Er det sånn at det holder å se på karbohydratinnholdet for å se om en matvare er godkjent?
Vil stivelse og alt sånt være inkludert i det tallet, så hvis det er lavt er det ok?
Da trenger man ikke å bry seg om det står potetstivelse, sukker e.lign nevnt på innholdsfortegnelsen?
Men hvorfor er det da noen som mener at man skal lage egne krydder, og at tacokrydder/grillkrydder og sånt fra butikkene ikke skal brukes?
Blir litt forvirret fordi det står i noen lavkarbooppskrifter jeg har lest at man kan bruke soyasaus fra flaske og sånn, men det er kanskje rent nok?
Har ikke fått sjekket flaskene, så jeg har ikke lest på dem og buljongterninger og sånt ennå.
Jeg blir bare litt forvirret fordi mengdene f.eks grillkrydder man bruker er så små at det vel ikke blir snakk om så store mengder karbohydrater, men er det noen andre stoffer man skal være oppmerksom på da?
Er det f.eks noen stoffer i dem som kan gjøre at de blir såkalte party-stoppere eller noe?
Eller er det alltid nok å se på karbohydrater?
Også i posesupper og sånn?
Trodde man nesten måtte lage alt selv for å få det renest mulig, men da er det altså greit med noen lammesliders/kjøttboller og sånt, selv om det inneholder stivelse etc, bare karbohydratene er lave nok?
Håper ikke dette er et for irriterende selvfølgelig spørsmål.
Har bare ikke lyst til å sabotere meg selv fordi jeg ikke tørr å spørre om noe jeg er i tvil om.
Hei,
Jeg regner med at din forvirring har bakgrunn i at du ikke har tatt hensyn til hvilken lavkarbo filosofi de ulike tips og råd her inne henviser til – husk og les filosofiboksene. Det er veldig mange her inne som spiser ketogent og så er det er ett hav av forskjell mellom lavkarbokostholdene ketogene dietter og Lindberg. De ligger i hver sin ende av lavkarboskalaen, en mer detaljert definisjon på lavkarbo finner du her.
Så, jeg vil anbefal at du tar deg ett dypdykk i noen av Lindbergs bøker, de kan du eventuelt låne på biblioteket.
Når det er sakt så er heller ikke Lindberg for sukker da det har høy GI, så ja, det er viktig å lese hele innholdsfortegnelsen ikke bare totalt antall kh.
Mange av krydderblandingene man kjøper i butikken som taco, fajita etc. innholder mye sukker og derfor velger mange av oss å lage det selv.
Noen velger å bruke for eksempel å bruke soyasaus og lignende fordi de bruker det i små mengder en sjelden gang…
Nei, det holder ikke og bare lese totale antall kh i en matvare/ingrediens – man må nok sjekke hvor mange kh som kommer fra for eksempel sukker… matvareindustrien har vært flinke til å tilføre sukker i de utroligste matvarer. Litt styr i begynnelsen men man lærer seg fort hva som kan brukes og ikke.
Igjen, posemat og annen halvfabrikat inneholder ofte mye sukker i tillegg til mye andre tilsetningsstoffer og salt… for oss på ketogene kosthold er dette helt uaktuelt med posemat på Lindberg må du også ta hensyn til GI. Siden jeg bare har skumlest en av hans bøker så kan jeg ikke utale meg om det er noe halvfabrikata som er gangbart.
Mange av oss som spiser ketogent og sikkert en del andre også har en 5 g kh grense, har matvaren/ingrediensen mer enn 5 g kh pr 100 g så er den uaktuell. …men her finnes det unntak selvfølgelig som f.eks. hvitløk og andre ting man bruker i begrensede mengder.
Hva som er brukbart av ferdiglagde kjøttvarer, som ’lammesliders/kjøttboller og sånt’ så må du lese næringsinnholdet og se om det samsvarer med Lindbergs filosofi.
Takk.
Må visst lese mer skjønner jeg, men dette var god hjelp til jeg kommer så langt.
Sliter en del med sykdom som gjør at det kan være vanskelig å rekke alt i hverdagen når jeg har gode perioder, og har derfor ikke kunnet prioritere å bruke mye tid på å få lest nok, men det kommer.
Men var godt å få en tilbakemelding så lenge så jeg ikke jobber mot meg selv før jeg får lest nok.
Men det har vært flott hjelp i de Nybegynner-trådene.
Ble bare litt forvirret på det her...og om det er greit å erstatte fløtesauser, smør etc med f.eks et par egg ekstra eller en laksefilet til?
Karbohydrater i en vare er enten stivelse eller sukker. Det er like ille med de to, men poenget er vel hvor mye av retten dette med mye sukker/stivelse utgjør. Hvis du f.eks bruker en teskje med grillkrydder som inneholder sukker, dekstrose eller hva de måtte velge å kalle det, i en svær gryte av noe, så utgjør jo ikke det noe særlig.
Det lureste du kan gjøre er å, først og fremst, lese en bok som handler om kostholdsfilosofien du har valgt deg. Her inne er det veldig mye og ofte forvirrende og motsigende info å finne, så anbefaler egentlig ikke nybegynnere å begynne å prøve å finne svar på basics her.. Først lese boka og sette seg inn i retningslinjene, så bruke forumet til å utdype infoen:)
Takk for svar. Skal absolutt gjøre det, og likte forresten det det sto hos deg med "Lindberg med modifikasjoner", for det er vel litt der jeg er også.
Er ikke fastlåst på Lindberg, men av det jeg har lest har jeg vært enig i veldig mye av det han sier, og fordi jeg har trengt å ta dette gradvis har jeg ikke kunnet starte enda mer ekstremt, men er veldig nysgjerrig på dette med Ketolyse, og skal absolutt lese mer...
Det er vanskelig når man ikke har en spesiell filosofi å forholde seg til, for som arnakristin sier, er det forskjellige retningslinjer fra filosofi til filosofi:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.