Er det en god ide med 200g baconcrisp og 300g tørrfisk daglig? Da ligger man på 2020 kalorier ca. Burde være underskudd om man fortsette å trene muskler og intervaller. Har ikke testet det enda. 285 g proteiner(85%), 15 % fett. Kan eventuelt kjøre ertestuing for økt fiberinntak og vitaminer(extra fettforbrenningsproteiner l- carnitine).
Jeg har altså trent i 6 måneder for å komme i bedre form(var 103 kg), men sluttet å miste vekt(stoppet på 95 kg), jeg er 170 cm. antagelig relatert til enten at jeg stoppet med intervaller, eller at jeg har snacket litt for mye. Jeg har ligget høyt i karbs i flere måneder, og veldig lavt i fett, da jeg tilførte kosten fett ble jeg fort mett men også veldig sulten på karbs. Da jeg trente 2-3 timer 5 ganger uka langdistanse istedet for å kjøre muskeltrening stoppet vekten, så må prøve noe nytt. Er adkins å anbefale med dette matinntaket, eller må jeg spise noe annet?
Jeg har ikke peiling, men jeg synes vel det høres noe ensidig ut? En kropp som skal forbrenne trenger ulike vitaminer og mineraler for å nyttegjøre seg fettet den skal forbrenne?
Det er vel mye salt i både crispen og tørrfisken. Hadde ville prøvd meg uten en periode for å se om det hjelper :) Iallefall kutta ned eller kutta ut crispen.
Det er ikke mye salt i tørrfisk, man tørster av den fordi den er tørr. den blir ikke saltet før den henges.
Baconcrisp er ikke mat.
Mye salt og tilsetningsstoffer. Se på oppskriftene her inne, så er det sikkert noe du liker, og får et kosthold du kan leve med i lengden.
Lykke til:)
ja, jeg tenkte å kjøre det en ukes tid. For å få bort karbs fra systemet. Dessuten er jo bacon nesten like godt som sjokolade:) Det er sjokolade som er fienden min. Dessuten vil jeg prøve å gå ned i vekt, vekta stoppa litt for lenge her ja. Stopper meg i fjellene. Er det sånn at man går ned 5 kg i uka eller noe? Litt redd for overflødig skinn. Kan jo gjøre matinntaket annerledes også, om det er bedre valg der ute. Er det sånn at dere kjøre full kaloriinntak, eller kutter dere kalorier også?
Om du spiser "mat" (kjøtt, smør, svinekoteletter med fettet på, egg) og litt grønnsaker for å komme fram til de kaloriene du tenker å innta så tror jeg det vil være mye lettere for deg å gå ned uten løst skinn og uten sjokoladesprekk.
5kg i uka er urealilstisk for de aller fleste om du ikke sulter deg og mister masse vann samtidig. Som regel får man en pang-start med opp til et par kilo første uke og deretter 0-2kg ukentlig i rykk og napp (mest for de som har mye å ta av...)
Jeg vil anbefale deg å lese litt om de ulike diettene og velge en kurs som passer deg før du hiver deg utpå. Da vet du mer om hva du kan forvente deg og hva som er realistisk. Husk at maten du spiser ikke bare skal inneholde energi, men også næringsstoffer (vitaminer/mineraler).
Du kan f.eks spise kyllingen med skinnet for å få litt mer fett med. Jeg hadde nok også lagt til salat/grønnsaker. De er vesentlige for å holde magen i fart under omleggingen, og selv om de ikke bidrar med så mye kalorier så tilfører de en del av de vannløselige vitaminene.
ja selvfølgelig med skinnet på. Sliter med å spise grønnsaker. Erter, kålrot er vel det beste. Jeg kan jo ta karbonader i stedetfor også. Bare må prøve å kutte ut brødet. Italiensk frittata kan vel være godt, lage brød av soyamel.
så litt på proteiner.no. Lite karbs i
soyamel
hvetekli
hvetekim
vannbakkels
Vafler med egg, helmelk
Vafler med egg, lettmelk
pasta grønn kokt
napoleonskake
couscous
pasta naturell
delfiakake
sukkerbrød med eggekrem, bær, gele
Usikker hva som er i de som gjør at det blir lite av det men.
Jeg lurer veldig på hvordan du har kommet frem til at disse varene inneholder lite karbohydrater. Du følger Atkins??? Couscous, ertestuing, napoelonskake, delfiakake med vanlig sukker i, sukkerbrød, vannbakkels, pasta- alt dette er NO-NO på lavkarbodiett.
