Jeg er en jente på 29 år som har planer om å gå ned ca 8 kilo. Jeg trener litt men ikke nok. (har planer om å trappe opp) Nå har jeg lyst å prøve lavkarbo. Har lest boken til Dr hexeberg og var egentlig klar for å begynne på hennes program. Men etter å ha lest litt her inne er jeg ikke sikker på hva jeg skal følge.
Må man følge en diett? Hvilken passer for meg? Må jeg lese alle bøkene for å finne ut hva jeg skal velge?
SÅ lurer jeg på en liten ting. Hvordan finner man ut om det er kofein i ten? Jeg kan ikke finne det på pakken. Drikker Grønn te.
Håper noen kan hjelpe meg litt i gang med disse spørsmålene. :)
I spesialforretninger får du kjøpt te uten tein/koffein. Bestiller du på nett kan jeg anbefale www.tanteT.dk
Jeg tåler ikke koffein (blir rastløs i hele kroppen), men tåler mye bedre tein (koffeinvarianten som er i te). Drikker likevel ikke vanlig te på kvelden- da bruker jeg rooibushte. Den smaker omtrent som svart te, men er laget av en helt annen plante.
Urteteer er generelt uten koffein, spør på helsekosten.
Ang. hvilken "kur" man skal velge på lavkarbo, anvefaler jeg at du begynner sakte med å kutte ut/ned på de raske karbohydratene først (hvetemel, pasta, potet, ris). Bruk så et par uker på å venne kroppen til dette, før du kutter mer ned på alle karbohydrater. Du bestemmer jo selv hvilken "kur" du vil følge, men det enkleste er vel å begynne med å holde seg unna mat med mer enn 5 gram karbo pr 100 gram.
Etterhvert kan du jo se hvordan det går med vekten. Kanskje dette er nok for at du mister de 8 kg. Hvis ikke kan du jo bruke denne tiden på å lese deg opp på alle de ulike diettene, for så å bestemme deg. Flesteparten er jo ganske like, bare noen variabler.
Siden du har lest boka til Hexeberg, synes jeg det virker fornuftig å begynne med å følge henne. Så kan du jo gjøre noen justeringer etter hvert når du ser hvordan det fungerer for deg :)
Jeg begynte med å lese boka hennes, gikk ned 5,2 kg de første 5 ukene. (Hadde riktignok litt mer å gå på.)
Lykke til! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.