsumerer.....:D

Ja, jeg skal være fastende og alle parametre er med i kolesterolpakken lovte doktordama mi. Hvis ikke er hun ille ute.:p..

Kitt sa for siden:

Langtidsblodsukker er det samme som HbA1C. Det tas som en helt vanlig blodprøve, men forteller noe om gjennomsnittelig blodsukker de siste 4-6 ukene. c- peptid sier noe om insulinresistens og er en naturlig del av "pakka", syns jeg!.
Vanlig fastende blodsukker tenkte jeg det ikke var nødvendig å nevne, da det er naturlig å ta dersom pasienten likevel møter fastende! Både fastende bls og langtids kan de kjapt kunne lese av på de fleste legekontor uten å måtte vente en uke på resultatet.

Reaktiv hypoglykemi er relativt sjeldent og behandlingen er jo nettopp lavkarbo. Så om man fortsatt har symptomer selv om man spiser ketogent, er det nok noe annet som er årsaken til disse!
Har du målt blodsukkeret ditt hver halve time etter et karborikt måltid og sett blodsukkerverdiene gå i været for så å falle brått og brutalt ned til under 3?
Eller gjort det samme etter et måltid med lite karber?

Bestemamma sa for siden:

Tusen takk Kitt ! Da skal jeg be doktordama mi (liker henne så godt :)) om å tilføye HbA1C og c-peptid på prøvearket mitt......

Etter at jeg begynte med LCHF har jeg blitt myyye bedre av de symptomene som har med kroppen å gjøre. Det mentale/emosjonelle hadde også vært bedre om jeg ikke hadde hatt en enorm kjærlighetssorg gående og herjende med meg...:(
Men nei, jeg har ikke blodsukkerapparat så jeg kan ikke få målt om jeg ikke drar på besøk til min mor....litt langt å dra, og jeg har ikke bil for tiden....:o
Nå når jeg er på LCHF kjenner jeg at jeg ikke faller i blodsukker etter måltider, men har i mange, mange år følt meg elendig en stund etter høykarbomåltider. Da syntest jeg faktisk det var mye bedre ikke å spise i det hele tatt...da var i det minste blodsukkeret stabilt...:(

Supera sa for siden:

Kolesterol er livsviktig og man er så godt som alltid så mye kolesterol man trenger å ha. Statiner har ingen positiv effekt på kvinner, kun negative. En ganske vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap og det er ikke så rart når ca 15% av hjernen er kolesterol. En vanlig kropp lager ca 80% av kolesterolet selv, så hva skjer når man tar medisiner for å senke sin egen produksjon samtidig som man spiser lite kolesterol? Lavere kolesterol og kroppen får ikke nok. Inkludert hjernen.

Fant en fin oppsummering av kolesterol:

Kilde

Les Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick!

Jeg synes også at det burde være det, men jeg måtte nesten grine meg til å få lov til å ta den prøven fordi legen påstod at den var bortkastet når langtidsblodsukkeret mitt er normalt. :rulleøyne

Bestemamma sa for siden:

Ja, da er prøvene tatt og jeg kan hive meg over fettet igjen...det er sååå deilig å grabbe en neve nøtter og spise masse av dem med god samvittighet fordi jeg har gjort en god jobb med å holde meg til "normal" mat i fem dager uten å ramle ut av ketosen (mye grønnsaker).....:D

Jeg har med dette bevist for meg selv at LCHF er den maten jeg skal spise for resten av livet....Savnet fettet mitt hvert minutt,...:p og er nå hoppende glad for at jeg nå kan ta fram alt jeg har forsaket disse fem dagene.

Har gått opp to kilo de to siste dagene, men det kan være pga. eggløsning... Skal jo la tvilen komme de tiltalte karbohydratene til gode;)
Nå skal vi se om ikke de kiloene forsvinner like fort som de kom.....:ja:

Bestemamma sa for siden:

Ja, da var 1 kilo borte....:D Mye vann der ja, men gikk ned 1 kilo trass i økt matvolum....:)

Lurer på når svaret fra testene kommer :p

Bestemamma sa for siden:

Har fått svarene på testene både en og to ganger.....:D

Tok som dere ser over først en test etter å ha skåret grundig ned på fettet.....
Den var som forventet helt grei.......

3,9 i totalkolesterol
1,38 i HDL-kolesterol
2,1 i LDL-kolesterol
0,6 i Triglyserider
og Kol/HDL-Ratio var 2,8

Deretter tok jeg en ny test etter å ha spist meg opp på fett igjen og intatt mitt vanlige fett kvelden før prøven skulle taes... Disse svarene var.....

3,8 i totalkolesterol
1,42 i HDL-kolesterol
2,2 i LDL-kolesterol
0,5 i Triglyserider
og Kol/HDL-Ratio var 2,7

Altså for lav kolesterol i forhold til referanseområdet på 3,9 - 7,8....:p

Hvem skulle ha trodd det? Har gjort forskningen min og har det svart på hvitt...fett øker IKKE kolesterolet.....:D

r.o sa for siden:

Enig der. MIn kolesterol og alle andre prøvene var flotte etter et år med lavkarbo.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.