Tror virkelig du bør lese deg opp litt på kosthold og næringsinnhold i matvarer, fra bedre kilder enn du har hentet info fra til nå.
ser ut til at kilden er feil ja:) kjører kjøtt og diverse annet for å komme i gang. sykt vanskelig å finne det i hylla mi bare, så måtte ut en tur for å kjøpe inn.) Det er nok svært spesielle diettoppskrifter på disse kakene også, men regner med at det går an å lage seg et skikkelig måltid(som smaker like godt) med en lavkarbodiett som en med mye karbs. Regner med at delfiakaker inneholder egg og smør som regel.
ahh nei da. jeg så på proteiner.no under korn. Så puttet eg alt i excel og fant den med lavest sukkerinnhold pr 100g.
Dette er strengt tatt ikke noe du spiser hver dag på en lavkarbokur, men det som gir lavest kaloriinntak med karbohydrat innhold som inneholder korn i forhold til matvaretabellen ihvertfall. Ikke godt å si hvilken oppskrift som er brukt i matvaretabellen.Testet også med kjøtt, og fant ut at tørrfisk med hyse hadde høyest proteiner pr 100g. Ser ut til at du kan spise en del erter, kålrabi, linfrø(tested med hamburgerbrød men ble ikke noe særlig, men veldig mettende). Må bare finne noe tilbehør til kjøttet som gjør at det ikke blir så tørt og kjedelig, som er lett å lage. Siden poteter er ut, ris er ut, brød er ut, er det ikke mye som gjør at maten blir god i forhold til gamle vaner. Kjører baconsnacks nå, men lei etter 1/3 pakke. Iskrem er i det hele tatt alt som smaker godt i løpet av dagen(kanskje litt kylling nå i begynnelsen). bare jeg ikke gidder mer og slutter å spise heh. Da blir det iskrem for alle penga.
Lurer litt på hvorfor du ikke bare kan spise vanlig lavkarbomat? Ketolysekuren, Atkins, Fedon osv, er kurer som man VET fungerer på en hyggelig måte for kroppen.
Hvorfor finne opp hjulet på nytt?
I oppskriftsdelen av forumet vil du finne masse masse masse oppskrifter, behøver slett ikke å bli hverken ensformig eller kjedelig :)
Det virker rett og slett som du ikke helt vet hva du driver med og bare tester vilt ut ifra en eller annen forestilling du måtte ha om lavkarbo (som også ser ut til å være en gal forestilling. Iskrem har ingenting med lavkarbo å gjøre med mindre du lager den selv). Det lykkes ikke i lengden. Jeg foreslår at du bruker litt tid på å i hvert fall lære deg grunnprinsippene før du setter i gang.
Har du lest linkene som arnakristin la inn? Det er et kjempeflott sted å begynne.
Du har satt Atkins som kostholdsfilosofi. Har du lest en av bøkene som omhandler Atkins filosofi? Hvis ikke, gjør det. Her er forøvrig Atkinsdelen av forumet.
Har ikke akkurat lest noen bok om noe av dette nei:) men jeg har lest mesteparten av forumet. Blir dyrt å kjøpe inn en masse bøker for å finne ut av det. Vet sånn cirka hva det går ut på, så lenge man går langt ned på carbs er vel det ikke så nøye hva man spiser, så lenge man kan leve med det og at det ikke er søtstoffer i det du spiser, jeg gidder ikke spise bare mat jeg ikke liker. Skulle funnet en oppskrift på iskrem(er sjokolade i denne). KJøpte visst feil bøker før jeg kom på å gjøre det på denne måten. Dietter i bøker er ofte problemer med som gjør at du ikke vil ha det, så lettere å finne på ting du vil ha.
Får man vondt i magen når man er i ketose, og går man på do mye bare for å få ut vann? Litt vanskelig å vite at man er i ketose uten stix. Jeg har litt mer varmeutvikling også.
Det fins biblioteker ;) Og det er faktisk veldig nøye hva man spiser. Spesielt på Atkins. Det fins mange oppskrifter i oppskriftsforumet, også på iskrem.
Kroppen lever ikke av kalorier alene. Du må sikre at du får i deg de vitaminer, mineraler, enzymer og fettsyrer kroppen trenger. Det gjør man best med å spise en variert kost som man lager av enkle råvarer.
