< Tilbake til oversikten

Bento-matpakker

Yatta! sa for siden:

Bento er en japansk "matpakke" tradisjon. Jeg ser at flere her inne på lavkarbo-forumet har skrevet litt om det. Mer sunn mat! :)

Ble litt inspirert da jeg leste om den usunne maten som ble levert på skolen i en tråd her inne.

Så kanskje poste bilder av sunne matpakker/mat man har sendt med poden til skolen/bhg ? Vet at det nå er sommerferie for mange, men kanskje det er nå man har tid til å eksperimentere litt ? I Japan bruker de egne figurer for å forme ris og grønnsaker. På Ikea får man kjøpt mange fine små former som kan brukes i Bento bokser.

Googler du Bento får du veldig mye opp, både som linker og bilder.
F.eks:
Just Bento
J-list
Neo Tokyo i Oslo er positive til å importere flere typer Bento bokser hvis interessen er stor. De har allerede noen, men da jeg var innom synes jeg Hello Kitty bentoene var altfor små.

Gracella sa for siden:

Jeg kjøpte en bento-boks som ser omtrent slik ut:
www.ebay.co.uk/itm/Lock-Lock-LUNCH-BENTO-BOX-SET-w-Insulated-Bag-Chopstick-/270648850158?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item84b738aaa6
Min er med japansk kirsebærtremønster på og så jo rettelig så lekker ut, men den er så altfor liten til å være stor nok :rolleyes:. Bruker den en sjelden gang, men da har jeg med en boks i tillegg.

De eggeformene synes jeg er kjempefine og bruker de ofte for å bare piffe opp en vanlig matpakke.

Japansk lunchbokskunst ser helt fantastisk ut, men det var dette med å få tid til å gjøre det da (selv om jeg tror at det går fort hvis man først har lært seg kunsten)

Yatta! sa for siden:

Supert! Nå ble ihvertfall jeg inspirert :) Takk for tips! :)

Kitt sa for siden:

Her er enda en variant!

Bonus sa for siden:

Aaah.. Det var da et knall tips.. Det passer sykt bra med at jeg skal til Japan om to uker :D :D

LadyLike sa for siden:

Jeg kjøpte meg Laptop lunsh bento matboks og per i dag bruker vi de små boksene inni til ungene i barnehagen slik at de får litt forskjellig mat.

Når jentene blir store og går på skolen skal de få seg en slik hver, også lager vi matpakken ferdig om kvelden sammen med jentene. Slik kan de være med å bestemme hva de skal ha i matboksen, hjelpe til og dermed forhåpentligvis gleder seg til lunsj :)

Jeg husker at jeg alltid hatet matpakke og kastet den for det meste, brødskive ER kjedelig i lengden!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.