< Tilbake til oversikten

Lavkarbo - konkrete matforslag?

idontknow sa for siden:

Hei.

Jeg er den nye, grønne lavkarbojunkien her på forumet på 25 år.
Jeg må først si at jeg syns denne filen var veldig bra!

Jeg savner en annen type slik som kan henges på kjøleskap, for meg (og andre) som totalt nybegynner på dette.

Lurer derfor på om noen har noen KONKRETE matforslag til hvert måltid for meg som skal teste ut denne lavkarbo-strategien, gjerne med fler forslag for ev. variasjon.

Har du noen tips til hba jeg kan spise til;

• Frokost?

• Lunsj?
    (- Evt mellommåltid?)

• Middag?

• Kveldsmat?

• For raskest mulig vektnedgang/fettfjerning! :)

(Obs: Må beklage om det finnes en tråd àla dette fra før, men som ny her på forumet har jeg ikke helt rukket å "søke meg" frem.)

Charlott sa for siden:

I den linken du fikk av meg, finner du en egen bolk som linker videre til alskens oppskrifter :)

Hvor mange karbohydrater ca har du tenkt til å legge deg på?

Nerthus sa for siden:

Oppskriftsforumet har tråder som omhandler frokost, lunsj, middag og evt mellommåltid, ta en tur innom og les litt :)

Anbefaler ellers at du velger deg en retning, kjøper boka og leser. De har gjerne en del oppskrifter også. Ellers er Hexeberg dyktig på kokebøker innen lavkarbo :)

idontknow sa for siden:

Jeg tenkte meg på 20, jeg :) et noe ubevisst valg, da jeg er usikker på hva som er "riktig" for meg, men jeg vil ta av mest mulig, forest mulig :)
Takker til deg, Nerthus. : ) Burde jeg jo tenkt på da, haha! .. Ferskinger som meg ass.. ;p Ikke bli lei av meg enda!

Charlott sa for siden:

Om du kikker heeelt nederst på Gerds Journal, finner du hele dagsmenyer, beregnet på ketolyse, altså ca 15 karber pr dag :)
Kan det være et sted å starte kanskje? Du kan legge til litt ekstra på tallerkenen, eller øke porsjonene litt?

idontknow sa for siden:

God idè!
Jo mindre, jo bedre, føler jeg! :) Jeg tror at bare det å redusere matvarene litt, og se på kh pr 100g, så er det en god start i seg selv - enig?

Er redd jeg i starten vil få litt problemer med å greie å holde nøyaktig maks 15kh pr dag.

Charlott sa for siden:

Du MÅ ikke ligge på akkurat 15 gr karber pr dag, om det går opp til ca 20 er det helt greit :) Den vanligste nybegynnerfeilen er gjerne å spise FOR LITE fett og for lite karber. Næringsfordelingen skal være ca 75% fett, 20% proteiner og 5% karber. Sånn ca :)

En annen tommelfingerregel er å styre unna produkter som har mer enn 5 gr karber pr 100 :)

Jabba sa for siden:

Frokost: stekte egg og bacon, osteknekkiser med meierismør og syltepålegg, Nannahs knekkebrød med meierismør og makrell i tomat
Lunch: salat m egg og reker, kald hjemmelaget karbonade, kokte egg m reker og avocado, middagsrester eller Skyr m en skvett fløte og litt nøtter / frø
Middag: biff med fløtegratinert sellerirot og championg, blomkål og asparges, ovnsbakt laks med saus av kremfløte og litt fiskebuljong og masse herlige grønnsaker
Kveldsmat: 1/2 avokado m reker, en neve hasselnøtter, osteknekkiser med roastbiff og majones

idontknow sa for siden:

Takk for tipset! :)
Mye godt man kan spise ser jeg, uten å måtte ha med det karbobompe-brødet! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.