1 pk tørrgjær (eller fersk)
3 dl glutenmel
1 dl kruskakli
2 dl pofiber
ca. 3,5-4,5 vann
2 ss olje
1/2 ts salt
1 liten ss sukrin
Løs opp gjæren i litt varmere enn lunkent vann, ha i olje (eller smeltet smør), ha i det tørre og lag deig.
Heves lunt i ca 20-30 min.
Pensle med vann.
Kna og elt litt, form brødet og stek midt i ovnen på 175 grader. Husker ikke hvor lenge det stekte, men tok det ut når det begynte å bli antydning til "hult brød- lyd" da jeg banket lett oppå det, og det var gyllent.
Ser ut og smaker som brød. Nydelig frokost for meg som er i retning fedon ihverfall:)!
Lager deigen nå, men skjønner ingenting. Sikker på at du bare bruker 2,5 dl vann og 2 ss olje?? Det blir jo ingen deig en gang, er bare helt knusktørt! Hva har jeg misforstått nå? :p
For det første måtte jeg bruke ca dobbelt så mye vann og olje for at det skulle være nok. Og når deigen hadde hevet i 30 minutter var den skikkelig merkelig, litt som en gummiklump som satt veldig godt sammen, kunne ta tak i den og løfte hele greia ut av plastbollen uten at noe hang igjen. Knadde den litt for å få ut luft, men kanskje ikke godt nok, for da jeg la den i brødform og satte den i ovnen hevet den seg veldig, slik at det ble et stort luftrom rett under "brødtoppen".
Stekte den i over en time totalt tror jeg, med lavere varme på slutten, og selv etter all denne tiden var den skikkelig gummiaktig og deigete i midten. Tok brødet ut av brødformen og lot det kjølne seg før jeg skar brødet i skiver. Brødet ble forresten helt flatt, bare noen cm høyt :p
Har nå smakt på to skiver. Vet ikke helt hva jeg synes om smaken, for konsistensen ødelegger så veldig. Selv etter å ha ristet brødskivene på full guffe i brødristeren flere ganger var skivene fortsatt deigete og gummiaktige.
Ja, men jeg synes sånne produkter er så dyre i Norge. Har ikke råd til slikt i lengden :o Men jeg sliter med å finne tilsvarende produkter på iHerb ettersom jeg ikke helt vet hva det kalles :o
Lagde brødet på nytt i dag, da byttet jeg ut en del av glutenmelet med linfrø, solsikkefrø og sesamfrø(og selvfølgelig de andre ingrediensene) ikke så mye av hver, deigen var lett å røre sammen.
ble en annledes deig, våt, deigen dras når den formes. Den får masse "striper", men brødet i dag var svært luftig, IKKE TUNGT, og hadde sprø skorpe.:p
Hevet seg mases i ovnen, satte det inn da jeg skrudde på ovnen.
Synd jeg lagde på slump, og ikke har målene nøyaktig, men vet det var mellom 4 og fem dl 37 graders temp. vann.
Jeg må vel bare si at JEG ELSKER DEG FREDRIKKE07! :D
Har akkurat spist to BRØDskiver, og det var GODT!
Jeg forandret litt på oppskriften siden jeg kan spise litt mer karber. Jeg erstattet 1 dl glutenmel med sammalthvete (ca 30 kh + på hele brødet) en ts salt i stedet for 1/2 og litt mindre kruskakli (men det var av den enkle grunn at jeg glemte det og prøvde å arbeide det inn i deigen etterpå;) )
Og dette var suksess! Det ble en smule vått, men det er min feil som ikke hadde i nok glutenmel eller kruskakli;)
Så tusen tusen takk for at du la ut oppskriften!! :D
Jeg får så lyst til å prøve å lage brødet igjen på "ordentlig" måte nå, men jeg er litt usikker... For tidligere har jeg fått beskjed om at jeg ikke bør spise så mye gluten. Mens å spise dette brødet blir jo veldig mye gluten. Oh the dilemma :p
[quote=nightly;1192545]Jeg må vel bare si at JEG ELSKER DEG FREDRIKKE07! :D
Har akkurat spist to BRØDskiver, og det var GODT!
Så koselig! He,he! Alltid hyggelig å bli elsket!:D
Den siste varianten bør du også prøve:), deilig , luftig BRØD med sprø skorpe:p!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.