< Tilbake til oversikten

Fotballfruens bounty

manebane sa for siden:

Nå vet jeg ikke hvor hun har hentet oppskriften, kanskje hun har vært her inne for alt jeg vet. (Og jeg må si at jeg IKKE liker det når man ikke henviser til kilden).

Men disse bitene står nå i kjøleskapet og blir helgekos :)
Min oppskrift kom opp i 36,4 kh og jeg fikk 32 biter, noe som utgjør ca 1,1 kh per bit.

For oppskrift med bilder trykker du HER!!! :D

Du trenger;
1 dl sukrin
50 g cocosa
1 dl fløte
1 dl kokosmelk (jeg brukte santa maria, 1 kh per 100)
200 g revet kokos (rema 1000, 6,5 kh)
100 g sjokolade (86% fra freia, 19 kh)

1. Smelt sukrin og cocosa
  2. Ha i fløte, kokosmelk og kokos, rør godt.
  3. La blandingen stå i kjøleskapet 1 time (jeg hadde min lengere, da ble den lettere å jobbe med.
  4. Lag kuler eller stenger eller hva du nå måtte finne på ;) av massen.
  5. Smelt sjokoladen i vannbad.
  6. Rull/dypp kulene i sjokoladen. Kan være en fordel om kulene er kalde. Min to siste hadde stått for lenge i romtemperatur og smuldret opp i sjokoladen.

Jeg gleder meg :sikle:

Livsglede sa for siden:

He,he, minner veldig om min oppskrift. Men nå er det ikke så store variasjonsmuligheter på å lage bounty sjokolade da.:D

Kan også være hentet fra boken bakeglede uten sukker.

Alynna sa for siden:

Lagde disse i dag før jeg så tråden her.

Røren er fantastisk. Fløten gjør at den tørre kokosmassen sveller og smaker nydelig. Jeg valgte et par dråper vaniljeessens + natreen oppi for å balansere den kalde smaken. Den forsvinner helt ved avkjøling.

Et tips: Dette er en STOR PORSJON. Planlegger du å ha de i mer enn en noen dager, så kok opp fløten med sukrin, istedet for å "smelte det" i kokosfettet. Gjør resten likt. Det er to fordeler ved dette:

1. Vannløselig væske (fløten) løser sukrin bedre enn fett, du slipper krystaller i røra

2. Du får lengre holdbarhet. Fersk fløte som har vært lunket og tillegg vært tatt i med hendene, har veldig dårlig holdbarhet. Et alternativ er å bruke fryser'n, men det er ikke så bra for sjokoladen, som kan bli grå.

Et annet tips: Skvis barene godt, og kjøl bitene på nytt en time, etter at du har laget de. Da slipper du at de smuldrer når du dypper de i sjokoladen.

Alynna sa for siden:

I stedet for 70% vanlig sjokolade tok jeg 1 lys og 1 mørk plate fra sukkerfritt (tror de er 70 gram hver) og brukte et supertriks jeg lærte da jeg lagde kokosboller som liten.

Tok to teskjeer smeltet syltevoks (høres merkelig ut, vet) og to teskjeer cocosa og hadde i den smeltede sjokoladen. Dette lager en spesiell tekstur som gjør at sjokoladen fester seg på en helt annen måte. Den sitter godt og blir passe tykk og blank over det hele og drypper ikke. Dessuten smelter den deilig i munnen. Mange typer sjokoladetrekk har dette i seg, ofte sånn utenpå pinneis o.l.

Jeg merker ikke noen forskjell på disse bountyene og det man får i butikken! (den blå).

www.dinmat.no/Temasider/Artikler/Kokkekunst/Portretter-og-intervjuer/Trine-og-sjokoladefabrikken

Her ser du en annen som også bruker syltevoks i sjokoladetrekk :)

Gotterimomsen sa for siden:

Jeg har prøvd å lage disse :) , men mine ble litt " tørre " fikk ikke laga noen kuler eller stenger.
Kan jeg ha hatt for mye kokosmasse i ??? For det er vel kokosmasse dere bruker ???
Ellers var de veldig gode på smak :):):)

Furine sa for siden:

Ja, det er kokosmasse ein har i. Eg berre trykte massa godt utover i ei firkanta form og putta i kjøleskapet til den var nedkjølt og hadde sett seg. Då skar eg ruter som eg vende i smelta, og litt avkjølt sjokolade.
Men eg brukte Cillesnuppa si oppskrift. Veit ikkje om det er så stor skilnad på dei, men...

LilleFly sa for siden:

Hvor får man tak i syltevoks :) ?

Furine sa for siden:

Eg hadde berre litt kokosfeitt i sjokoladen i det den smelta, sjokoladen vart fin og stiv etter nedkjøling.

Lil@ sa for siden:

ååh, jeg vil og lage bounty, men får jo ikke tak i cocosa i nærheten.. tiltak å reise til nabobyen for å få kjøpt det.

