Fikk nettopp vite at jeg har antydning til urinveisinfeksjon, men ikke nok til at jeg blir satt på noen kur. Hun sa det kunne bekjempes om jeg holdt meg varm og tørr og drakk masse vann og appelsinjuice. Noen som har noen tips som gjør at jeg slipper å drikke masse høykarbo appelsinjuice? Tranebær skal jo være bra?
Hei
Forstår du ikke har lyst å drikke appelsinjuice akkurat.
På helsekosten finnes det tranebærkapsler med en viss bakteriehemmende effekt. De heter Crane-Max, mener jeg det var..
Slik jeg forsto det var disse best egnet til å fordrive en begynnende urinveisinfeksjon i forhold til andre tranebærkapsler.
I tillegg kan du kjøpe askorbinsyre(C-vitamin) på apotek. Personlig tror jeg det er mye bedre enn juice, som riktignok er surt - men inneholder svært lite C-vitamin. Jeg hadde blødende urinveisinfeksjon og brukte det før jeg kom meg til lege. Det lindret veldig godt, men jeg måtte bruke det ofte og mye.
Apoteket har c-vitamin i 1 gram som brusetablett! Par fire sånne for dagen gjør susen. Smaker ikke så verst heller. Inneholder sorbitol og mannitol.
Det står at de skal løses opp i et halvt glass vann, men jeg tar en halv i et vanlig kjøkkenglass og bruker en hel bare i 4 dl el deromkring.
Som Zincite sier, mye væske gir god gjennomskylling av blæra og ikke tid for bakteriene til å feste seg og gro.
De samme bakteriene liker overhodet ikke surt miljø og vil ikke kunne reprodusere seg om de må leve under slike forhold!
Derfor vil slike tiltak kunne forhindre oppvekst av bakterier og dermed hindre en full urinveisinfeksjon å slå rot.
Jeg må si at jeg har reddet meg unna mang en trimetoprimkur(uten sulfa som jeg er hyperallergisk mot) ved å drikke MYE appelsinjucie i mitt tidligere liv. Det er nemlig ingen hemmelighet at UVI pga manglende tid til å drikke og gå på toalettet er utbredt blant travle sykepleiere!:p
Faktisk så kan også utvendig vask med svakt eddikvann/sitronvann bidra til å forsure tilværelsen for bakteriene. Dette hjelper ikke alene, men sammen med surt drikke kan det gjøre at man blir bedre raskere.
NB - ikke bruk vanlig såpe der --- den er basisk og i dette tilfellet bakterievennlig.
Kan eddik i vann hjelpe? Våknet i dag med smerter i magen/rygg, og utrolig trang til å tisse rett etter at jeg har tisset, muligens begynnende UVI eller nyrebekken?
Svir ikke når jeg tisser, derfor konkluderer jeg med at den er begynnende.
Da skal jeg prøve å helle innpå ett glass nå, husker jeg før i tiden alltid drakk ett glass vann med en ss eplecider eddik i, så jeg regner med jeg får det ned :) Prøve å vaske meg i det også, for jeg har virkelig ikke lyst til å måtte øke karbene pga dette. Mulig jeg bør begynne å bruke ull undertøy igjen nå, ellers så får jeg uvi hele tiden :)
Akupunktur anbefales om du får dette ofte! Eller fotsoneterapi. Jeg hadde kronisk uvi hele barndommen og prøvde ALT! Etter noen runder med fotsone forsvant det, og jeg har bank i bordet ikke hatt det siden, det er nå 21 år siden!
Jeg drikker vann med sitron i når jeg merker noe er på gang. Innimellom tar jeg 1ss sitronsaft og litt vann og svelger unna, 3-4 ganger i døgnet og derimellom drikker jeg vann med litt sitron i hvert glass.
Dette har virket hver gang. Poenget er surt miljø i blæra slik at bakteriene ikke kan gro.
Jeg pleier å ta mye tranebærtabletter og C-vitaminer, samt drikke haugevis med vann blandet ut med sitronsaft. Drikker også litt eddikvann noen ganger om dagen, men orker ikke for mye av dette, da jeg en gang klarte å ta litt eddik-overdose og endte opp med at alt kom opp igjen :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.