Jeg er sånn regelryttertype. Jeg trenger den diett.no dagboka, og følger den slavisk. Jeg vil ned i vekt, så jeg følger også alle retningslinjer slavisk.
Fett
Man må ha 70%.(?) Er da 69% for lite? Hva med 68? Er jo her utfordringen ligger, merker jeg. Bombe :p
Karbs
Best nedgang om man ligger mellom 15 og 20. Likevel er jeg den skoleflinke som vil gjøre det best mulig. Kvier meg for å se 16-tallet, men går ikke under 15. Er det greit, eller bør det varies litt oppover mot 20 innimellom?
Er forøvrig imponert og kjempeglad for den hyggelige velkomsten :D
Med to små barn så klarer jeg ikke dette uten å lage klar frokost kvelden før, og å skrive inn dagsplan på diett.no. Dagsplanen ser helt fin ut, mengde, % fett og antall karbs.
Hovedproblemet er jo at jeg er konstant mett, og kan jo heller ikke la være å spise det jeg har skrivd opp, fordi fettmengde/karbmengde blir for lave da. Kaloritelleren i meg liker jo ikke å spise på mett mage, og heller ikke å være veldig mett, men er kanskje bare sånn det skal være :)
Det er jo ikke meningen at man skal spise når man er mett og heller ikke å gå rundt og være veldig mett. Meningen er å spise når man blir sulten og stoppe når man er passe mett. Hva med å prøve å spise etter kroppens signaler en periode og heller legge inn maten i ettertid på diett.no? Kanskje blir ikke resultatet så verst likevel. Blir det helt feil trenger det jo ikke å være de store justeringene som må til heller hvis man gjør noen smarte valg.
Om resultatet varierer litt fra dag til dag gjør heller ikke noe. Mitt varierer en del det altså. Noen dager spiser jeg mye fett og lite proteiner, andre dager blir det motsatt, men jevnt over ligger jeg omtrentlig på 70-25-5 sett under ett :)
Tror det henger sammen med at jeg spiste konstant tidligere, og derfor har lagt opp til "normalt" matinntak ut fra gamle øyne. Har jo ikke falt meg inn at jeg kunne bli mett av mindre enn det jeg har lagt opp til :p
Har snikt litt i journalene, og ramla over bla din, og ser jo at jeg antakeligvis ikke trenger så veldig mye mer enn det. Men kan vel ikke forvente å kunne kosthold utenat på dag 2 :p
Har bare ikke tid til å spise feil, altså kan jeg ikke (etter min egen målestokk) bare spise og så registrere, for det blir garantert feil i start, å så kommer den dårlige samvittigheten, og motivasjonen daler - ja, den der onde sirkelen :cool: Men skal titte litt rundt å få justerst ned inntaket :D
Jeg vil virkelig anbefale deg prøve å roe litt ned i forhold til behovet ditt for å gjøre alt perfekt med kostholdet. Jeg er (var?) selv en som kan tendesere til å måtte ha ekstremt kontrollbehov, så jeg vet det ikke er enkelt, men det vil bare gagne deg om du lar deg selv få lov til å prøve deg litt frem og kanskje gå på en liten bommert innimellom. Å gå over fra et "normalt" høykarbokosthold (som jeg antar du har gjort) og rett over på ketogent kosthold er en stor omstilling både for kropp og hode, og spesielt hodet er viktig å få med seg hele veien dersom man ikke skal falle tilbake til det kostholdet man hadde i utgangspunktet. Så er det jo en gang sånn at vi er så forskjellige, og det som fungerer for meg fungerer kanskje ikke for deg. Å finne sin egne suksessformel kan ta litt tid, og i begynnelsen er det helt normalt å snuble litt. Det er det vi lærer av :ja:
Så er det nå en gang slik at stress kan være en partystopper, så det kan virkelig lønne seg å løsne litt på snippen, ikke være så streng med seg selv. Det er jo en livsstilsendring, og det kommer ikke over natta :) Ikke få dårlig samvittighet dersom det ikke blir helt 100% etter boka bestandig. Det er ikke diett.no som forteller deg om det du gjør er riktig eller ei, det er det kun kroppen din som kan fortelle deg.
Jeg har nok ikke forklart meg selv godt nok, noe som heller ikke var meningen, da jeg bare hadde et enkelt spørmål :rolleyes:
Men stresser altså ikke med dette. Ikke i det hele tatt. Har heller ikke gått fra høykarbo, så har etter en uke enda ikke hatt noe sug etter noe. Brød, ris, pasta, poteter, godteri, chips, brus osv ble kuttet for 4 år siden. Mat er bare middelet. Og det å gjøre det riktig er min motivator. Derfor vil jeg gjøre det riktig, det som er det riktige for en nybegynner, for meg, for å vite noenlunde at når vekta ikke rikker seg eller stopper, så har iallefall ikke jeg gjort noe feil. Men, det kan være feil for kroppen, så da må jeg prøve meg frem da :)
Forvirrende for dem som ikke er i mitt hode muligens :p Men meningsfylt for meg. Det er det viktigste :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.