Ønsker å trene litt "strekk-på-kroppen-trening" ettersom kroppen ikke liker "vanlig trening". Har fibromyaligi og hypermobile ledd (og elendig kondis :p) så jeg lurte på om dette kunne være noe for meg?
Noen som har noen tips til websider der jeg kan kikke litt/lære litt, evnt dvder? Har treningsball (somewhere :rolleyes:). Må være "gjør det selv opplegg" da jeg bor ute i ødemarken og vi ikke har trenere som driver med slikt her.
Den koster 17 kroner, så det er ikke all verdens :) Du kan velge mellom tre forskjellige "scenes" - ocean, desert eller mountain, som skal være tre forskjellige "typer" yoga (avspenning, styrking og en til :p ) og tre forskjellige nivåer (nybegynner, intermediate, expert) samt om du vil holde på 30, 45 eller 60 minutter. Så begynner mobilen å spille av rolig musikk, mens en tegneserie-animert dame viser deg det du skal gjøre samtidig som en veldig behagelig stemme forteller deg det :)
Takk for utfyllende info :) Kanskje jeg skal sjekke ut den. Har aldri trent yoga før, men har de siste dagene vurdert det siden jeg har utrolig lite bevegelse og har begynt å slite litt med ryggsmerter igjen samt har mye stress i kroppen. Men 30 minutter syns jeg faktisk er litt lenge, i hvert fall i begynnelsen. Men det er kanskje ikke noe problem å kutte ned på tiden?
Jeg bor også uti ødelandet og sliter med skrotten og masse vondter. Har akkurat kjøpt meg en instruksjons-dvd (260 kroner inkl.porto) med Qigong. Treningen er blant annet anbefalt til folk med ME og fibromyalgi. Jeg bestilte den på http://www.levnå.no/content/modules.php?name=News&file=article&sid=50
Fikk den rett før helga så jeg driver enda og øver inn øvelsene som er rimelig greie og utføre. Qigong bygger på noe av det samme som akupunktur; det er energibanene i kroppen man stimulerer ved disse tøy/bøy og pusteteknikkene.
Anbefales!
Interresant :ja: Tror du det kan være alright trening også for meg som ofte sliter med stiv nakke/skuldre som er stressrelatert? Og er det ment å øke bevegeligheten. Jeg sliter med at jeg er fryktelig stiv og svært lite tøyelig i hele kroppen egentlig (sånn blir det når man sitter på en kontorstol foran en PC-skjerm hele dagen :o)
PS: Linken din fungerer ikke. Den linker til en epost-konto.
Kan jeg foreslå sekvensen som på norsk kalles solhilsen? Den trekker igang hele kroppen og tar ikke lang tid (man kan bare gjøre flere repetisjoner om man ønsker). Det er vel nærmere quigong enn yoga, men strekker iallfall hele kroppen. Og jeg synes det er rolig/meditativt. treningstips.org/solhilsen-yoga/
Virker denne addressen?
Jeg sendte mail til dem og bestilte. Fikk da oppgitt kontonummer som jeg sendte pengene til + jeg sendte dem addressen. DVD-en lå i postkassen min to dager etter.
Øvelsene starter med å tøye ankler, fortsetter med knær, hofter, skuldre, overkropp, nakke, etc.
Hele øvelsen tar ca 20 minutt, og min stive vonde kropp klarer iallefall øvelsene.
Skulle ønske jeg kunne få til sånne øvelser, men jeg finner ingen beskrivelse av hvordan man kan gjøre dem når man er stiv som en trestokk og armene rekker omtrent til midten av leggen med strake ben på en god dag...
Prøvde meg på "trill som en ball" en gang (pilatesøvelse) og holdt på å slå luften utav meg - for ryggen min nekter å bøye seg i en fin bue, så det ble omtrent som å prøve å trille en trekloss... :geip:
Takk for masse inspirasjon. Jeg har nå bestemt meg for å melde meg på et yogakurs til høsten. Sjekket ut mulighetene i går, og Yggdrasil yogaskole i Oslo kjører helgekurs hver helg. 2x2 timer for 400 kroner. Jeg syns det er litt greit å lære seg både pusteteknikk og øvelse med instruktør, spesielt når man skal bruke det som stressmestringsmetode :)
Hvil hendene på knær/lår/legger der beina skal være strake og bøy knærne når du skal berøre gulvet. I "hunden" (der man står som en opp ned V med hender og bein i gulvet) kan du velge å stå på tå og bøye knærne litt - men ha hele håndflaten nedi for å unngå belastning på håndleddet.
Takk for at du leser og svarer :) "som jeg skulle sagt det selv". Og så kan det hende man blir mykere etter hvert. Det har jeg blitt. Nådde ikke gulvet med strake hender fra jeg var 6 til jeg var 22... Men jeg gjør det nå. ;)
Første yogatimen jeg var på klarte jeg ikke bøye meg 90 grader engang... :o Men etter kun fire uker fikk jeg nesten hodet i bakken med rette bein! Man må bare begynne et sted. Det er viktig at når du strekker baksiden må du spenne musklene på fremsiden.
Men jeg ville fulgt Cyans eksempel og tatt noen timer med en god instruktør:
Det er veldig lett å feilbelaste nakke o.l om man ikke får god veiledning. Forøvrig vil jeg tilføye at å trene yoga er det beste jeg har gjort mot meg selv og kroppen min (ved siden av å spise lavkarbo)!
Jeg er supermyk fra naturens side. Jeg er en av dem som kan stå på egen håndflate (med strake bein) - eller stå i trappa og berøre trinnet under. Men jeg var på min første yogatime på mange år nå på søndag, og herlighet - jeg er støl enda! Dessverre likte ikke ankelen min behandlinga den fikk, så jeg må stå over yoga til jeg er sterkere i den (vond etter et trappetryn for fire mnd siden. Ikke brudd).
Jeg har ikke praktisert yoga noe særlig før, men hatt enkelttimer samt lest litt. Jeg er ikke spesielt godt på pusteteknikk.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.