Tror jammen jeg bare MÅ gjøre det i morgen, snart helg og da må jeg ha noe lavkarbo-vennlig så jeg kanskje klarer en helg uten sprekk

ThereseA sa for siden:

Denne har jeg laget og den er sykt god, men jeg sliter veldig med å få sjokkis rundt bitene mine. Noen tips? Jeg har prøvd å dyppe, men da blir det så mye på de første så blir det ikke mer igjen. Jeg prøvde og med pensel, men kanskje den er litt gammel( Sånn jeg fikk av mamma med hår på).
Og etter ei stund i kjøleskapet begynner sjokkisen å svette, mens biten og sjokkisen er fortsatt kald.

Alynna sa for siden:

Høyere temp på sjokoladen, jeg slet litt med et par biter, men så tok jeg en runde med sjokoladen i microen og da var det null problem. Bare ha kjøleskapskalde kokosbarer, de smuldrer ikke i sjokoladen. Jeg bruker to gafler.

ThereseA sa for siden:

Takk for svar. Da prøver jeg med enda mer smelta sjokkis neste gang...

Gracella sa for siden:

Jeg gjorde den tabben at jeg la de ferdige bitene på en tallerken, da var det ikke mulig å løsne de uten at bitene gikk i stykker! Skjønner ikke hva jeg har tenkt på...:(
Men godt var det :D!!!

Furine sa for siden:

Åhnei, kjedeleg når ein har lagt ned litt arbeid!

Trur eg la mine på matpapir på ein tallerken etter sjokoladedekking, deretter i kjøleskap. I lukka boks til slutt, då alt hadde stivna.

kjerstiva sa for siden:

Tester denne ut NÅ :D "Fyllet" står i kjøleskapet :sikle:

Lil@ sa for siden:

Her og :)

Lissevisse sa for siden:

Fantastisk deilig!
Kan virkelig anbefale dennne herligheten :)
Er også å anbefale en ekstra time i kjølen etter man har laget kokos-bitene. Blir MYE lettere å duppe dem i sjokolade etterpå :)

Alynna sa for siden:

Fløten har ganske mye å si fordi den sveller kokosen, fett sveller ikke fiber.

Alynna sa for siden:

Umm, de fleste store matbutikker har dette, men man må lete litt

Furine sa for siden:

Det kan vel hende, det har eg ikkje så god greie på :p men oppskrifta eg brukte funka som fy, den. :) Smakte Bounty, og kokosmassen heldt godt saman og smuldra ikkje.

Happy girl sa for siden:

Kan man oppbevare de i fryseren fra nu og fram til jul?
Hadde tenkt og lage en kjempe porsjon sånn at jeg kunne gi litt vekk i små esker til jul :)
Men jeg har ikke kokt fløten og det var jo kansje feil siden de skal oppbevares så lenge?
Det er samme oppskrift som den jeg har i kokeboken "bakeglede uten sukker" så nok derfra hun har oppskriften :)

Alynna sa for siden:

Tipper disse har samme holdbarhet som trøfler, og jeg ville absolutt ikke latt de være hverken i romtemperatur eller i kjøleskap i over en måned (kanskje 2-3 uker i kjøleskap om fløten hadde vært kokt)

Om sjokoladetrekket tåler 1 mnd i fryseren (her vet nok andre bedre enn meg, sjokoladetrekk blir ofte preget av kondens her i mitt kjøleskap) men alt i alt er nok dette det beste. Smaken tror jeg ikke blir forringet, med mindre du ikke har vasket/avkondensert fryseren på en stund, frysesmak setter seg uendelig mye lettere i fet enn i mager mat. Evt. smak på en sjokolade noen dager før du skal levere gavene for å være trygg?

Litt uklart om du faktisk har laget opp konfekten eller ikke, siden du skrev "hadde tenkt" - men om du hadde utsatt konfektlagingen for holdbarhetens skyld, er nok ikke det så dumt.

P.s. så fin gave!

Happy girl sa for siden:

Laget en dobbel posjon igår med tanke på julegaver men ble noe usikker på holdbarhet, så denne porsjonen blir nok servert før jul og så lager jeg en ny rett før bare for å være på den sikre siden :)
Men ble ingen sorg i heimen av den grunn, nærmere jubel i taket da eldste sønnen er skikkelig hekta på de som han sier, og han kan spise mange ;)
Så lager en porsjon en ukes tid før jul så er jeg sikker på at det blir en "frisk" bounty jeg gir vekk :)

Alynna sa for siden:

Ja de er ikke vanskelig å bli kvitt her i huset heller :o

Peppa Gris sa for siden:

Man kan fint fryse det hvite og så ha på sjokolade senere. Ihvertfall gikk det fint når jeg gjorde det.

Lissi80 sa for siden:

Jeg frøs ned noen uten sjokoladetrekk i høst -og glemte de bort.. Har iallefall ligget der i to måneder! Forrige helg når jeg ryddet frysereren kom jeg over dem og tok de inn for sjokoladetrekk og helgekos :) Smakte så godt så :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.