Som en bonus (etter en tid) vil man oppleve at man har fått sunne vaner som vil bidra til å holde deg frisk(ere) i lang tid, samt mindre cravings.
Er man ute etter en quick-fix kan det gå bra, men MIN erfaring tilsier at kiloene da kommer tilbake "før man får snudd seg" - fordi man ikke underveis har laget seg et kosthold som holder vektreduksjonen på plass - samtidig som kroppen får det den trenger. (Jeg kjenner f.eks ingen som har gått på cambridgekuren og beholdt nedgangen... men mange som har gått ned mye på den. )
Og, om man går ned på quick-fix-måten så bidrar det som regel til å ødelegge forbrenningen slik at det blir vanskeligere og vanskeligere å få det til å fungere... snakker jeg av erfaring? :rolleyes:
Jeg vil bare ned så fort som mulig så jeg kan begynne å trene hardt og spise som jeg vil igjen, må få meg litt vitaminkurer, om jeg er nødt å spise under 72 karbs så kan jeg jo likegjerne droppe alle karbs og bare spise vitaminer for å holde meg selv ved like, men må jo holde ut seff, og bli vandt til å ikke spise karbs gjør at jeg nesten dør av krise. Tviler på at jeg går opp igjen om jeg kommer ned i normal vekt, jeg er god til å tilvenne meg, men jeg vil fortsatt ikke spise mat jeg ikke har lyst på. Nå er jo brødskiva innbarka i dette distriktet, så er nesten umulig å ha en annen diett i lang tid enn resten av bygda, især om man spiser sammen med dem. Heh jeg ble litt irritert over å stå stille i 2 måneder med vanlig diett, og med sykt mye trening, dritt å bruke mer energi enn man forbrenner, uten å gå ned. Er mulig jeg var på nippet til diabetes, og ja jeg er ikke normalt enn som tar quick fix, men det må jo være noe galt med dietten jeg hadde om jeg ikke gikk ned, så jeg må prøve noe nytt, så får vi se hvor det ender til slutt, men jeg vil helst spise snacks nå i starten for å venne meg til det. Blodsukkeret virker til å ha stabilisert seg, for jeg er ikke sulten.
Jeg vet ikke helt om jeg skal ta deg seriøst, avuna? Om du er seriøs har du åpenbart misforstått noe helt fundamentalt med kostholdet. Enten må du lese deg litt opp og få litt kunnskap om dette kostholdet sånn at du faktisk får i deg det du trenger. Hvis du ikke gidder å bruke ressurser på det kan jeg nesten garantere deg at du kommer til å tryne big time, for dette du gjør nå funker bare ikke. Hverken for varig vekttap eller for å bevare en god helse.
ups dobbelpost. Jeg spiser 100g bacon, linfrøbrød med ost på(2 karbs), kylling/hamburger/linfrøbrød til middag, baconsnacks som variasjon. rømmegrøt. alt som ikke har carbs. jeg må ha litt tyggis innimellom og litervis med vann. Lagde proteingrøt men det orker jeg ikke mer av. har spist 2 krokanis med sjokolade så langt. Tenkte å lage vafler til lunsj i dag, men går visst på linfrøposen min her.
Er det ikke carbs i krokan? elsker krokan. Om ikke blir det i tilfelle en 2 liter i løpet av uka og vafler hele dagen. Som dere ser er jeg en evig optimist.
Hva med å steke hamburgeren og så legge på godt med bacon og ost? Ved siden av skjærer du opp sellerirot i staver (så det ligner på pommes frites) og steker i masse meierismør og krydder?
Da har du en lavkarbovariant av junk food som gjør deg mett :) Du kan tilogmed kjøpe den en boks med Fjordland ferdig peppersaus og tømme over sellerirota :)
Eller biffstrimler, litt løk, kanskje noen få tynne strimler med brokkoli, paprika, squash, sopp? Stek i godt med meierismør, krydre godt og tøm over litt fløte. Da kan du få lurt inn litt grønnsaker, bra med fett og mye god smak :)
Ja hva heter meierismør, jeg la på litt vita hjertego alt vi har i hus, og massevis av smårettbacon, men jeg orker ikke mer karbonade(jeg orker ikke vanlig kjøtt, untatt kylling). Glemte seff tilbehør. Gimme some waffles.
Meierismør heter SMØR eller Kviteseidsmør :) Altså den gullfargede pakka med smør som det står SMØR på. Alt annet er juks :p Et ok alternativ er Bremykt, den gule boksen med lokk.
