Jah, det kan jo bli litt personlige, intime og flaue spørsmål her inne, så kvifor ikkje hive ut eit til?? :rolleyes:
Eg fekk sett inn hormonspiral i dag, lurar litt på erfaringar med den typen??
I heile dag har eg hatt ganske sterke "menssmerter", reknar med det er normalt første dagen??
Eg har heile livet vert plaga ein del med kviser på diverse plasser.. dei bli beire når eg går på lavkarbo, og viss eg solar meg, men det er alltid litt... Er redd for at eg kanskje kan få meir med bruk av hormonspiralen? :(
kjekt om nokon har erfaringar... :)
Min erfaring er at det ofte kan vere smart å spørre folk som faktisk har erfaringar... ;)
Det er normalt å ha det litt vondt første dagen, ja. :cool:
Jeg har aldri hatt noen kviseproblemer, verken med eller uten spiral, så det eneste jeg kan si er jo at det ikke har endret situasjonen for meg - sikkert noen andre med erfaringer å dele!
Jeg fikk satt inn hormonspiral etter fødselen, hatt den i 1 år nå.
Hadde en del menssmerter i begynnelsen, samt ved eggløsning og mensen. Har blitt bedre nå. Jeg begynte på lavkarbo i jan og da jeg fikk mensen varte den mye lengre enn den pleide. Har fortsatt mensen, men mye mindre blod og dager.
Min ble støtt ut etter ca 2-3 uker :rolleyes: Men det hører visst til sjeldenhetene, så det er ikke noe du trenger å bekymre deg for.
Jeg blødde litt hele tiden i disse ukene og hadde tyngdefølelse. Det kjentes rett og slett ikke riktig ut, men jeg trodde bare at det var noe jeg innbilte meg. Dagen den kom ut var denne tyngdefølelsen enorm, så dersom du opplever noe lignende kan du jo være litt oppmerksom på at den kan være på vei ut. Men dette er altså ikke så veldig vanlig (min erfarne lege sa at jeg var den første pasienten hun hadde hatt som hadde opplevd det), og ikke noe du trenger å gå rundt å tenke på, men om du opplever det samme som meg kan du kanskje være litt oppmerksom. Dumt å bli gravid fordi man trodde man var beskyttet og så har spiralen forsvunnet i do :rolleyes:
Hadde vondt ganske lenge jeg... men husk at dette er invididuelt! Dessuten hadde jeg så vondt når jeg satte den inn at jeg nesten planta foten i ansiktet til gynekolog-damen... :eek:
Menssmerter hver dag hele tiden i 6 mnd gjorde at jeg vurderte og få den fjernet, men når det endelig roet seg er det jo greit. Bittelitt småsmerter veldig sjeldent, mensen er så godt som vekke, kun bittesmå blødninger som nesten ikke vises en sjelden gang.
Til sammenlikning hadde jeg mensen "fra helvete" på forhånd :)
Jeg prøvde 2 gange iløpet av 1,5 år uten suksess. Den ene satt inn av fastlegen, den andr av speialist påsykehuset. Begge min vrei seg og festet seg i livmorhalsen slik at det var vondt uansett og måtte fjernes, det var heller ingen god opplevelse. Men det var vel igrunnen ikke det du lurte på. Jeg hadde også vondt og var øm de første dagene, men så ga det seg. Kviser og hormonspiralkan jeg ikke svare på, men har hørt om de som blir bedre, X fingrene for at det gjelder deg. Ta det litt rolig nå de førset dagene du, så går nok alt seg til og det blir så bra at:D
Jeg opplevde også at min ville ut hele tiden!:(
Mens- tider og feks orgasme var et mareritt med en spiral som ville "fødes".
Legen min sa det var fordi hormonspiralen er litt større en en kobberspiral og dermed ikke passer de med liten livmor, sånn som jeg har!
Kobberspiral brukte jeg i 10 år uten problemer, så han hadde nok rett, gitt!:)
...Etter alle skrekkhistoriene føler jeg for å tilføye at jeg virkelig ikke merker noe til spiralen. :) Ingen menssmerter, ingen hudforandringer, ingen problemer av noe slag. Det trenger ikke å bli så galt, altså. :cool:
Det har du helt rett i, men har man ingen problemer med den, tenker man heller ikke over det!
