< Tilbake til oversikten

Kan noen enkelt forklare meg forskjellen på ketolyse vs.andre LK dietter? Sliter litt

Frøken Kolibri sa for siden:

Jeg har gått på ketolyse en stund nå,og føler jeg ikke har noe utbytte av det.jeg detter veldig lett ut av ketose,og må spise ekstreeemt lite for å være i det.jeg kjenner nå på kroppen at jeg ikke orker dette i lengden,jeg lengter etter litt friere tøyler på kostholdet.
jeg er i utg.punktet ikke veldig overvektig,er ca 174 høy og veier nå(etter kostholdsendringen) 59,5 kg.før jeg begynte veide jeg 61/62,men dette er nok bare vannkilo som er borte.Men har en del fett på mage/lår,selv om vekten sier noe annet ;)
er spebygget så dette fettet syns tydelig!
så jeg vil ned til 55 kg,rundt det.eller,om ikke ned,hvertfall få bort det ekstra laget jeg har!

Men hvordan virker egentlig denne fettforbrenningen på LK kosthold??
jeg har blitt fortalt at det bare er ketose som er effektivt når det gjelder at kroppen forbrenner "sitt eget" fett...
hvordan virker de andre LK kostholdene i forhold..?? er de effektive for vektnedgang osv?
Pleease forklar meg i klartekst,noen! :) :)

Cassiopeia sa for siden:

Ketogent kosthold er vektregulerende. Det vil si at kroppen finner sin optimale vekt og holder seg der. Dessverre, og noen ganger heldigvis, for oss er ikke alltid kropp og hode enige på det feltet.

Du har en BMI på 19,66, altså i den nedre delen av normalvektsområdet, og vil slanke deg til undervekt. Jeg er rimelig sikker på at årsaken til at du ikke går ned er at kroppen din ikke vil bli undervektig sjøl om hodet ditt vil. (Jeg sier ikke at din beskrivelse av kroppen din er feil.)

Ketolyse er beregna på oss som har ti eller flere kilo å gå ned, så det er kanskje ikke den rette metoden for deg? Du må i tilfelle også begrense kaloriinntaket ditt.

Nerthus sa for siden:

Vegard Lysne sier det veldig godt i denne artikkelen.

Jeg er også enig i at du allerede ligger helt nederst i normalvektig BMI, og selv om det er vanskelig og forstå, er fett faktisk veldig viktig for kroppen. Kvinner uten fett på kroppen over lengre tid er IKKE sunne - fettvevet er faktisk en svært viktig del av kroppens funksjoner - spesielt innen det som omfatter hormoner.
Synes du at du har litt fett på magen - bør du heller stramme opp vha trening. Sulter du deg ned på lavkarbo/lavkalori, vil kroppen din alltid strebe etter og komme opp i vekt igjen etterpå - og livet blir en evig kamp mot vekta. Sett deg heller andre mål - bruke målebånd, og styrketrening for å stramme opp eller øke på med muskler der du kanskje er smalere for å få en bedre form.

Lavkarbo er så mye mer enn ketolyse - sjekk ut linken jeg ga deg og se om du heller kan finne DIN lavkarbo-vei som gjør deg mer komfortabel med kostholdet ditt :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.