< Tilbake til oversikten

Hva bruker dere kokosmelk til?

manebane sa for siden:

Trenger tips :D

Har hatt to bokser hittil i hus. Første gangen hadde jeg den bare i panna når jeg stekte mat slik jeg ellers bruker å ha cf. Syns ikke det ble så godt så resten av boksen gikk i søpla.

Boks nr 2 lagde jeg bountybiter av i går. Smakte på boksen og syns den er god og mild på smak, nesten så jeg kunne spist/drukket den rett fra boksen.
Så jeg tok vare på resten i kjøleskapet.

Men jeg er jo en kokosmelkjomfru:o og vil veldig gjerne høre deres erfaringer?

(Fant ut at santa maria sin inneholdt 1,0 kh per 100)

TigerTove sa for siden:

Jeg har den i fiske- og kyllingsuppe, nydelig med litt chili. Ellers bruker jeg den til å spe karrisaus.

Nnem sa for siden:

Har brukt det i kyllinggryte og bounty.

Alynna sa for siden:

Kokosmelk med høyt fett og lavt karboinnhold er jo gull på dette kostholdet - og fettet er jo kaldpresset og like høy kvalitet som cocosaen, men mye billigere, så dette burde man bruke så ofte som mulig

Jeg elsker å bruke den i thai green curry og tom kha gai - vær obs på mange idiotiske fornorskede oppskrifter med ingefær i istedet for galanga - det er bare tull. Om man ikke har tilgang på galangal holder det å kjøpe en ferdig currypasta og kanskje ha i ekstra sitrongress e.l.

Mer indisk-inspirerte oppskrifter er også nydelige med kokosmelk i, evt. blanding av det og yoghurt.

Peppa Gris sa for siden:

Kylling og spinatsuppe.

Imp sa for siden:

Den er fin i indiske retter, der blir det brukt mye kokosmelk. Og så er det fint i smoothies. :)

kamp sa for siden:

Yoghurt:)

LilleFly sa for siden:

Oppi kaffe.. :p

Furine sa for siden:

Har høyrt folk lagar både kakao og vafler med det, men har ikkje prøvd sjølv. Så langt har eg laga varmmat med kylling og chilli, samt ei runde med Bounty.

Olive Oil sa for siden:

Denne:

<strong>Olive Oils thaisuppe</strong>

Verdens beste suppe, synes nå jeg, da. :)

4 store kyllinglår m/ryggben, eller én liten kylling
1 stor spiss paprika, ca. 150g. (7g. Kh)
3 små sjalottløk (4.28g. Kh)
2 vårløk (1.41g. Kh)
2 ts. revet ingefær (0.71g. Kh)
3 fedd hvitløk (2.45g. Kh)
Chili etter ønske
1 boks kokosmelk (varierende g. Kh)
4 ss. olje
Saften av en halv lime
En neve hakket koriander
Salt
Pepper

Legg kyllingbitene i en kjele, og dekk med vann. (ca. 2 liter) Kok til de er møre. Kutt alle grønnsakene i tynne strimler, og fres dem i oljen. Tøm over kokosmelken.
Ta kyllingen opp av kraften, og kok den inn til ca. en liter. Plukk kyllingen, og bland kraften og kyllingkjøttet i grønnsakene. Smak til med salt og pepper. Kan godt slenge i en bit sitrongress om du bor på et mer sentralt sted enn meg..:)

Røft regnet er det ca. 25g. Kh i hele suppa, og næringsforholdet er 71% fett, 23% protein og 3% Kh.

Godt med eggenudler i for de som kan spise litt av det.

Jabba sa for siden:

Jeg har brukt den sammen med Atkins musli......
(Jeg vil imidlertid ikke anbefale Muslien på ketolyse - for mange karber)

manebane sa for siden:

Må testes ut! :)

manebane sa for siden:

Smart! Har tenkt å lage hjemmelaget musli en gang i fremtiden, og da kan det jo smake med kokosmelk til. Den er jo ganske så søt på smak :)

Carisma sa for siden:

Is!
Frosne bringebær, søtning og kokkosmelk i hurtigmikser :sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.