Fint, husker den nå. Jeg har ikke spist det siden jeg var 5(25 år siden).
Hvor kjøper man sånne stix, jeg må få testet om jeg kommer meg ned i vekt eller ikke:P Blir vafler til lunch idag og om jeg får til iskremen(usikker på om det er noe feil i iskremboksen i butikken?), og kylling til middag om jeg kommer meg avsted. Jeg ligger visst på 1500-2100 kcal med snax. 0.25g karb om jeg får tak i lowcarb iskrem.
Argh oppdaget at atkins er en lavkalorikur også, er visst bare å glemme det. Hvilken kur kan man spise så mange kalorier som du må ha for å spise bra? Jeg trodde at fett forbrant fett? forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3813 eller er bare fettfasten noe man trenger på slutten av dietten? Jeg orker ikke spise mindre. Viser bare hvor lite man skal stole på rykter.
flott. sjekk ut www.youtube.com/watch?v=cJQb2odpjkk Rømmeis. Kutte ut sukkeret håper jeg funker? Så bytter jeg vaniljestang med krokan, blir kanskje smoothie istedet:p
ble nøttepose i isen og yoghurt i vaflene, ble litt lite rømme, men da måtte jeg ha mer egg i. Så brukte jeg miksmastern på rømmen, men vi får håpe is er is.
Fra forumhttp://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12950. Kjørte med skogsbæryoghurt også, men ble litt for lite egg så måtte hive halvparten, tilførte egg direkte så ble den nice på slutten. Så hadde jeg litt nøtter i.
Smaker godt, men ble litt løs.
Jeg blir litt forvirret av deg... Noen ganger virker du som å virkelig å ha teket på lavkarbo, andre ganger virker du som om du bedriver gjøn med hele lavkarbo.. Er du seriøs eller kjeder du deg bare?
Hvordan skal jeg tolke deg?? Du VET jo at krokan er sukker, du VET jo at napoleonskake er sukker, du VET jo at yoghurt ikke er helt ok. Eller gjør du ikke?
Har du noen formening om hvor mange karber du får i deg i løpet av en dag da? Og sånn ca med fett og proteiner? På Fedon kan det kanskje gå an med vanlig yoghurt, men ikke på noen av de andre lavkarbo kostholdsretningene :)
Spare til noe godt? :confused: Du kan ikke spare 15g karbs. Du skal ha disse fra grønnsaker som står på tillatt-lista på atkins induksjon. Det er ikke som Grete Roedes Ja-merker :rolleyes:
ja nettopp jeg gidder ikke spise grønnsaker, fordi jeg følger mine egne oppskrifter, og driter i helsa, bare jeg går ned. Jeg vet hva som er bra og ikke, bare prøver å holde meg under 20 karbs så går alt bra. Må bare spise litt vitaminer om det går dårlig med helsa, har ikke spist grønnsaker på 10 år. si at jeg har en halv boks med rømme og skifter den ut med en halv youghurt= 6g, godt å få litt blåbær som er antioksidanter. Så kjører du linfrø istedet for sesam for omega-3, tar meg en pakke ertestuing til helgen som er 6-7 g, helsefrik er jeg ikke, bare må ned i vekt:) Litt nøtter som er 8 g karb, så kan du egentlig ikke spise så mye mer den dagen så venter du til neste dag og kjører litt karbs da og. Jeg vil jo nyte å gå ned, ikke bli deppa fordi jeg må spise noe jeg ikke vil spise og som er uten smak. Om alle tenker sånn så kan hvem som helst gå på kuren. jeg har tatt inn l-carnitine for fettforbrenning, karbs går jo bort bare du løfter rompa og lager mat i 2 timer. Yoghurt er jo også godt for å bli kvitt det som er i magen. Det kan vel være at jeg har misset et poeng, men funker det så er det jo flott. Det kan også være at alt dette inneholder ting jeg ikke vil ha til alle måltid, men mister jeg fett i løpet av dagen så er jeg fornøyd.
Mylog.no og diett.no er for alle, og veldig nice å lete etter mat som er bra for deg.
Vel, da her jeg dårlige nyheter til deg for du vil nemlig ende opp med det motsatte, nemlig å ikke gå ned. Kroppen lærer ganske fort, og når man utsetter den for usunne hurtigkurer svarer den med å tviholde på kiloene.
