Jeg er ny her. Jeg har kjøpt boka og alt annet som trengs for å gå på ketolyse, men syntes det er lite informasjon om startfasen.
Hva kan jeg forvente de første dagene? Jeg hørte noe rykter om at man bør begynne med 5 gram karbs per dag, og så øke med 5 gram per uke til man kommer til 15 g. Stemmer dette?
Hei velkommen hit :)
Damer skal ligge på 15karb pr dag og menn 20karb hver dag.Dette starter du med.Når du er gått en stund på ketolyse kan du øke hvis du fortsetter å gå ned med 5 karb pr uke.Men du starter som sagt på 15 karb.Viktig med nok grønnsaker og fett.Men alt dette står også i boka.:);)
Jeg ser også det finnes mange alternativer ute ift sjokolade med lavt karboinnhold, muffins, og lignende. Kan disse spises, eller bør man vente til man er kommet inn i ketose?
Alt "godteriet" er det greit og vente med til du har kommet ordentlig i gang og du føler deg komfortabel med maten. Skal du ned i vekt er det også greit og se at vektnedgangen er i gang pga fettforbrenning - noe som kan ta 2-8 uker. Som Bøtt sier, konsentrer deg om å spise så ren mat som mulig de første ukene.
Regn med abstinenser i en eller to uker, sukkeret skal ut og kroppen blir litt forvirret i overgangen til fett som næring, så pass på å spis nok fett de første par ukene! Drikk godt med vann - siden vann avhjelper fettforbrenningen. Abstinensene kan være alt fra influensaliknende form, til hodepine, muskelverk, mangel på energi, kvalme osv - men DET GÅR OVER!!
Les gjennom arnakristins nybegynnertråd - den er en omfattende samling av typisk info en nybegynner har behov for - og kommer til å spørre om :) Sjekk bla ut linken til "lavkarbo på 3 minutter" - det kan kanskje hjelpe deg og komme inn i tankegangen :)
Det er mange interessante linker i tråden - jeg legger ved link til Vegard Lysnes "Hva er lavkarbo" - fordi den omfatter alle lavkarboretningene og ikke minst HVORFOR og HVORDAN lavkarbo fungerer i kroppen din :) (Håper Vegard får i gang sin egen blogg etterhvert siden han både skriver godt og har mye kunnskap :) )
Nerthus: Den er forlengs lagt til i samlingen i nybegynnertråden… :)
...men håper kommer i gang med å lage blogg, vi trenger flere gode lavkarbo bloggere.
Det visste jeg - tenkte bare og presisere en svært god artikkel direkte - ekstrareklame kan man si ;) Nybegynnertråden din er jo genialt god - og jeg anbefaler til ALLE som er newbies på lavkarbo! Fin anledning til å rose deg for alt arbeidet du har lagt ned :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.