< Tilbake til oversikten

Deilig hjemmelaget BRØD!

Fredrikke07 sa for siden:

1 pk tørrgjær (eller fersk)
3 dl glutenmel
1 dl kruskakli
2 dl pofiber
ca. 3,5-4,5 vann
2 ss olje
1/2 ts salt
1 liten ss sukrin

Løs opp gjæren i litt varmere enn lunkent vann, ha i olje (eller smeltet smør), ha i det tørre og lag deig.

Heves lunt i ca 20-30 min.

Pensle med vann.

Kna og elt litt, form brødet og stek midt i ovnen på 175 grader. Husker ikke hvor lenge det stekte, men tok det ut når det begynte å bli antydning til "hult brød- lyd" da jeg banket lett oppå det, og det var gyllent.

Ser ut og smaker som brød. Nydelig frokost for meg som er i retning fedon ihverfall:)!

En skive, 40 g, inneholder 3,8 g karbo.

Bokhylle sa for siden:

Takk for tips, dette brødet skal jeg prøve å få bakt selv! :) Super oppskrift for oss som ikke liker masse frø i brødene.

Bravo sa for siden:

Takk for oppskriften, kan du kikke på rosateksten over og se hva som mangler? Er det vannet?

Det er vannet ja, godt det er noen som følger med:D!

Biggie Small sa for siden:

Snakk om fiberbombe! Hva med gluten-lukt/smaken da, er den tydelig?

Synes den er svært lite fremtredende! :)

Bokhylle sa for siden:

Lager deigen nå, men skjønner ingenting. Sikker på at du bare bruker 2,5 dl vann og 2 ss olje?? Det blir jo ingen deig en gang, er bare helt knusktørt! Hva har jeg misforstått nå? :p

Bruker forresten fiberhusk i stedet for pofiber.

Bokhylle sa for siden:

Oida, dette ble ikke så bra gitt.

For det første måtte jeg bruke ca dobbelt så mye vann og olje for at det skulle være nok. Og når deigen hadde hevet i 30 minutter var den skikkelig merkelig, litt som en gummiklump som satt veldig godt sammen, kunne ta tak i den og løfte hele greia ut av plastbollen uten at noe hang igjen. Knadde den litt for å få ut luft, men kanskje ikke godt nok, for da jeg la den i brødform og satte den i ovnen hevet den seg veldig, slik at det ble et stort luftrom rett under "brødtoppen".

Stekte den i over en time totalt tror jeg, med lavere varme på slutten, og selv etter all denne tiden var den skikkelig gummiaktig og deigete i midten. Tok brødet ut av brødformen og lot det kjølne seg før jeg skar brødet i skiver. Brødet ble forresten helt flatt, bare noen cm høyt :p

Har nå smakt på to skiver. Vet ikke helt hva jeg synes om smaken, for konsistensen ødelegger så veldig. Selv etter å ha ristet brødskivene på full guffe i brødristeren flere ganger var skivene fortsatt deigete og gummiaktige.

Hva gjør jeg feil?? :S

Bokhylle sa for siden:

Ops! Glemte helt å si at jeg brukte 2 dl glutenfritt mel og 1 dl mandelmel i stedet for 3 dl glutenmel.

Vil tro at det ble slik pga avikene du har fra orginaloppskriften.

Fiberhusk og pofiber blir nok ikke det samme.Fiberhusk bruker man gjerne en liten mengde med, ofte med t-skje-mål:).

Og du bruker glutenFRITT mel, det har jeg ingen erfaring med, ettersom det har veldig mye karber.

Men jo det stemmer, bruk mer vann eller fløte. Det skal jeg straks korrigere.

Deigen med orginaloppskrift blir også litt seig, men brødet er veldig godt når det blir stekt.

Christine sa for siden:

Kor får en kjøpt pofiber?
Er det nokon som veit om erstatning for det kanskje? :D

Brødet høyrtes veldig godt ut!! :D

Bokhylle sa for siden:

Takk for svar! Trodde at pofiber og fiberhusk var sånn ca det samme, men da har jeg lært at det er det ikke :) Får man kjøpt pofiber på iHerb?

Og hva er glutenmel? Jeg trodde det betydde glutenfritt mel :o

Pofiber får du kjøpt på mange daligvareforretninger og på helsekost:).

Glutenmel er det motsatte av glutenfritt mel;), fås kjøpt på helsekost.

Bokhylle sa for siden:

Ja, men jeg synes sånne produkter er så dyre i Norge. Har ikke råd til slikt i lengden :o Men jeg sliter med å finne tilsvarende produkter på iHerb ettersom jeg ikke helt vet hva det kalles :o

Lagde brødet på nytt i dag, da byttet jeg ut en del av glutenmelet med linfrø, solsikkefrø og sesamfrø(og selvfølgelig de andre ingrediensene) ikke så mye av hver, deigen var lett å røre sammen.

ble en annledes deig, våt, deigen dras når den formes. Den får masse "striper", men brødet i dag var svært luftig, IKKE TUNGT, og hadde sprø skorpe.:p
Hevet seg mases i ovnen, satte det inn da jeg skrudde på ovnen.

Synd jeg lagde på slump, og ikke har målene nøyaktig, men vet det var mellom 4 og fem dl 37 graders temp. vann.

nightly sa for siden:

Ingen som har skrevet noe om brødet... Var det godt? :)

nightly sa for siden:

Jeg må vel bare si at JEG ELSKER DEG FREDRIKKE07! :D
Har akkurat spist to BRØDskiver, og det var GODT!

Jeg forandret litt på oppskriften siden jeg kan spise litt mer karber. Jeg erstattet 1 dl glutenmel med sammalthvete (ca 30 kh + på hele brødet) en ts salt i stedet for 1/2 og litt mindre kruskakli (men det var av den enkle grunn at jeg glemte det og prøvde å arbeide det inn i deigen etterpå;) )

Og dette var suksess! Det ble en smule vått, men det er min feil som ikke hadde i nok glutenmel eller kruskakli;)

Så tusen tusen takk for at du la ut oppskriften!! :D

Bokhylle sa for siden:

Jeg får så lyst til å prøve å lage brødet igjen på "ordentlig" måte nå, men jeg er litt usikker... For tidligere har jeg fått beskjed om at jeg ikke bør spise så mye gluten. Mens å spise dette brødet blir jo veldig mye gluten. Oh the dilemma :p

[quote=nightly;1192545]Jeg må vel bare si at JEG ELSKER DEG FREDRIKKE07! :D
Har akkurat spist to BRØDskiver, og det var GODT!

Så koselig! He,he! Alltid hyggelig å bli elsket!:D

Den siste varianten bør du også prøve:), deilig , luftig BRØD med sprø skorpe:p!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.