Og du sier du vet hva som er bra og ikke, men hele tråden her viser det stikk motsatte.
Dersom du ikke ønsker å spise noe særlig grønnsaker bør du kanskje heller se på Skaldeman sitt opplegg?
Takker for tipset, denne ser digg ut, men vil jo ha et sunt kosthold som gir meg vektreduksjon for alltid også, skal man bli vant til det så må man ta det et steg i gangen, så har jeg ikke spist nok fett på 20 år heller. 5 kg er bedre enn ingenting, eksperimenterer til jeg har de 5 så får jeg finne noe bedre eller dårligere. Jeg vil jo ikke akkurat spise konstant feil ting heller for å gi meg problemer på motsatt ende av banen. Kunnskap eller tipping går for det samme, du finner ikke ut av noe før du har testet det. Jeg tipper nok at kroppen har behov for mat jeg ikke spiser til vanlig, men en plass går jo grensa, om det funker vet jeg ikke. Jeg holder vekta om jeg vil, men jeg takler ikke at den står stille. Jeg vil så fort som mulig få meg ei skikkelig brødskive ifall, så fort jeg klarer å takle dette.(kan ikke vite at jeg noengang kommer til å få spist den).
Det er milevis forsjell på tipping og kunnskap! Om du følger en kjent lavkarboretning som Atkins, Ketolysekuren, Skaldeman osv, gjør du ting på en måte man VET funker og som gir kroppen det den trenger av næring.
Kjenner ingen av de igrunn, mer enn hva jeg får tak i her, men du må jo teste om det fungerer for din kropp, om den er bra for helsa kan jo ingen bevise, så du gjør det du vet er best for din kropp, spiller ikke noen rolle hva noen har funnet ut, det er du som må gjennomføre det som trengs for at du skal få den helsen du vil ha? Research ftw, digger det. Greit nok at jeg tester en retning som har vært velkjent i 20 år eller mer, men nye ting som man kan få til er mer inspirerende enn eksisterende informasjon. Jeg har ikke noe problem med å bruke meg selv som research metode, om det fungerer så blir jeg happy, eller så er det å prøve noe nytt. Jeg må nok si ja takk til grønnsaker skal det fungere, men da må jeg også gi slipp på det som er digg og det er vanskelig. Beklager opphetet og lang diskusjon i dag. Jeg er en ekstrem "fighter for my believes". Jeg må ha mer informasjon om emnet, etterhvert som informasjonen kommer inn så er jeg sikker på at jeg finner den rette kuren.
Har testet dietter før, jeg klarer ikke å følge ting som andre lager heh, suger at jeg aldri har spist sunt da, men takk for at du prøver å få det inn i hodet mitt at jeg må spise sunt. Kanskje skal jeg koke kålruletter, og droppe karbs utenom. Makrell i tomat, åssen får dere til å spise det uten å ha brød til? Om jeg spiser carbs en gang i dagen, vil da vekten stå stille til du har brent det bort, eller vil vekten fortsette å gå ned resten av dagen, eller vil det sende signaler til hjernen om at du vil ha carbs og ødelegge forbrenningen? Høres helt sinnsykt ut det jeg sier nå, men det er mange ting som er uklart etter informasjonen jeg har fått så langt.
ja. følger den der, men har unngått grønnsaker de 4 første dagene, og heller tatt baconcrisp heller enn bacon(billigere og det samme inntaket), iskrem med litt sjokolade, og nå nøtter istedet for sjokolade. Rømmeis er bedre enn fløteis(så karb er på 15g i dag). har vært på 25 de andre dagene. det finnes jo kurer med opptil 150 karbs, men fikk høre at 72 karbs i dagen er nok for å komme i ketose, det eneste jeg er usikker på er om når du spiser karbs vil det ødelegge alt, eller vil det bare gi deg en liten stopp, eller vil jeg få høyt blodsukker resten av dagen? Jeg vil heller ha grovt brød enn dette i lengden, men prøver å unngå så godt jeg kan alt som er karb den første uka, så får jeg ta det oppover etterhvert. noe jeg ikke har klart så langt, må ha litt karbs i løpet av dagen:( men denne isen var ihvertfall ikke verdt det på måten jeg lagde den på:P
frokost: linfrøbrød(2 karbs pr 100g) med ost
lunch: linfrøbrød(2 karbs pr 100g) med makrell
middag: kjøtt med ertestuing/kålrotstuing og saus
kvelds: ja hva spiser jeg da? bacon eller iskrem så langt, må ha i meg noe melk men orker ikke melken uten å lage den til.