Dersom man ikke er komfortabel med hormonspiralen etter 3-6 måneder, syns jeg man skal fjerne den igjen! Livet kan være slitsomt nok, om man ikke skal plages med det også i månedesvis. Vet at jeg og mange med meg gikk i år og led i stillhet fordi det måtte jo være oss det var noe galt med! "Alle" andre var jo så fornøyde!:p
Jeg har hatt hormonspiral konstant siden min yngste ble født for 18 år siden. Er på nr. 4 nå, og er storfornøyd. Selvsagt ubehag v innsetting men absolutt verdt det! Tror jeg muligens har fått LITT mer hårvekst etter at jeg satte inn, men minimalt. Huden er helt fin. Og nesten aldri blødninger (om det kommer så varer det i 2 dager og er ikke verre enn at truseinnlegg holder) Hadde et par uker m småblødninger v alle utskiftingene, og litt menssmerter, men så ble alt helt som det skulle! Lykke til m din! Håper du er like "heldig" som meg!
Eneste problemet mitt med hormonspiralen, var bivirkningen VEKTØKNING. Jeg som alltid var alt for tynn, gikk plutselig opp 15 kg på 9 måneder. Etter barn fikk jeg Cerazette (samme hormon i de) og gikk da opp 11 kg på 5 måneder mens jeg ammet. Jeg tåler tydeligvis ikke hormoner, men bare følg med på vekta, siden vi først er på dette forumet. Hormonspiralen er grunnen til at jeg endte her på dette forumet i det hele tatt.... Fikk masse kilo, masse kviser, og ingen sexlyst....
Hm, no er det ei stund sida eg satte den inn, eg blør ein del fortsatt, i løpet av tre veker har eg hatt kraftige blødninger som varte i 4-5dagar...
Dei andre dagane har eg småblødd heile dagen..... :(
Snakka med legen og han sa det kunne ta opptil 3 mnd før den oppfører seg som den skal..... So får vel berre smøre meg med tolmodigheit.....
Eg satte inn kopar-spiral etter fødselen for 3 år sida, men den kom faktisk ut dagen etterpå! :eek:
sto opp om morningen og kjente at det var noko som ikkje stemte heilt... Gjekk på do, og so ut på verandaen.. Då eg satte meg ned hoppa eg opp igjen av smerte... inn på do, og kunne dra den ut, for då var den rett "innafor".... :o
såh, no håpar eg at det blir bedre snart, har lite menssmerter då, kun noken av dagane.... men i og med eg ikkje klarar å bruke bind, so e eg blitt temmelig lei tampongar...............
Har blødd som ein stukken gris nokre av dagane..... :(
Det kan være verdt å se det an de 3 månedene som legen nevnte. Det kan ta litt tid før det normaliserer seg. Jeg hadde småblødninger nesten konstant, bare med noen dagers opphold innimellom, i ca 3-4 måneder. Men for min del var det ikke værre enn at jeg synes det var til å leve med. For det gikk seg til etterhvert og har siden kun hatt minimale menstruasjoner, og er ikke lenger blodfattig:)
Ja hehe, det skjønner jeg. Det hadde passet bedre med denne tilvenningen på vinters tid;)
Men du skal se, at det går seg til for deg også. Du er hvertfall en del nærmere målet nå. Mulighetene er store for at det ordner seg. Jeg synes du er tålmodig og flink:)
Jeg bruker kobberspiral. Er knallfornøyd med den! Jeg blør et par dager og de dagene jeg blør bruker jeg mooncup. Jeg har ikke brukt bind eller tamponger på et par år. Mooncup er fabelaktig!!!!
Hadde hormonspiral i 5 år for mange år siden og hadde uregelmessige blødninger de første 3 mnd, men det var jeg forberedet på av legen. Utover det så mistet jeg mensen helt. Hadde bare litt vondt i korsryggen på den tiden jeg pleide å ha mensen, men ingen blødning. Kvisene ble litt bedre. Merket ikke noe vektøkning, men det er nå bare å passe seg. Vektøkningen kommer ikke av hormonet alene, men den gir deg økt matlyst. Så en merker jo om en spiser mer mat eller ikke. Jeg vurderer denne igjen nå til vinteren eller søke om sterilisering. Moocup funker fint for meg i mellomtiden. Tamponger har jeg aldri fått til, bare lekker og er ubehagelig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.