< Tilbake til oversikten

Noen spørsmål fra en nybegynner.

Lille M sa for siden:

Jeg er en jente på 29 år som har planer om å gå ned ca 8 kilo. Jeg trener litt men ikke nok. (har planer om å trappe opp) Nå har jeg lyst å prøve lavkarbo. Har lest boken til Dr hexeberg og var egentlig klar for å begynne på hennes program. Men etter å ha lest litt her inne er jeg ikke sikker på hva jeg skal følge.
Må man følge en diett? Hvilken passer for meg? Må jeg lese alle bøkene for å finne ut hva jeg skal velge?

SÅ lurer jeg på en liten ting. Hvordan finner man ut om det er kofein i ten? Jeg kan ikke finne det på pakken. Drikker Grønn te.

Håper noen kan hjelpe meg litt i gang med disse spørsmålene. :)

smgj sa for siden:

Grønn te har veldig lite koffein i forhold til sort. Hvit te skal visst ha enda mindre.

Lille M sa for siden:

Takk. Mente jeg hadde lest noe i den duren. Men finnes det Te uten koffein?

AntoniaM sa for siden:

I spesialforretninger får du kjøpt te uten tein/koffein. Bestiller du på nett kan jeg anbefale www.tanteT.dk

Jeg tåler ikke koffein (blir rastløs i hele kroppen), men tåler mye bedre tein (koffeinvarianten som er i te). Drikker likevel ikke vanlig te på kvelden- da bruker jeg rooibushte. Den smaker omtrent som svart te, men er laget av en helt annen plante.

Yrla sa for siden:

Kamille-te, lindeblomst-te, peppermynte-te og salvie-te er uten.yogi-te.

Mortil1 sa for siden:

Urteteer er generelt uten koffein, spør på helsekosten.

Ang. hvilken "kur" man skal velge på lavkarbo, anvefaler jeg at du begynner sakte med å kutte ut/ned på de raske karbohydratene først (hvetemel, pasta, potet, ris). Bruk så et par uker på å venne kroppen til dette, før du kutter mer ned på alle karbohydrater. Du bestemmer jo selv hvilken "kur" du vil følge, men det enkleste er vel å begynne med å holde seg unna mat med mer enn 5 gram karbo pr 100 gram.

Etterhvert kan du jo se hvordan det går med vekten. Kanskje dette er nok for at du mister de 8 kg. Hvis ikke kan du jo bruke denne tiden på å lese deg opp på alle de ulike diettene, for så å bestemme deg. Flesteparten er jo ganske like, bare noen variabler.

Lykke til!

Ninisen sa for siden:

Siden du har lest boka til Hexeberg, synes jeg det virker fornuftig å begynne med å følge henne. Så kan du jo gjøre noen justeringer etter hvert når du ser hvordan det fungerer for deg :)

Jeg begynte med å lese boka hennes, gikk ned 5,2 kg de første 5 ukene. (Hadde riktignok litt mer å gå på.)

Lykke til! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.