ja vet ertestuing er verre enn kålrot:P Jeg kødder ikke med lavkarbo, jeg orker bare ikke å lese så mye, og jeg er litt av en kverulant, jeg vil bare ha det beste som jeg kan få til enhver tid, og det gjelder også gratis informasjon. Om jeg kjeder ræven av meg ja det gjør jeg, jeg har bare tenkt på mat i hele dag og det smakte ikke godt hele tida. Som du ser er jeg ikke veldig sosial, bare elsker å prate med folk. Jeg har enda ikke fått inn bøkene mine som har ligget fra biblioteket i 5 måneder. 15 timers åpningstid.
er nemlig det jeg ikke har gjort. Det finnes ingen fasit svar. Håper jeg må på do snart, ellers har jeg fått meg problemer. 800g på en dag opp er mye hva? og tusen takk for at noen setter meg i tvil:) Jeg tviler på at jeg orker mer is.
Latskapen lenge leve. Ser at du åpenbart ikke har giddet og tatt en titt på linkene som du har fått en gang. Forventer du virkelig at du skal få alt rett opp i hendene? Ta en titt på linkene, gå på biblioteket og lån deg noen bøker, så skal du se at det går så mye bedre. Litt innsats må man legge i det selv.
Jeg forstår ingenting av denne tråden jeg. Men, om TS ønsker å gå ned i vekt, så må h*n rett og slett bite i det sure eple og begynne å spise riktig. Spise gode norske grønnsaker, er jo sååå mye godt der ute. Spis skikkelig med rent kjøtt, egg og ekte smør- ikke det der ekle margarinen. Med tiden vil du oppdage at du liker dette, mye bedre enn det du likte før. Man kan da ikke være 30 å ikke spise grønnsaker
Fant hvetekli og linfrø til å inneholde mer fiber enn karbs(-23,5 og -34.5). Det gjør vel det kurant til å lage noe av? Fiber er også tellende som karbs sant?
pekannøtter
paranøtter
molter
bringerbær
pærer
granateple
sopp
oliven
stilkselleri
rosenkål
kruspersille
endivsalat
avocado
alt dette kan spises?
jeg trakk det bare ifra fordi fiber gir deg mer enn karbs.
doh linfrø gir deg veldig mye karbs til sammen om du spiser mye av det.
Skulle ikke tatt så mye vann i:( Denne grøten tar nok en times tid å få i seg. 5g karbs heh. Jepp jeg har nok litt troll i meg, Jeg er så pratesjuk at det nesten ikke går an. Jeg glemte å introdusere meg sjølv også(vanlig for aspergere), men ikke at du ikke kan stoppe kjeften på meg:( Selfishness delux, dere får ta det med ro, jeg vil bare det beste for meg selv og resten av folkene, men jeg er en idiot noen ganger, strukturering i matlaging er et helvete, men så deilig at det finnes folk som gidder å si noe.
Wow. Lite er mer inspirerende enn noen som sier at de virkelig vil noe, men ikke er villige til å gjøre noe særlig for å nå målet, noen som ber om informasjon, men ikke er villige til å ta det til seg...:D
blir ikke inspirert om jeg ikke finner noe godt å spise:( Man kan lese opp og i mente, men hjelper ikke om magen er vandt til noe annet. Vanskelig å venne seg til mat du aldri har spist:) Jeg tar til meg informasjonen men jeg orker ikke spise maten. Må bare finne noe jeg kan lage som er godt og ikke er carbs. En uke nå, jeg har så lyst på melk og frokostblanding eller et brød. Ellers må jeg finne meg en annen kur, om jeg venter og venter uten å få noe bra. Forstår at dere blir frustrerte, men jeg skjønner ikke åssen man kan leve på denne dietten. Til og med kjøtt og saus smaker feil uten poteter eller noe til. Hvordan klarer dere det? Har dere det samme problemet eller er det bare det at man blir vandt til det? Rømme til frokost? jeg må ha noe annet enn kjøtt og har lyst på melk men jeg tåler det bare med frokostblanding(60g karb er for mye:(). Jeg har prøvd i hvert måltid å finne noe godt, men lite jeg har lyst å spise som er protein/fett alene. Her handler det visst om feil gane og mage, ikke så mye om feil informasjon i hodet:)
De fleste av oss satte oss inn i hva lavkarbo består av og hvilken mat man bør la være og hva man bør spise. Vi veide for og imot om dette var et kosthold som paset oss. Vi la kanskje ut noen tråder her for å få tips og hjelp til å tilpasse kostholdet oss og våre ganer.
