Jeg har forstått det slik, at på lavkarbo så skal vi spise mat som inneholder lav GI. Dette grunnet blodsukkerstigning fremmer fettlagring. Right?
Men i boka: "Bedre uten Brød", hevdes det at så lenge en holder seg under 72g karbo om dagen, er det irrelevant hvor karboene kommer fra. Det være seg grønnsaker eller iskrem.
Jeg vil gjerne høre deres tanker om dette. Mener dere det er dagstotalen eller matvaresortene som er viktige i et lavkarbo-kosthold?
Det er vel mer Fedon som forfekter lav GI når det gjelder karbohydrater, ellers er vel ikke dette det viktigste temaet i feks ketolyse eller atkins såvidt jeg husker, ei heller som du sier i Bedre uten brød.
For min del er det antall karbo som er viktigst i løpet av dagen. Nå spiser ikke jeg raske karbohydrater til vanlig uansett - det går mest i grønnsaker og meieriprodukter - så temaet har vel egentlig ikke vært aktuelt for min del.
Ta med at jeg med chrons ser ut til å tåle sukker bedre enn stivelse (altså wienerbrød bedre enn pasta), så hender det av og til at jeg får i meg litt raske karbohydrater uten at jeg gjør noen stort poeng utav det :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.