< Tilbake til oversikten

Sukrin - for godt til å være sant?

Roadie sa for siden:

Jeg har alltid vært en søtmons. Ja, nærmest sjokoholiker. Det fins ikke noe bedre enn sjokolade for meg ... Mmmmmmmm:D

Etter at jeg oppdaget at jeg ikke tåler atkins-barene nor særlig godt(stor sorg, elsker de), har jeg faktisk holdt meg unna søtt og sjokolade i flere uker. Det har gått helt greit, men vært litt vanskelig. Fløte har vært en god erstatter(men usikker på om det ikke er så bra for meg, det heller).

Så oppdaget jeg sukrin-melis her i forrige uke. O la la! Blander det ut med litt kakao-pulver, og jeg har den deiligste, søteste sjokolade-melisen! Jeg spiser med skje og koser meg gløgg i hjel:D

Men....er dette for godt til å være sant? Ingen kalorier, ingen karbohydrater man trenger å telle med?

Jeg har spist dette hver dag i nesten to uker nå.

Jeg har ikke fått hverken økt sultfølelse eller økt søtsug(kanskje litt lyst på mer sukrin da), og heller ikke gått opp i vekt. Blir litt kvalm hvis jeg spiser for mye(så mengdene begrenser seg litt selv), men langt ifra sånn som med maltitol og andre søtningsmidler.

Men kan det være rikig at det hverken har kcal eller karber i seg? Kan det være sunt å spise dette hver dag? I så fall er dette produktet jeg har lett etter hele livet....kjærlighet ved første kyss:p

Yrla sa for siden:

Om magen din tåler det så hvorfor ikke? Kakao-pulveret inneholder karbohydrater.

Roadie sa for siden:

Ja, det tenker jo jeg også.

Men kan det virkelig være rikig at sukrin inneholder null kalorier:confused: og null karbohydrater? Er det i realiteten mulig?

Silversun sa for siden:

Sukrin er vel et karbohydrat, men menneskekroppen greier ikke å spalte sukrin, og det blir derfor ikke tatt opp i tarmen. Slik har jeg forstått det i hvert fall:)

lillemeg88 sa for siden:

jeg spiste også det i en periode, og fy fader så dårlig i magen jeg ble etterhvert! betyr ikke at du kommer til å bli det, men bare vær litt obs på at det kan skje :P

lillemeg88 sa for siden:

leste forresten et sted (finner ikke tilbake til hvor:( ) at det er noe kalorier i sukrin, men er noen regler som sier at er det under så så mye pr 100 g er de ikke forpliktet til å skrive det. tror det er noe sånn som, om det er under 1 kcal pr 100 gram eller noe, men husker ikke heelt..

Kitt sa for siden:

Sånn er det i hvert fall med karbohydrater. Produsentene er ikke forpliktet til å oppgi det dersom det er mindre enn 1 karbohydrat pr 100g vare!:p

runnmensunn sa for siden:

Ah...hvis det går greit, hvorfor ikke kose deg? :D
Hvis du en dag merker følger av spisingen så får du ta de da, lev i nuet og kos deg :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.