Så legger de fleste av oss godviljen til, leter etter ting vi kan spise og som vi liker eller kan lære oss å like. Og sååå går vi ned i vekt, blide og fornøyde ;)
Altså, start med å sette deg inn i hva kostholdet faktisk går ut på, lage en liste over hva du liker og få tips til hvordan du kan få det til å bli lavkarbo :)
Edit: du synes saus blir feil uten potet til? Har du forsøkt å bruke sellerirot som jeg tipset deg om lenger bak i tråden? Eller blomkålmos, noe som er veldig populært her.
Har du i det hele tatt forsøkt noen av tipsene og rådene du har fått her?
Hadde sellerirot men glemte å teste det ja. Smaker sellerirot som selleri? Hva med resten av dagen da, det er det som er største problemet, jeg får ikke til å lage brød, stress å lage vafler hele tida. Alt smuldrer seg opp, og jeg har lyst på syltetøy på de. Jeg har liksom 5 ting jeg har lyst på å velge mellom, og ingen av de er godt alene. Suppe har jeg aldri spist, alltid spist ris til kjøttet. Jeg kan jo forsøke en litt mer karb kur så jeg kan spise brød til eggene og baconen, men det blir vel vanskelig å komme under 72 karbs med dette hele dagen og det er det jeg har lyst på. Så er jeg jo vandt til 200-300 karbs ellers. Skal jeg velge blir det vel baconcrisp hele dagen med noe salt på og jeg skulle funnet meg en melk jeg kan drikke. Yoghurt eller rømme hadde ikke vært så verst. Så kylling til middag, men da kommer jeg til å få problemer. Unnskyld latskap det skyldes heller at jeg heller vil prate. Ikke særlig inspirerende for folk som sliter det her, men vi får håpe det ordner seg.
Om du river blomkål (eller kjører blomkålbiter i blenderen) vil du få finhakket blomkål. Den kan du steke i masse meierismør og kryddre godt. Fungerer utmerket som tilbehør! Sellerirot, om du steker det en stund (selvsagt i meierismør) og krydrer vil smaken minne om pommes frites. Fordlands peppersaus , ferdig i boks, er helt ok å bruke ved siden av.
Brød.... har du forsøkt noen av oppskriftene her? I såfall hvilke? Kanskje vi kan tipse deg om noen du ikke har forsøkt og som vi er fornøyde med?
Har en knall vaffeloppskrift! Den smaker som vanlige vafler, enkle å lage og fine å steke :)
Det er masse hjelp å få her -om du faktisk vil ha hjelp og ikke bare kjøre dit eget løp ;)
Uavhengig av om du kjeder deg for tiden og tuller med oss eller om du er seriøs, her kommer et seriøst svar fra meg:
Det ser ikke ut som om du er motivert for dette i det hele tatt. Det eneste fokuset du har er å ta av flest mulig kilo på kortest mulig tid. Du syns lavkarbokostholdet er vanskelig, du liker ikke maten og det ser ikke ut som du er villig til å forsake potet, ris, iskrem, brød etc. Du er heller ikke villig til å sette deg inn i grunnprinsippene for dette kostholdet. Du kommer neppe til å lykkes i å oppnå et varig vekttap om du fortsetter på lavkarbo. Skal du lykkes kreves det en livsstilsendring. Du kan ikke forvente å kunne gå tilbake til ditt gamle høykarbokosthold når du har nådd målet ditt (hvis du i det hele tatt klarer å nå det med din innstilling) uten å gå opp igjen i vekt.
Jeg tror at en lavkaloridiett og trening passer deg bedre. Da kan du i teorien spise akkurat det du vil så lenge du holder deg under en viss kalorigrense, og så kan du trene bort enda flere kalorier. Her kreves det jo selvsagt også en livstilsendring, men du trenger i hvert fall ikke å utelukke alle disse tingene som du selv mener du ikke klarer å leve uten.
Begynner å forstå det, ville oppnå mer på kortere tid bare. har jo allerede tatt av en cm, og har noenlunde greid å holde meg under 30-40 karbs, det må jo være en mulighet der ute for å holde ut. Jeg tviler på at jeg går oppigjen om jeg må spise karbs igjen, for det tillater jeg ikke. Kuren er jo også bra for å holde seg unna diabetes.
Hva med sukkerfri yoghurt, rømme og bacon? Ta oppi litt bær eller grønnsaker.
sellerirotstuing om det smaker godt eller ertestuing/kålrotstuing. Salt kjøtt til middag. Så tror jeg at jeg er nødt å finne et lavkarbo brød og ha sild/rømme og makrell/laks til. skal se om jeg finner noe som jeg kan spise hele dagen. Når kuren er over kan jeg jo tillate meg opp til 150 karbs.
Kom på at man kan spise rømmedip, kanel og tørka kjøtt også. Så skal jeg lage fet kakao med sukrin.
Frokost: agurkrømme med tørka kjøtt
lunch: agurkrømme med tørka kjøtt
middag: biffkjøtt med grønnsaker og dip variasjon reker/makrell/laks og kylling
kvelds: egg/bacon og rømme og kjøtt
ostekjeks om jeg har lyst på.
kan jo bytte ut alt ettersom. evt creme fraiche i middagen.
mm chili.
Jepp testa alt det igrunn men jeg hadde ikke fiberhusk så brukte jeg linfrø som ble en kaloribombe(leste feil). Jeg prøver å finne noe som er så lettvint som mulig. 3 timer på kjøkkenet for mislykka er kjipt. Kjøper spekekjøtt i dag om jeg finner. det skal bli nam, jeg kan nesten ikke vente på makrell/laks med rømme! Bare å bytte ut poteter med rømme som er bedre enn poteter, og det kjøler likegodt ned saltsmaken.
Det høres jo ut som du har funnet deg noen få ting du liker, med lavt karboinnhold. Så det handler vel om å finne flere ting å ha på lista, så det ikke blir for ensidig?
Du trenger jo kanskje ikke prøve masse nytt hver dag, det må bli veldig slitsomt og overveldende?
Kan du ikke foreløpig holde deg til de få tingene du klarer å spise, og så prøve ut en ny ting f.eks. hver dag eller annenhver dag eller noe sånt?
Noen tips:
-Hva med stekt kjøttdeig? Bare stek i litt meierismør og krydre litt. Server med revet ost på. Etter hvert kan du kanskje legge til litt hakket løk, tomat, sopp, squash i biter, om du ønsker prøve deg på litt mere grønnsaker.
-Løvbiff er veldg enkelt og godt! Jeg bruker steke et par stykker, legge litt ost på den ene (norvegia eller kremost med urter) og legge den andre oppå. Lar det ligge på svakeste varmen panna til osten har smeltet.
-rugsprø inneholder visst 6 karb. pr skive. Om du ikke spiser mer enn en eller to til et måltid, men med masse smør og pålegg, så er disse kanskje ikke så ille? Om det ikke er et alternativ å bake selv.
-stekt egg og bacon? Husker ikke hva du har skrevet om dette? Jeg syntes det var rart å spise det uten brød i begynnelsen, men nå har jeg vennet meg til det og synes det er kjempegodt.
-pisket krem er godt om du skal kose deg med noe. Jeg bruker å søte med litt splenda og ha i litt vaniljepulver fra helsekosten.
Digg med fenalår og rømme mm. Beste måltid så langt, fikset meg biff med grønnsaker og rømmesaus til middag. 1 boks rømme på en dag, går det an da? Så kjøpte jeg meg saker til å lage sjokoladelavkarbo. har en skål i kjøleskapet nå, jeg fulgte oppskrifta for diabetes jeg fikk fra sunkost, og la til 50g kokosmasse og mandeldråper og rømme, håper jeg ikke har gjort noe galt når jeg lagde det, koster flesk så håper det varer en stund. jeg kan ihvertfall ha god samvittighet. Takker for siden:) Godt med noe godt etter 3 timers fjelltur(turen var antagelig 20-30 % stigning, måtte krype noen plasser). trener alt fra 2 til 3 timer 5 dager uka i mange måneder nå så jeg håper virkelig jeg snart kommer i mål med 10 kg. Må bygge muskler så jeg slipper å bygge mer, så renner det av meg.
Ekstremt dårlig oksygenopptak når jeg nå er hjemme, finnes det noe mot sånt no? Håper lavkarbo ikke er en ufordel, jeg regner med at du behøver blåbær etc..? Tester monster-lavcarb nå.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.